Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en zoek hulp.
De minutenwijzer van mijn chronograaf is verschoven. Telkens als ik de tijdmeting reset, springt deze niet terug naar de nulpositie. Kan ik deze zondermeer verschuiven?
Met groet,
Jo
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en zoek hulp.
De minutenwijzer van mijn chronograaf is verschoven. Telkens als ik de tijdmeting reset, springt deze niet terug naar de nulpositie. Kan ik deze zondermeer verschuiven?
Met groet,
Jo
Welkom
Om wat voor een uurwerk gaat het?
Hoi Jo (JoDa grappig gevonden)
Wat ivar1 denk ik wil weten is of het een quartz of mechanisch uurwerk is. Mechanische uurwerken zijn meestal eenvoudig te resetten.
Google even op het horloge en chronograaf resetten. Meestal kan dit gereset worden dmv de pushers. Staat wel in de handleiding.
Of maak een foto van de achterkant.
Zo nou is het wel even genoeg.
Je bedoelt denk ik bij een quartz uurwerk, want een mechanische chronograaf is niet in te stellen bij quartz in de meeste gevallen wel
Ohja haha natuurlijk!
Een Nautica
Quartz uurwerk
Ah! Die zijn meestal te stellen dmv de knopjes. Enig idee van het uurwerk wat er in zit? Staat soms ook achterop of meestal wel in de handleiding.
Het zal iets in de trend zijn van kroon uittrekken en een van beide pushers ingedrukt houden maar de precieze instructies en combinatie wil nog wel eens verschillen per uurwerk.
Meestal kan je als de kroon 1 tik uittrekt met de pushers de wijzers van de chrone verzetten.
Wanneer ik de horloge reset, springt de minutenteller uiteindelijk weer terug in de stand van de foto. 3 minuten over 60.
Als ik het uurwerk uit de kast neem, kan ik dan de minutenwijzer fysiek verdraaien?
Dit moet je zeker niet doen!
Oké duidelijk, maar nu. Hoe verder!
Dit:
“Meestal kan je als de kroon 1 tik uittrekt met de pushers de wijzers van de chrone verzetten.”
Elke uurwerk fabrikant maakt de reset procedure weer anders maar dit lijkt mij een ISA uurwerk aan de uitlijning van de wijzerplaat, hier een filmpje met een voorbeeld hoe het het bij een ISA uurwerk moet, probeer dit maar eens of dat werkt
het horloge
En inderdaad, bij de meeste quartz-uurwerkjes kun je dit corrigeren met de pushers bij een 1 of 2 klikjes uitgetrokken kroon.
Zoals @ivar1 zei: NIET doen!!
Nee.
Nautica maakt geen uurwerken.
Nautica koopt uurwerken, kastjes, wijzersets en wijzerplaten. Op die laatste laten ze “Nautica” drukken. Vervolgens laten ze de boel assembleren.
Dus:
Welk uurwerk zit in jouw horloge (merk en type) ?
Ik heb geen quartz chronograaf horloge in mijn bezit maar wat ik heb voegt volgens mij ook niks toe in dit topic, de vraag was hoe die de chronograaf van de Nautica opnieuw kan instellen.