Aangezien de plannen steeds concreter worden om rond te trekken door Scandinavië komende zomer vroeg ik me af wat volgens jullie het ultiem survival horloge is? In de toekomst zouden ik en mijn reisgezelschap ook nog eens een trektocht door Zuid-Amerika willen plannen, dus hetzelfde horloge hiervoor zou handig zijn. Buiten de trektochten, in mijn vrije tijd dus, zal het horloge namelijk geen tot weinig draagtijd krijgen
Wat zijn jullie ideeën hierbij? Was al naar de Casio Mudmaster en Casio Rangeman aan het kijken, maar ben totaal geen expert hierin… Dus jullie raad is meer dan welkom
(Uiterlijk van het horloge doet er niet echt toe, maar is natuurlijk wel altijd een mooie extra!)
Casio Rangeman is inderdaad een mooie optie. In mijn ogen DE ultieme toolwatch. En ontbreekt dan ook niet in mijn eigen collectie.
Maar je kunt misschien ook kijken naar een Casio Pro Trek.
Ik ben zelf ook geen expert hierin, maar bij survival / hiking komen die twee dingen altijd bij mij op.
Je vraagt ultiem. Als het écht om survival gaat is er maar één die zorgt dat je een veel grotere kans maakt weer in de bewoonde wereld te komen:
Maar als je geen grote risico’s neemt zoals de meeste mensen zou ik voor een G Shock gaan inderdaad. Solar is fijn, en radio controlled is handig om je andere horloges op gelijk te zetten. Andere functies (barometer, thermometer, hoogtemeter etc.) vraag ik me van af of je dat echt nodig hebt. Kies er gewoon een die je er toonbaar uit vind zien. De eerste keuze die je maakt is analoog vs digitaal.
De Rangeman (GW-9400) is zoals gezegd een ideale kandidaat. Heeft - wat mij betreft - alle functies die je nodig kan hebben tijdens een trektocht in de bergen.
Maar hoe zit het met GPS? Wil je dat in je horloge hebben, of zal je daar een los apparaat voor gebruiken?
De nieuwe Rangeman (met GPS functie) komt er dit voorjaar aan:
Geloof me… een grote G-Shock aan je arm is niet prettig tijdens je “survival”. Continue het geprik in je arm/hand door de plastic uitsteeksels van de kast als je je pols draait …
Als je GPS nodig hebt, dan mag ik hopen dat je een GPS bij je hebt? GPS in een G heeft geen nut behalve tijd syncen.
Zelfs bij die nieuwe Rangeman: A full standard charge of the G-Shock Rangeman can give you up to 33 hours of continuous GPS use, but the solar panel can up that to 48 hours, allowing you to track your location for two full days in the wild without the need to find an alternative power source.
Ik weet niet of je maanden wegblijft maar tijd blijft bij Casio quartz gewoonlijk goed lopen.
Ik zou die Victorinox meenemen op rubber zoals getipt, of in mijn eigen geval mijn BFK.
Was dat niet die man die voor de opnames een paar torretjes ging eten, twee minuten in een zelfgemaakt tentje ging liggen en vervolgens prinsheerlijk een dikke steak naar binnen werkte en op een Hästens plofte in zijn zes meter lange trailer?
Op een survival tocht neem je toch wel je telefoon mee ?
dan heb je alles: GPS, tijd, hoogtemeter op GPS en zelfs een barometer op GPS.
Geen netwerk, 3G of internet voor nodig.
En een goede beacon (bijvoorkeur in je jas genaaid ofzo) kan ook geen kwaad natuurlijk.
Ook een dikke powerpack of zoals ik heb de wakawaka: super goede powerpack die door de zon wordt opgeladen en daarnaast een fantastische tentlamp/zaklamp is.
Horloge is dan een keuze. G-Shock hoort natuurlijk wel een beetje bij survival … maar volgens mij zijn die andere dingen veel belangrijker.
Ik zou dan lekker voor die Victorinox gaan op rubber. Gewoon omdat het kan en omdat het ik het een super mooi horloge vind. Of de TomTom runner. Hoewel die energie vreet kun je wel zien waar je precies allemaal bent geweest.
Maar heb het gevoel dat het toch een G-Shock gaat worden.
Ik sta zelf voor de keuze wat ik met skiën ga dragen, maar de G-Shock is afgevallen omdat hij gewoon te lomp en te groot is. Drie jaar geleden heb ik mijn pols gebroken door een 46 mm horloge. Hand sloeg door bij een val en de kroon brak een botje in mijn pols. Sindsdien geen horloge tijdens het skiën. Nu misschien mijn (oude) polar of mijn (nieuwe) tomtom. Omdat je dan zo leuk kan zien hoe snel je was en hoeveel je hebt gedaan…
Of toch ook maar die Victorinox kopen ?
In ieder geval heel veel plezier met je tochten ! Scandinavië staat ook nog op het lijstje…
Niet dat je in Scandinavië om overleven hoeft in te zitten. Mobiel bereik is op de raarste bergtop nog uitstekend, de infrastructuur is prima en de hulpdiensten zijn er vlot.
Uitkijken met zakmessen daar. Zelfs van een herder gaan ze over de pies.
Uit ervaring kan ik je deze aanbevelen. Een ‘survival’ horloge??? Zoveel gaat een horloge je niet helpen hoor.
Als je wat extra info wil neem je een fatsoenlijke GPS mee. 5610 multiband & solar en klaar. Weegt niks, is niet te groot en zit dus nooit in de weg. (en afleesbaar in het donker met de automatische licht functie.)