NA: twee Minerva Pythagore in één klap

Zo heb je er geen, zo heb je er twee!

Mijn zoektocht naar een Minerva Pythagore begon met dat @vierport ooit een exemplaar met witte wijzerplaat en rose gouden cijfers te koop had. Te lang gewacht, eerst geen idee van wat het was, en pas te laat ‘ontdekt’.

https://pangehorloges.nl/minerva-pythagore-grande-applique/

Toen die eenmaal weg was, had ik me intussen zo ingelezen in het merk en de historie. Ook @bidle had me wat wegwijs gemaakt, en ik begon het een beetje te snappen.

De hele historie lees je hier:

In het kort is Minerva een horlogefabrikant die is opgericht in 1858. Ze maakten zakhorloges, en later polshorloges. Bij veel horloges gebruikten ze eigen uurwerken, maar er zijn ook heel veel horloges door hen op de markt gebracht met ingekochte uurwerken. In de jaren 40 van de vorige eeuw ontwierp Andre Frey (die later eigenaar werd) het Pythagore uurwerk dat werd vormgegeven naar de gulden snede die uit de school van Pythagoras afkomstig is. Pythagoras was ook degene die uitvond dat de lengtes van de zijden van een driehoek zich verhouden als a^2 = b^2 + c^2.

Meer over de gulden snede lees je hier:

Dit uurwerk, calibre 48 genaamd, werd dus volgens de gulden snede, met driehoeken en rechte zijden vormgegeven. Echt iets voor een ingenieur zoals ik. Omdat het heel lang gemaakt is zijn er verschillende generaties geweest. De layout is nooit veranderd, maar de afwerking wel. Die werd naar het eind toe steeds fijnzinniger. In mijn twee Pythagores zitten de laatste versies uit de Frey periode. Eind jaren 90 van de vorige eeuw was de koek een beetje op. Frey was oud, en de machines in de fabriek raakten verouderd. In de verhalen lees je dat ze uurwerken uit oude voorraden maakten, er begint een sfeertje omheen te hangen, er komen nog een paar finale series en dan is de koek op.

En toen kocht een Italiaanse zakenman Gnutti rond 2000 de hele boedel, ontdekte dat het allemaal erg verouderd was, maar wilde wel door. Dus uit die tijd stammen wat vage versies waarvan er zo nu en dan eentje op Chrono24 voorbij komt. Zoals deze gouden uit 2000 met een geheel verguld (?) calibre 48, waarvan ik denk dat die uit het begin van de Gnutti periode komt, later herontwierp Cabbidu het uurwerk:

Deze zakenman investeerde fors, en huurde meester horlogeontwerper Cabbidu in die in die tijd het hele calibre 48 opnieuw vormgegeven heeft, en de afwerking enorm heeft opgeschroefd. Het calibre 48 had niets meer van de hoeken en de gulden snede, maar werd heel sierlijk. De kasten waren van witgoud, en hadden “fait main villeret” achterop staan. Handgemaakt in Villeret, de vestigingsplaats van Minerva.

Over die periode is hier een heel erg interessant verhaal te lezen uit 2005, het lijkt er dan op alsof niemand precies snapt wat er aan de hand is. Elders lees ik ook dat Gnutti veel horloges kado deed aan vrienden, en dat er helemaal geen dealernetwerk meer was. Alleen mooie uurwerken, en het geld zal er wel uitgespoten hebben:
http://www.ornatus-mundi.ch/artikel_11/artikel_11_1.htm

In 2006 was die koek ook weer op, en werd de hele boedel, inclusief alle nieuwe ontwerpen overgedaan aan de Richemont groep, die Minerva ging inzetten als high end uurwerkleverancier voor de speciale lijnen van Montblanc. Sommige Minerva uurwerken vonden ook hun weg in Panerai, ook van de Richemont groep. Dus Montblanc kent nu een lijn die uitgerust is met veelal Sellita uurwerken, en een high end lijn (vanaf 20k en duurder) die is uitgerust met Minerva uurwerken. Daarvan heeft @cosmograf er eentje. Dit is dus het herwerkte calibre 48, dat nu calibre 62 heet:

