Uurwerk omdraaien

Bij meerdere horloges heb ik wat last van de kroon, die in mijn pols/hand drukt. Er ontstaat een droge plek op mijn hand. Ik draag mijn horloges graag klein beetje los, iets strakker heb ik al geprobeerd maar vind ik niet prettig.

Kan het uurwerk en de wijzerplaat gewoon worden omgedraaid, zodat kroon links zit?

Ik zou dit willen doen bij mijn SKX-en en bij mijn Meistersinger.

Heb het wel eens eerder gezien dat dat gedaan is, weet alleen niet of het makkelijk te doen is en of het uberhaupt bij elk horloge kan.

Ik denk dat je voor de kosten beter naar horloges kunt zoeken naar horloges waar de kroon links zit; Meistersinger maakt ze sowieso. Je kan ook het horloge aan de rechterarm gespen :stuck_out_tongue:.

Ik ben geen expert maar volgens mij kan het wel alleen heb je een andere datumring nodig. Anders staat de datum op zijn kop. