Ultrasoon reiniger Aldi

Vanaf woensdag is deze te krijgen bij de Aldi, zou dit iets kunnen zijn? of is er een beter alternatief?

Wa kost da???

€22,99 vandaar de vraag of het wel echt iets kan zijn…

Ik heb iets soortgelijks, maar er zit een ingebouwde ( vaste ) timer in die nogal kort is. Soms moet ik het proces enkele malen herhalen.

Heb nu een grotere op de Rikketik gekocht, waar ook andere dingen in kunnen dan tandwieltjes.

Is het echter alleen voor horloge-onderdelen en armbanden, neem het dan niet té groot, want een ultrasoon moet je steeds volledig vullen, anders gaat ie stuk.

Dus als je er speciale producten moet in doen kan het wel es een dure grap worden.

Die op de rikketik waren degelijke toestelletjes en niet té duur.

Marc-B1 Schreef:

Is het echter alleen voor horloge-onderdelen en
armbanden, neem het dan niet té groot, want een
ultrasoon moet je steeds volledig vullen, anders
gaat ie stuk.

Huh, hoezo kan ie stuk gaan? Ik heb er 1 met twee maatstreepjes erin. Voor de grote en kleine wasjes zeg maar. Dus die is geregeld niet geheel gevuld. En hij doet 't al jaren.

Ik heb eerder bij de Aldi hetzelfde apparaat gekocht. Het werkt prima. Ik vul een glazen bakje met reinigingsmiddel en doe daar een korfje met onderdelen in. De bak van het apparaat vul ik met water en dan zet ik het glazen bakje erin. De cyclus van 180 seconden herhaal ik soms een paar keer. Vervolgens doe ik hetzelfde, maar vul ik het glazen bakje met spoelmiddel. Een kind kan de was doen…

Voor hobbymatig gebruik voldoet dit prima!

Groet,

Mark

marnix_moed Schreef:

Marc-B1 Schreef:


Is het echter alleen voor horloge-onderdelen en
armbanden, neem het dan niet té groot, want een
ultrasoon moet je steeds volledig vullen,
anders
gaat ie stuk.

Huh, hoezo kan ie stuk gaan? Ik heb er 1 met twee
maatstreepjes erin. Voor de grote en kleine wasjes
zeg maar. Dus die is geregeld niet geheel gevuld.
En hij doet 't al jaren.

Volgens Morse.
En is op de Rikketik ook gezegd.

Hij zal niet zo groot zijn neem ik aan, en het is voornamelijk voor de banden van de horloges en gewone sieraden.

Ik ga toch maar eens kijken deze week…

Ik heb er een vorig jaar bij de aldi gekocht en hij doet het nog steeds prima.
Gebruik wel demiwater(van m’n werk) en een beetje afwasmiddel.

Ben er nog niet helamaal in thuis hoor dus excuseer voor de domme vraag; maaruh, wat moet je er dan voor speciale vloeistof voor gebruiken en wat kost dat spul dna ongeveer?

:slight_smile:

Een beetje kraanwater en een paar druppels afwasmiddel voldoet prima.

dus geen rare bijkomende kosten na aanschaf van de reiniger zelf! :slight_smile: Top, dank!

Twee streepjes zijn voor minimum en maximum niveaus. Als je het bakje voor (veel) minder dan minimum vult, gaat de trilplaat/transmitter (of hoe het dan ook mag heten) inderdaad snel kapot.

Zoals MasterM helemaal juist schrijft, kun je, om de kosten van de speciale vloeistoffen te beperken, een bekertje (van dun glas) gebruiken voor de te reinigen onderdelen terwijl de rest van de bak vul je met kraanwater. Je hoeft dan bovendien het bakje niet shoonmaken tussen de reiniging- en spoelbeurten.

Voor de kasten/banden kun je het beste een oplossing van het afwasmiddel in het water (nu beter gedemineraliseerd of gedestilleerd) gebruiken. Je kunt voor het betere resultaat nog een scheutje (schoonmaak)azijn, ammonia en brandspiritus erin doen.

