Hier ook zoiets - 100 euro aankoop plus iets van 60 euro aan nieuwe pakkingen. Paar uur schrobben was wel nodig, maar onder de laag ranzige meuk kwam een prima SE tevoorschijn. Na een jaar ging wel mijn warmte-element stuk; daar had ik dan weer een (net-aan) incomplete donor (van 50 euro…) voor staan. Uurtje werk om te switchen. Was wel even oppassen met het asbest.
Je hebt vast nog wel een mondkapje ergens. Gewoon voorzichtig behandelen, niet de cirkelzaag in zetten en inhaleren.
De pakkingen zijn van kurk, geen problemen daar. In mijn ervaring blijven de motorpakking en spoelpot-pakkingen vrijwel eindeloos goed; de schoonmaakpot (zeker als je ammoniak-gebaseerd schoonmaakmiddel gebruikt als van Elma zelf) elke pakweg 3 jaar de pakking verversen. Die desintegreert tegen die tijd.
Is ook al jaren terug hoor - maar je hoeft er eigenlijk niks mee te doen. Heb het gewoon weer terug geplaatst. Fijnstof van asbest geeft problemen. Blijf je er af, en blijft het op z’n plek maar onaangeroerd, niks aan de hand. Is een ander verhaal dan met bijvoorbeeld radium; dat is actief gevaarlijk.
Dan heb je toch wel geluk gehad hoor Tim, dat bedrag betaal je al voor 3 nieuwe potten
Heb dat gedaan, wel mooi om te zien, maar het geluid van het motortje had ik toch mijn twijfels dat het niet lang mee zou gaan. Maar ik kan er naast zitten hoor. en een totaalprijs van 500 is wat aan de hoge kant mijn mening
Altijd lastig beoordelen zo uit een verhaal maar Ik vermoed een beetje dat daar benzine (uit de benzinepomp) is gebruikt. Dat is veel ontvlambaarder (logischerwijs, het is gemaakt om bij een vonkje te ontsteken)
Back to topic;
Het probleem moet duidelijk aan het onderste juweeltje worden gezocht dat te diep staat.
Na opnieuw demonteren, reinigen en hermonteren op een andere gereinigde platine ( ook weer in de ultrasoon bij gebrek aan een maschine) past de tap van het anderrad dus en komt hi mooi bovenaan piepen.
Volgende probleem was het lopen uiteraard.
Liep op min 282 BE van 9,6, en amplitude van 189. Hier klopt vanalles niet dus.
Eerst maar eens de parachocks eruit en daarna de spiraal van de balans los, deze een 5 tal minuten in wasbenzine laten weken samen met de balanskloof. Daarna de de parachocks erin zonder smering en met de incablock oliegever lans onder olie ingebracht. Onderaan langs boven.
De waarden op de timgrapher waren nog steeds niet echt denderen met een veel te hoge BE.
Dus alles weer uit paar keer uit mekaar om de virole bij te draaien( @vintagewatchstuff nogmaals bedankt voor het tooltje).
Uiteindelijk ben ik hier aanbeland. Ik ga er nu echt van blijven want ik krijg zo’n gevoel dat het die “laatste keer” net gaat gaan mislopen.
Ik ben tevreden met de waarden
Nu maar es gaan trainen met de stenenpers om het onderste steentje wat hoger te gaan persen.
En dit is het uurwerk waarvoor ik het deed.
Niet moeder mooiste maar weer eentje van de dood gered.