Ultrasoon reinigen onderdelen

Geen dank hoor, graag gedaan. Hoeveel graden is het in je atelier??? overdag en s nachts

Het bureau is omgebouwd tot werkruimte na mijn oppensioenstelling. Meestal is het er rond de 20°

2 likes

Laat je horloge een dagje om de pols inlopen, ik denk dat de uitsprongetjes op je regelbeeld dan weg gaan zijn eens ingelopen en opgewarmd om de pols. Soms heb je van die uitsprongetjes die naast vele andere dingen ook nogal eens veroorzaakt kunnen worden door ā€œkoudeā€. Vanavond of morgen nog eens op het machientje leggen na dragen.

In dit topic staan een aantal opmerkingen over het gebruik van wasbenzine bij het schoonmaken van horloge onderdelen, met name dat het zeer gevaarlijk is en explosiegevaar oplevert.

Welnu, Ik gebruik zelf meer dan 25 jaar wasbenzine in mijn Elma’s en heb nooit problemen gehad.

Ik dacht dat het wel handig is voor een aantal HF leden die sleutelen en de onderdelen goed schoon willen maken, om hier iets over te vertellen met name de aanname dat wasbenzine gevaarlijk is bij het schoonmaken van horloge onderdelen, wel HF leden dat is niet het geval.
In mijn werkzame leven heb ik als werktuigbouwkundige veel voor bedrijven gewerkt t.b.v. de olie en petrochemische industrie zoals o.a. kraak installaties waar olie werd verwerkt tot andere producten. Daar heb ik veel te maken gehad met o.a. chemische substanties en uiteraard brandstoffen zoals o.a. benzine.

Daarbij komt dan de eerste vraag naar voren, is wasbenzine bij het gebruik als schoonmaakmiddel in een Elma of andere machine gevaarlijk resp. explosief.

Welnu beste HF leden het antwoord is nee.

Wasbenzine is een oplosmiddel en bestaat uit verzadigde koolwaterstoffen met een aantal koolstofatomen. Het kan zeer goed worden gebruikt voor het ontvetten en schoonmaken, vandaar dat het dus goed kan worden gebruikt voor het schoonmaken en ontvetten van horloge onderdelen.

Is wasbenzine explosief, nee het is niet explosief.

het kan daarentegen zeker wel mogelijke explosieve damp- luchtmengsels vormen en wel ontbranden.

Het kookpunt van wasbenzine ligt tussen de 100°C en 140°C.

Is wasbenzine dan wel brandbaar, ja zeker, zeer gemakkelijk, door een vonk of open vuurhaard. Wasbenzine heeft een vlampunt van 8°C en een zelfontstekingstemperatuur 275°C.

Benzine daarentegen heeft een vlampunt van -43°C en een zelfontstekingstemperatuur 280°C.

Het vlampunt van een chemische stof zoals benzine resp. wasbenzine is de laagste temperatuur waarbij de stof nog genoeg damp afgeeft om tot ontbranding te kunnen komen wanneer het in contact komt met een ontstekingsbron, niet te verwarren met zelfontbrandingstemperatuur Dat is de temperatuur waarbij een damp resp. lucht-mengsel spontaan tot ontbranding komt.

Het vlampunt is dus kenmerkend voor de kans dat er door een vonk of een gloeiend voorwerp een ontsteking resp. brand ontstaat. Bij een temperatuur vanaf 8°C gaat wasbenzine damp produceren, benzine doet dat bij een temperatuur van -43°C. Resumerend, benzine zal dus eerder damp geven en kan dus eerder onsteken.

Conclusie, wasbenzine zal pas brandbare dampen ontwikkelen vanaf +8 graden en spontaan ontbranden bij een temperatuur van +275 graden.

Dus voor het gebruik in een Elma schoonmaakmachine is het zeer zeker een heel goed middel om te gebruiken.

Start eerst met een middel om de vuile residu op de onderdelen te verwijderen. Daarvoor zijn verschillende middelen beschikbaar. Naspoelen in het tweede bad met wasbenzine en tevens in het derde bad.

Ik laat na het derde bad de basket op hoge snelheid nog even doorspinnen totdat ik zie dat er geen benzine aanslag meer op het glas spettert. En laat het daarna doorspinnen in het verwarming gedeelte (buis) zonder de verwarming te gebruiken. Na een paar minuten is alles behoorlijk droog geworden,

De pakkingen op de flessen, tenminste als die in orde zijn geven een voldoende dichtende afscherming om de dampen in de fles te houden. Bij het wisselen van het ene bad naar het andere bad, zal de eventuele weinige aanwezige damp snel vervliegen in de luchtruimte. Het proces gaat pas weer beginnen als de motor weer wordt aangezet en alle flessen weer luchtdicht zijn afgesloten.

De resterende wasbenzine zal door de hoge draaisnelheid en luchtverplaatsing sneller verdampen en in de lucht oplossen resp. verdwijnen, immers de snelheid van de moleculen alsmede het oplossend vermogen met de lucht zal het ontstekingsgevaar geheel wegnemen. Vervolgens gaat in gedeelten alles op een oud stukje laken en kijk ik of alles droog is en controleer ik de onderdelen na op eventuele beschadigingen en onvolkomenheden of er geen residu resp. restvuil is achtergebleven.

Wel, dan begint het montage gebeuren met het in elkaar zetten van het geheel.
Dixi

6 likes

De spikeltjes waren er af na de gain van de weishi wat hoger te hebben ingesteld.
Maar zal het zeker in gedachten houden.

1 like

Hij heeft wat liefde nodig @Yoeri40

1 like

Laat ik daar nu net geen kaas van gegeten hebben.