En hier van @cosmograf zijn Insta account de achterkant van zijn Montblanc-Minerva met zalmkleurige wijzerplaat en 62 calibre, herwerkt van de 48:

Er zijn ook verschrikkelijk mooie chrono uurwerken:

Ok, genoeg historie! Nadat ik dus de witte Pythagore bij @vierport te koop had gezien, maar niet had gekocht, en me in had gelezen in de historie, alle bovenstaande en meer, moest ik er eentje hebben. Liefst een Pilot 38 versie had ik me intussen bedacht. Maar ja, dik gezaaid zijn ze niet. Dus bijna een jaar elke dag Watchpatrol, Chrono, etc. gevolgd om te kijken of ik er eentje kon vinden. Ik zag een mooie op een forum, maar die was reeds verkocht. Ik dacht, niet geschoten is altijd mis, dus ik heb de verkoper een bericht gestuurd met de vraag of hij mij door wilde geven wie hem had gekocht zodat ik die kon laten weten dat ik geïnteresseerd was. Een probleem is dan natuurlijk dat de prijs niet het laagste zal worden, maar goed.

Het bleek een super aardig contact, zo maak je mensen niet vaak mee, en na wat heen en weren mocht ik hem voor hetzelfde bedrag hebben als wat hij ervoor betaald had. Stuur maar op!

Dit was hem dus. Helaas moest hij uit Ohio komen en is USPS door Trump zo onklaar gemaakt dat ze bijna geen post meer verzonden krijgen, dus het duurde en het duurde, niet normaal lang. Weken en weken geen update, wanneer kwam dat ding nou!

Intussen had ik op Chrono24 een andere Pythagore gevonden. Duidelijk eentje uit de tijd van Gnutti, en na enig zoeken naar het typenummer op de kast, kwam ik uit op een veiling waar tientallen Minerva’s (waaronder ongeveer 20 Pythagore) verkocht waren. Kijken, zoeken, 3 september, KANNIEWAARZIJN. WTF!! Om de hoek, gewoon hier in Nederland? En daar zoek ik dan al een jaar naar? De hele veilinglijst doorgekeken en één 34 uit de Frey tijd gevonden die nog niet verkocht was. Gelijk per mail gevraagd of ik die alsnog kon kopen. Wachten maar weer…

En toen lag het pakje uit Ohio in de bus. En kreeg ik een mailtje dat ik die onverkochte kavel mocht kopen, en toen had ik er ineens twee. Beide met het uurwerk van de laatste serie met:

  • cotes de geneve op de bruggen
  • perlage onder de balans
  • een zwanehals regulator op de balans

Dus zo heb je er geen, en zo heb je er twee. De zwarte is een Pilot 38mm, eigenlijk head only, want het bandje is generiek, en de gesp ook. Hij loopt 70sec per dag voor, dus als iemand een goede plek weet om deze te laten reguleren hoor ik het graag. Ik dacht eerst dat de wijzers vervangen waren omdat ze zo wit waren, maar bij nader inzien is alles wit (wijzers, minutentrack, seconden), en zijn alleen de uuraanduidingen wat verouderd. Patina! En de wijzerplaat is prachtig net-niet-zwart, terwijl de small seconds wel helemaal zwart is, dat geeft een mooi effect als de zon er wat op staat.

De zilveren is een 34mm, met originele stalen band met minerva merk. Maar beide hebben geen doos. De zilveren lijkt wel in NOS staat, en loopt -17sec per dag achter. 34mm lijkt misschien wat klein, maar dit is een grote 34, zeker met de stalen band. Ik weet nog niet of ik hem ga dragen. De zwarte pilot 38mm zeer zeker wel.

Waar doe je het voor? De voorkant is prachtig, de kasten zijn mooi dun, maar die achterkant, het Pythagore calibre 48 met de driehoeksvormen en de gulden snede, en dan die afwerking, prachtig gewoon. En die schoonheid gecombineerd met de historie van de Frey periode, dat heeft op mij een enorme aantrekkingskracht. Ik heb ook wel eentje uit de Gnutti periode overwogen, maar uiteindelijk houd ik niet van dat frivole, maar juist wel van dit strakke, een poging om schoonheid in hoekigheid te vangen:

89 likes

Erg mooie aanwinsten en zeer fraai afgewerkt :star_struck:

1 like

Zeker 2 kanjers :ok_hand:

1 like

Op watchprosite heeft iemand veel info uit 2003 gepost (dus vlak na de overname van Minerva door Gnutti), en daar staat dit:

There has been a lot of questions about Minerva, reference numbers, models etc. I will try to give a brief overview of the few facts that I know after working with Minerva from it was discovered in 1996 to the time when JJ Frey had to abandon the manufacture in 2001.

