Uitgesproken cijferfont, freaken met cijfers

Na een klein momentje van verveling met een macrolens binnen mijn bereik…
Ik vind de cijfertjes bij deze gewoon heel pretty :relaxed:

En voor de absolute cheese...


:sweat_smile:

4 likes

ik zal ook weer eens een duit in het zakje doen met deze Monté uit de jaren 60 van de Nederlandse firma M. Koster & Zonen. Mooi font met uitgerekte cijfers.

14 likes

5 likes

Mee eens.
Die 5 wordt wel heel karajteristiek op die manier.
Fotootje heb ik even opgeslagen

:grinning:

1 like

Deze Grand Seiko SBGW003 heeft ook een heel specifiek font. Grand Seiko heeft niet veel wijzerplaten met cijfers, en die ze hebben zijn veelal niet mijn smaak, maar deze vind ik wel heel apart:

6 likes

Ik weet nog het moment dat ik voor het eerst een keer een plaatje van een Richard Mille zag; niet mijn eh… smaak… Die gebruiken een (vermoed ik) custom outline font. De outline maakt het drukker en dat sluit aan bij de visuele overload van de rest van de dial.

2 likes

Dat klopt, maar ik zou zelf nooit voor een outline gekozen hebben juist omdat je al zo veel ziet en te ontcijferen :wink: Lijkt mij dat een goed gevuld cijfertje beter afleest dan dit.
Ben het verder met jou eens dus

1 like

Ik vind het lettertype op mijn Alaska III Speedy Tuesday erg fraai en ik ben er nog steeds niet achter welk font het is.

(niet mijn foto)

5 likes

We zijn het helemaal met elkaar eens, ik weet zeker dat gevulde cijfers beter leesbaar zouden zijn. RM horloges bekijkend vermoed ik niet dat leesbaarheid een streven is. Impact > leesbaarheid in hun geval.

3 likes

Mag er zijn

Verhaaltje staat elders (voor degene die 'm nog niet gezien hadden)

6 likes

Door dit topic valt mij eigenlijk nu pas op de wijzerplaten van al mijn horloges, op de Oceanus na, afwijken van de “normale” wijzerplaten.
Excuus voor de TW.

5 likes

Ik zie nu pas de geljjkenis van de Seikocijfers met die van mijn Tudor…

6 likes

Euh, telt dit ook? Best uitgesproken. :smiley:

6 likes

De twee datumcijfers misschien. Groot zeker, maar geen opvallend gestileerd font vind ik. De andere lijken toch vooral gekozen te zijn om niet op te vallen.

Mooi horloge overigens hoor!

1 like

Strak & polished

2 likes

Inspiratie had men wel in de veertiger jaren :face_with_monocle:

14 likes

Ik heb twee Minerva Pythagore weten te vinden die ook beide cijfers als een belangrijk onderdeel van het ontwerp hebben. De zwarte vanwege de prominente urencijfers. De zilveren omdat de 2, 4, 8 en 10 omkeren voor de leesbaarheid.

Maar eigenlijk kocht ik ze voor het uurwerk:

10 likes

4 likes

2 likes

Ik heb weer een bijzonder exemplaar met een mooie apart gestileerde 12, 3, 6 en 9.

14 likes