UPDATE; Poll wijzers Seiko SPB051

Hartelijk goedemorgen all,

Ik heb recent een Seiko SPB051 gekocht en vind het een geweldig horloge. Saffier, keramische bezel insert, hack/wind, diashield, comfortabele hoogte/diameter verhouding, mooie kastvorm, hij heeft het allemaal.:ok_hand:

Ik vind persoonlijk alleen de dikke pijlvormige urenwijzer niet zo heel geweldig, dus er is een MM300 wijzerset in gemonteerd met exact dezelfde lume.

Nu valt me op aan de reacties, dat een aantal mensen dat toch jammer vinden en ik ben me daardoor gaan afvragen, wat de algemene mening hierover eigenlijk is?

Ter vergelijk nog even 2 foto’s en bij deze een poll, waarvoor alvast bedankt voor jullie input.:+1:

Originele wijzerset;

MM300 wijzerset:

Ik prefereer de Seiko SPB051 met de originele of met MM300 wijzerset.

  • Standaard wijzerset
  • MM300 wijzerset

0 stemmers

3 likes

Imho de enige mooie wijzers naast de originele. :sunglasses:

10 likes

Ik snap Seiko’s gedachte van die dikke pijl maar niet. De MM300 wijzers vind ik er mooier op staan, al zijn die verhoudingsgewijs net iets te breed voor mijn gevoel.

Maar, terugkomend, ik vind de mod juist niet jammer maar tof!

1 like

:point_up:

deze zijn m.i. ook het mooist, boven de MM300

1 like

Om meteen maar wat meningen over een alternatieve wijzerset te verzamelen, op Schiphol ligt een natuurgetrouwe kopie van de originele 62MAS wijzerset te wachten. :grin:

Hij staat er nu alleen niet bij als keuze, omdat ik de kwaliteit daarvan eerst wil beoordelen…

3 likes

de MM300 wijzers en MM300 dial :heart_eyes:

2 likes

Erg nice, ben benieuwd :+1:t2:

1 like

Zou dit iets te maken kunnen hebben met afleesbaarheid/zichtbaarheid onder water? Een duidelijk verschil tussen uren- en minutenwijzer? Voor duikers is een betrouwbare weergave van de tijd - zeker op grote diepte - van cruciaal belang.

1 like

Ik ben geen modder, dus ik ben bevooroordeeld in de richting van de originele wijzers.

Maar deze MM wijzers zijn in mijn ogen gewoon lelijk, onelegant en naar. Die pijl en lollipop daarentegen, die zijn koddig en dus charmant. Dat vind ik op een duikhorloge van die grootte onmisbaar.

1 like

Ik ook.:grinning: Als het goed is, zien ze er zo uit maar wanneer de kwaliteit niet voldoende is, gaan ze er niet in… :-1:

5 likes

Standaard. Dat komt vooral omdat ik geen voorstander van ‘modden’ ben. Vind overigens de pijlvormige urenwijzer juist wel grappig, standaard dus.

2 likes

Dat is in ieder geval de historische gedachte achter de moderne desk-diver, vandaar die dikke pijl.
Het behoeft geen uitleg (denk ik) dat geen enkele moderne duiker op grote diepte 100% zal vertrouwen op zijn mechanisch horloge, eerder op de duikcomputer.

1 like

Dat ben ik met je eens. Het is eerder een “backup” systeem geworden voor het geval de electronica je in de steek laat. Het is daarom toch handig dat je op z’n minst snapt waar de bezel toe dient en hoe deze te gebruiken, maar dat is off-topic… :wink:

2 likes

Dan zouden de MM300 wijzers geen echte Diver wijzers zijn? De Marinemaster lijkt me juist de ‘über’ duiker van Seiko :thinking:

2 likes

Jazeker! Echte desk-diver wijzers. Laat ik het zo zeggen, ik vind het verschil tussen uren en minuten minder duidelijk bij MM300, maar ik zal erop terugkomen na een bezoek aan de opticien. :wink:
Los van de functionaliteit, in feite niet belangrijk, vind ik het origineel mooier.

2 likes

:joy::smiley::+1:

1 like

Voor mij zeer duidelijk de MM300 wijzerset…ik heb niet veel met wijzer-wijzers…:laughing:

1 like

Marine master zijn te kort.

2 likes

Ik vind de originele ook niet zo mooi (vanwege die dikke pijl met name) dus ik verwachtte de mm300 mooier te gaan vinden, maar dit vind ik net te dik en te kort. De indices zijn iets slanker en daar passen de originele wijzers wel bij.

Of natuurlijk het alternatief waarvan je de kwaliteit nog moet beoordelen.

Maar sowieso, klinkt cliché maar doe alsjeblieft waar je zelf zin in hebt. Als je andere wijzers mooier vind heb je geen ‘fout’ gemaakt, zo objectief is het niet. Ook niet na een poll :+1:t2:

2 likes

Klopt. En om de urenwijzer zichtbaar te houden als de minutenwijzer er precies boven staat. Dit is (dacht ik) ook een ISO voorschrift.

Voor mij de originele wijzerset. Als je toch de MM300 wijzers wil, dan liever de hele MM300 :slight_smile:

2 likes