Een van de aspecten die mij zo aanspreekt aan de horlogehobby is het cult aspect. Horloges ademen een bepaalde tijdsgeest, sport of historisch relevante gebeurtenis.
Iedere horlogeliefhebber zal een Rolex Sub linken aan de duiksport, een Omega Speedmaster aan de maanlanding en zo kan je wel even doorgaan aan.
Er zijn echter ook minder breed bekende cult iconen.
Voor mij persoonlijk is dat de Swatch XX rated en ik was dan ook in mijn nopjes toen ze een paar jaar terug een re-issue aankondigde van het model uit de jaren 90, die voor minimaal 500 euro te krijgen was op ebay.
Waarom?
De historie hiervan is terug te vinden in de jeugdcultuur gelieerd aan de muziekstroming hardcore punk. Onderdeel hiervan is het principieel onthouden van drugs, alcohol en tabak oftewel “straight edge”. Dit is ontstaan in de jaren 80 als counter culture van het misbruiken van verdovende middelen zoals dat in de punk wereld bekend was.
De letter X staat hiervoor symbool omdat in de jaren 80 en 90 jongeren onder de 21 een X op hun hand kregen getekend als zij een concert bezochten omdat zij vanwege hun leeftijd niet mochten drinken. Dit is uitgegroeid tot een cultuur fenomeen dat nu nog bekend is in bepaalde kringen.
Toen swatch met de orginele X-rated kwam werd dit al gauw geadopteerd als het horloge van de subcultuur en ik durf te stellen dat deze scene (in de VS veel groter dan hier) verantwoordelijk is voor een heel groot deel van de verkoop van dit model.
Als je dit nu nog draagt op een concert krijg je al snel een knikje van een soortgenoot en het levert altijd wel leuke gesprekken op.
Ik heb er zelf 2 liggen. 1 om te dragen (het gaat er weleens wild aan toe) en 1 om te verzamelen.
Een modellen-reeks die inmiddels (met weinig visuele veranderingen) meer dan 30 jaar bestaat. Wordt om de een of de andere onbegrijpelijke reden enkel voor de UK markt gemaakt, sterk geassocieerd met Meneer Mears (die overigens inmiddels een Rolex schijnt te dragen) maar ook op een wat vagere manier met de Britse Marine. Legendarisch onder Citizen liefhebbers.
Zeer selectief wel maar minder als bijvoorbeeld in de jaren '90 toen ik zelf nog in de luiers zat. Destijds is er zelfs een discussie geweest van gabbers vs straight edge op RTL4.
Ik weet niet of het de bedoeling is maar voor mij
is dat de DW6900 G-SHOCK.
Dat is toch wel heel hiphop uit eind 80, begin jaren 90.
Heb hem nog steeds, heel leuk om dat ding af en toe
eens te dragen.
Toch wel een cult klassieker.
De jeugd zegt; da’s old scool auwe, hahaha!
Maar de punktijd was ook wel gaaf!
En ik denk niet dat ik toen een horloge droeg.
Heel soms een Lorus sporthorloge.
Als ik naar de disco ging hahaha!!
Ja want ik was punk en disco tegelijk
Nou, dat vonden die andere punkers een schande
hoor!
Disco?!! Neeee! dat kon totaal niet!!
Nou, ik vond van wel!
En binnen de kortste keren speelde PIL ook disco…
Dus…
Mijn buurman heeft dit horloge ook, omdat hij het vroeger ook had en straight edge was. Hij is geen liefhebber van horloges, maar kocht het voor de boodschap die het uitdraagt.
Ik vind het een gaaf verhaal, vooral omdat Swatch met de re-issue erkent dat het horloge symbool voor iets staat. Terwijl ze dat zelf niet zo bedoeld hadden destijds.
Leuk topic, Lucas! Enige nadeel van de meer recente X-rated Swatch reissue - vind ik - is het kabaal dat dat uurwerkje maakt… Maakt meer lawaai dan de gemiddelde wandklok?!
Daardoor hier helaas redelijk snel uit de slaapkamer en zelfs de werkomgeving verbannen. Maar wordt vooral op concerten gedragen, natuurlijk Gr Kasper
Tja. Je kon in de jaren 90 ook “none of the above zijn”. Want ieder weekend op een rave aan de pillen is een uiterste, net als straight edgers een uiterste waren. Wij werkten gewoon in de supermarkt, en als we zaterdags gingen stappen deden we een biertje.
Met vaak een WeJoCo of SoCo. Want ja, je komt uit het noorden.
Swatch is helemaal aan me voorbij gegaan. Heb er nooit een gehad, maar de hier genoemde Casio FW91 was natuurlijk wel een cult-horloge. Maar eerlijk gezegd ben ik pas horloges gaan dragen na 1996 toen ik meer inkomen kreeg.
Verdere culthorloges? Ach. Ieder merk heeft wel een soort cultus die het aanhangt.
Dus dat hele cultverhaal is een Amerikaans cultverhaal? In de eighties moest je hier 16 jaar zijn voor een biertje. Maar 15 was in de praktijk ook geen probleem.
Yep. Er zat soms wel een (halve) punker in je klas op de middelbare school. Geen idee wat zij deden wanneer wij zaterdags aan het werk waren.