De mail naar de juwelier is al onderweg, maar ik ben wel benieuwd;
Hebben er hier wel eens mensen last gehad van horloges waarvan de wijzers niet mooi uitgelijnd waren? En zo ja, hoe loopt dat meestal qua garantie?
Ik heb het momenteen met de Seiko SSC813 speedtimer. De minutenwijzer van de chronograaf staat eigenlijk altijd tussen de lijntjes, en dit is niet op te lossen door de wijzer met de pushers te verstellen.
Ik denk dat het ‘binnen de toleranties’ van Seiko QC valt maar zou zeker even bij een Seiko verkooppunt langsgaan als het je stoort. Dikke kans dat ze 'm gewoon opsturen naar Seiko em ze het voor je in orde maken, in mijn ervaring zijn ze best wel coulant bij Seiko.
Het originele verkooppunt neemt meestal de verzending naar Seiko voor zijn rekening, als je een ander verkooppunt kiest (kan bij alle Seiko dealers in de EU) wordt meestal €20 porto/afhandelingskosten gerekend. Je hebt dan wel het ingevulde garantiebewijs nodig, bij het originele verkooppunt volstaat de bon of een ander bewijs van aankoop.
Handleiding al bekeken? Je kunt dit soms zelf oplossen door bv de kroon eruit te trekken en dan op de knopjes te drukken. Dan kan je het handmatig weer verstellen.
Ik heb dit met mijn SSC813 ook. En op de filmpjes die ik op Youtube zie over dit horloge zie ik het soms ook. Ben benieuwd of en hoe je het gefixed krijgt bij Seiko dan ga ik er misschien zelf ook wel achteraan. Laat vooral even weten
Als je dit niet op de normale manier kan kalibreren, wat hier al duidelijk is uit je vraag, zullen de wijzers eraf moeten en opnieuw erop gezet worden.
Ik heb zojuist reactie gehad van juwelier Rijk in Amsterdam, waar ik het horloge gekocht heb. Het valt niet onder de garantie van Seiko, maar de juwelier heeft een ervaren horlogemaker in huis, die kosteloos de wijzer goed gaat afstellen. Service!!!
Voor de duidelijkheid: Juwelier Rijk in Amsterdam is officieel Seiko dealer, je maakt hierdoor aanspraak op drie jaar Seiko garantie (twee jaar als het horloge voor 1 juli 2024 gekocht is). Ik denk dat de juwelier inschat dat de afwijking
waardoor ze aanraden het horloge niet bij Seiko onder garantie ter reparatie aan te bieden.
Prima natuurlijk als de horlogemaker van de juwelier hierbij kan helpen, het is echter wel goed om te beseffen dat hiermee je recht op de Seiko fabrieksgarantie vervalt. Natuurijk is de verkoper wel nog steeds verplicht te voldoen aan de wettelijke garantietermijn.
Ik begreep dat dit ook een te ruime speling op de wijzer kan zijn. In ieder geval bij mechanische horloges wordt die vaak met zo’n klap teruggezet dat de wijzer iets kan doorschieten als deze niet voldoende vast zit op de as. Of dat bij deze ook zo is weet ik niet. Zou mij in ieder geval enorm irriteren, dus zou toch proberen of Seiko het wil oplossen.