Ik lees dat een ultrasoon reiniger erg handig is om bv je stalen horloge band mee te reinigen, maar nu lees ik in de beschrijving dat het gehele horloge erin kan. Nu vraag ik mij af of dat wel een goed idee is mbt het automatisch uurwerk en de evt waterdichtheid van de kast.
Ik heb op het forum zitten zoeken maar kan hier geen info over vinden.
Graag zou ik hier meer van weten , is er ervaring hiermee of is mijn vermoeden juist dat je de kast met uurwerk er NIET in moet doen. Ik bedoel dus hiermee dus een werkend horloge en niet de losse onderdelen.
Graag opbouwende info , Alvast Bedankt.
Nee, niet doen! Band losmaken.
Idd, dus alleen de band.
Bedankt.
Zeker niet doen! Enkel de band erin.
Hier een langer antwoord …
Dat is allemaal duidelijke taal, thanks. Is mn vermoeden toch juist.
Kan het topic gesloten worden lijkt me:+1:
Je kunt de kasten ook doen maar dan zonder uurwerk/plaat.
Kijk uit met pvd, plating en lak. Dat kan allemaal los komen in de ultrasoon. Ook bij je bandjes
Heb ik hier nog een vervolg vraag op. Ik vind die bandjes erop en eraan zetten zo’n monniken werk. Dat is bij mij 1 bult frustraties. Als ik nu iets van een houder zou maken, waarbij de kast boven het water blijft en alleen de band in het water hangt. Zou dat wel gaan? Of trilt het dan nog te ver door in uurwerk?
De meeste cheapo consumenten modellen hebben een mandje en een gebogen kunststof plaatje. Je kunt je horloge daarmee eventueel boven de vloeistof houden. Buiten de vloeistof is er geen enkele cavitatie, dus ook geen trillingen.
Als je de temperatuur binnen de perken houdt, heb je ook geen last van dampvorming die je horloge kan binnen dringen. Zeker iets om op te letten met vintage spul.
Dat is goed nieuws! Dat gaat me een hele hoop tijd en frustraties schelen. Bedankt voor de info
Dat is wel vreemd. Waarmee haal je ze er af en zet je er terug op?
Ik gebruik het meegeleverde pinnetje wat vaak bij het horloge mee wordt geleverd en heb op Amazon nog een tangetje aangeschaft. Ik begrijp dat het voor veel mensen appeltje eitje is om dit te doen. Ik ben er gewoon te lomp voor denk ik haha
Ze bedoelen waarschijnlijk dat ook kast en kastdeksel er in kunnen… en dat klopt wel enigszins, als het binnenwerk er uit is en eventueel het glas ook.
Na een polierbeurt gaat bij ons de kast en het deksel samen met de band in de ultrasoon.
Denk het niet. Je hebt gewoon klote materiaal .
Daar lukt het mij ook amper zonder te vloeken.
Haal een Bergeon 6767-F en een Bergeon 7825. Je zult zien dat het dan prima lukt.
Gedurfd. Werkelijk nooit getest hoeveel kwaad dit kan zal ook per uurwerk en kast constructie verschillen maar zou het zelf nooit overwegen met uurwerk en plaat gemonteerd. Ook niet zwevend, al zou het beter zijn dan onderdompelen.
Maargoed.
Ik heb relatief gemakkelijk lullen met goede kast openers en andere tools. Daarnaast ook redelijk wat ervaring met uurwerken uit een kast halen en lunettes/glaasjes demonteren dus mijn mening is voor de hand liggend.
Ben benieuwd wat je van het resultaat vind
Moet eerlijk zeggen, vind het zelf ook wel een beetje spannend. Ik begin met 2 horloges waar ik niet zoveel mee heb. Een quartz en een automaat. Die ga ik er de komende tijd regelmatig zo in hangen. Als die het na een tijd nog goed doen, misschien de wat duurdere. Die doe ik de komende tijd nog netjes met een sopje en een zachte tandenborstel. Had de Bergeon tools al vaker voorbij zien komen en staan inderdaad erg goed aangeschreven, maar onderschat mijn lompheid niet . Zal ze op mn lijstje zetten voor kerstmis