Groet,
Alex

Reinigen met kraanwater en afwasmiddel is slecht voor de onderdelen van een uurwerk (o.a. kalk van het water en ‘vettigheid’ van het afwasmiddel). Niet aan te raden dus.

Je hebt speciale vloeistof nodig wil je het goed doen. Elma is een veelgebruikt merk (verschillende soorten). Kijk eens op
http://www.selvatime.nl/default.php?cPath=Werkstatt&sPath=Ultraschallger�te&PHPSESSID=713c83e2e22b4667c44c6b0b14d0f2da
. Vervolgens kijk je onder ‘Werkplaats’ en ‘Ultrasonisch reinigen’.

In mijn schoonmaakcaroussel gebruik ik Elma rood (schoonaken) en Suprol (naspoelen).

Groeten,
Niels

In mijn schoonmaakcaroussel gebruik ik Elma rood
(schoonaken) en Suprol (naspoelen).

Groeten,
Niels

Bedoel je dat figuurlijk of heb je echt zo’n “caroussel”-apparaat ???

deze goedkope trilbakken doen het best aardig. bij mij komen direct de zwarte wolken vuiligheid van de stalen banden af.
duurdere “professionele” reinigers zouden beter kunnen zijn, maar sinds de uitvinding van de zeecontainer wordt door de enorme seriegroottes in china alles goedkoper, zonder dat het perse slechter hoeft te zijn.
voor de professionele uitvoeringen drijven de opties compleet rvs uitvoeringen/grotere vermogen/grotere volumes/verwarming de prijs op.

je schoonmaakmiddel in een los bakje werkt prima.
voor bandjes en ander “buitenkant” werk is een paar procent verdund standaard afwasmiddel goed genoeg.

voor het binnenwerk is een cheapo spoelmiddel terpentine, voor 1.50 bij de AH. lost prima olieresten op. even daarna je onderdelen dippen in de Isopropanol, en dan is ook de typische verflucht weg.
(professionele reinigers bestaan voornamelijk uit een beter geraffinneerde koolwaterstoffen met wat toevoegingen.)

pas trouwens op met brandbare reinigingsvloeistoffen:

  • een ultrasoonbad concentreert energie, dus nooit buiten toezicht gebruiken.
  • adem de damp niet in.
  • zorg dat je bakjes niet oplossen

Ja, zo eentje:

Niels2 Schreef:

Ja, zo eentje:
http://www.dehobbysite.nl/images/608008.jpg

Huh ?!!! Da’s duidelijk geentje van “DEN ALDI” ! :smiley: :wink:

Ben jij horlogemaker of horlogerie-student of zo ???

Ik heb een cursus gevolgd en les gehad van Machiel Kalf. Helaas kon ik de vervolgcursussen niet volgen omdat de overkoepelende organisatie zo dom was alles naar 1 (onhandige) lokatie te verplaatsen.

Het is puur een hobby en ik kon vrij aardig aan deze schoonmaakmachine komen (zijn nieuw vrij prijzig, zoals je waarschijnlijk weet). En ook al ie het hobby, ik werk graag met goed spul :#

Groeten,
Niels

Niels2 Schreef:

Ik heb een cursus gevolgd en les gehad van Machiel
Kalf. Helaas kon ik de vervolgcursussen niet
volgen omdat de overkoepelende organisatie zo dom
was alles naar 1 (onhandige) lokatie te
verplaatsen.

Het is puur een hobby en ik kon vrij aardig aan
deze schoonmaakmachine komen (zijn nieuw vrij
prijzig, zoals je waarschijnlijk weet). En ook al
ie het hobby, ik werk graag met goed spul :#

Groeten,
Niels

Die cleaner heb ik ook :smiley:
Fijn ding! Mijn vader gebruikt hem met name voor zijn hobby, oude auto’s (carburateurs e.d. reinigen).