[…]

CASE NUMBERS
Minerva’s had a total production of less than 10 000 pieces per year - of wristwatches, limited editions, stopwatches and curvimetres. In the last two years probably less than that.
Also remember that cases were bought and numbered in batches. This the case numbering does not make it possible to date a watch to more than within a time window of a couple of years.
I have seen watches with case number 736 XXX and 746 XXX that are four years apart in production.
One method of dating a Pyhtagore, however, is to look at the movement:
The first batch - no finish.
The second batch - Geneva bars except on the anchor (lever) bridge, grey balance
The third batch - glucydur (yellow) balance
The forth batch - Geneva bars on the ancour bridge
The fifth and last batch - perlage under the balance and lever
These batches are more or less one year apart.

2 likes

Verschrikkelijk mooie horloges. Absoluut tijdloze designs.

1 like

Mooie aanwinsten. Ik vind die met de zwarte wijzerplaat het mooist, maar zou me wel storen aan het kleurverschil tussen de lumen op de wijzers en de dial. Zouden de wijzers bij een service zijn vervangen?

Veel plezier er mee :+1:

1 like

Dat dacht ik eerst. Maar de minuten track en de kleine seconde zijn net zo wit als de wijzers. Dus ik denk dat de uren wat verkleurd zijn. Niet de wijzers en niet de minuten en seconden track. Tenminste, dat is nu mijn vermoeden. Maar de wijzers lichten nog wel aardig op in het donker, de urencijfers minder.

1 like

Heerlijke NA. Mooie aanwinsten ook, vooral die zilveren vind ik erg mooi :ok_hand:t3:
Leuk stukje geschiedenisles heb je erbij vermeld.
Veel plezier met je aanwinsten, de jacht was in ieder geval leuk zo te lezen.

1 like

Héél gaaf! Legendarisch merk.

Heel tof! Veel draagplezier :+1:t2:

Ik zie wat je bedoelt.

1 like

Mooi om dit complete verhaal te lezen. Minerva is al jaren een vaste zoekactie van me, maar er komen weinig goede en enigszins betaalbare exemplaren langs.

Ooit een keer een chrono gekocht van Mercure, lettertype helemaal hetzelfde geschreven en het uurwerk is ook een Minerva. Ben jij een relatie tussen deze beide namen tegen gekomen?

9 likes

Prachtig!

1 like

Mooi artikel! Leuk om te lezen. Gefeliciteerd met je aanwinsten. Hierbij nog een foto van de Montblanc Heritage Small Seconds - deze keer de voorzijde, want die mag er ook zijn :wink:

9 likes

Even mezelf beantwoorden. Dit is een caliber 52 en Mercure zou een bijmerk of B-merk zijn van Minerva, maar daar heb ik eigenlijk nooit iets over terug gelezen.

Met minerva klein tussen 20 en 25. Jammer dat ze dat bij de pulsograph met ook een minerva uurwerk niet gedaan hebben.

Mooi, geniet van je nieuw aanwinsten!
Vond het leuk om over de geschiedenis van het merk te lezen.

1 like

In het horloge merkenregister Mikrolisk staat dit:


Toch nog iets :blush:

2 likes

Geweldige aanwinst en een prachtig verhaal waar ik iets van heb opgestoken, dank daarvoor!

Op persoonlijke noot;
Ik vind het eeuwig zonde dat Richemont Minerva (mis)gebruikt als een veredelde uurwerkenboer. De Montblanc modellen vind ik mooi, maar de naam op de plaat verpest het voor mij.

Als er Minerva op de plaat had gestaan zou ik ze veel toffer gevonden. (Misschien stom, maar toch ervaar ik dat zo)z

1 like

Mooi verhaal en prachtige horloges. Heerlijk als een liefhebber zo kijkt naar horloges.

1 like