Universal Genève Only I

Universal Genève, opgericht in 1894 en ter ziele gegaan eind jaren 80. Wat betreft kwaliteit heeft het altijd onder “Holy trinity” gestaan, maar wellicht redelijk vergelijkbaar met Rolex, Omega, Movado en Longines van weleer.

UG is natuurlijk bekend van de Polarouter/Polerouter, een van de eerste designs van Gerald Genta. Ter nagedachtenis van de SAS die een vlucht maakten over de pool en daarmee vluchttijden drastisch korter konden maken.

Andere bekende UGs zijn de chronografen, die ala Rolex de namen van bekende mensen hebben gekregen. Zo kennen we Nina, Clapton en de Evil Nina en Clapton.

Helaas verloor UG eind jaren 80 de strijd tegen de Quartz horloges en werd verkocht aan een investeerder. Het merk leeft nog steeds officieel… Maar brengt al jaren niets meer uit. Ook zijn de horloges vanaf de jaren 70… erg lelijk.

In elk geval! Mooie plaatjes!

38 likes

Ik heb twee Polerouters. Een met veel patina en een zonder.


25 likes

Geweldig merk!

10 likes

Even w.b. de chronografen - “compax” is 3 registers, “tri-compax” 4 registers!

Je kunt het 1000 keer vertellen maar niemand luistert. :wink:

Het gaat om het aantal complicaties. Tri staat hier voor chronograaf, maanfase, dag/datum.

8 likes

Grappig, ik heb een Buren Starlite Slender (microrotor) met exact dezelfde band als deze

imagehttps://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/d/9/f/d9f1f90fbdd26b797c12bee20762cd03430a02c9.jpg

5 likes

Chrono’s ben ik niet zo van… Zou er wel een willen hebben van UG. Evil of niet Evil. Nina of Clapton…

Zijn zelfs moderne UGs die ik nog wel zou kopen als ik ze tegen kom. Een wat minder bekend model waar ik niet zo om geef is de White/Black shadow… of de Polerouter Genève.

UniversalGeneve_White_Shadow_WhiteDial_AS00918_Dial_grande
Universal_Geneve_White_Shadow_Box_and_Papers_AS00850_Culture2_grande

6 likes

Prachtig merk met historie. Ik ken eigenlijk alleen de Polerouter. Dat is wel een hebbedingetje :ok_hand:
Mooie exemplaren heb je.

Thanks voor de uitleg. Ik had er nog nooit van gehoord.
Je zou denken dat “tri” 3 registers is maar het tegendeel is dus waar. Leuk feitje.

2 likes

In elk geval iemand iets geleerd vandaag. :wink:

je leest ook wel bi-compax (twee registers) - die term is nooit door UG gebruikt, maar wordt gebruikt om het foutieve gebruik van “compax” te omzeilen.

1 like

Die band is van JB champion. Die maakten banden voor veel merken, net als Gay Freres (maakten naast oa UG banden ook banden voor Rolex, en is nu onderdeel van Rolex).

Ze zijn er met UG, Bulova en kennelijk ook Buren logos. Heb jij een logo op de “clasp” zitten?

Officieel is de band op die Polerouter “fout”. De band staat op het reclame materiaal van de polerouter geneve (Die lijkt op je buren, met rechte bandaanzet), maar die lag wel tegelijk met de Polerouter in de winkel…

1 like

Interessante informatie. Bedankt.

1 like

Weet niet 100% zeker of ie klopt.

2 likes

Eenmaal deze gepast! Ik vind het een geweldig design, maar het is lastig om een mooie uitvoering te vinden!

5 likes

Yes. Mijnenveld. Ik lees nu een half jaar over Polerouters en het lukt me nu redelijk om redials te spotten.

Prachtig merk! Hier nog heel even een kwartet.
De “Super” vindt binnenkort vermoedelijk een nieuwe eigenaar.

23 likes

Prachtige Polerouters. Leuk ook dat er zoveel versies zijn om te verzamelen zoals jij doet.

1 like

Prachtig, die Polerouters. :heart_eyes: Misschien vloeken in de kerk, maar op een enkele Omega na vind ik de Polerouter een van de weinige mooie ontwerpen van Genta.

Zo zonde dat UG ter ziele is gegaan. Die chronografen zijn ook schitterend. Volgens mij heeft @Bernard een heel bijzondere.

Mijn UG is heel wat eenvoudiger, maar ik geniet er wel van. Gemaakt voor de Italiaanse spoorwegen met een eenvoudig maar betrouwbaar handopwindertje erin. Ogenschijnlijk eenvoudige wijzerplaat, maar doordat hij geëmailleerd is, is de kleur heerlijk romig wit en zit er meer diepte in dan foto’s doen vermoeden. Toevallig zit hij vandaag weer om de pols.

19 likes

Niets mis mee. Zou ook nog wel een subseconds UG will3n hebben.

1 like

Bij de “shadows” staat:

White: staal
Gilt: 300 micron gold plated
Gold: voor massief goud

Ik heb een “white” shadow in blauw. Deze plaat vangt het licht op bijzondere wijze en is lastig te fotograferen. Toen er laatst een meet-up met je verzameling was (van de @vinwat clinic gangers van het eerste uur) was het een van de modellen in mijn verzameling die de meeste aandacht trok, nog meer dan m’n polerouter.

Deze shadows met platte afgeronde kast is een oorspronkelijk Genta design, net als de eerste polerouters met 138 bumper en de 215 microrotor

Ik vind UG een prachtig merk. Hier mijn white shadow

10 likes

Dat is zeker een mooie. Je zou soms vergeten dat UG naast de Polerouters en chronos nog andere modellen gemaakt heeft.

1 like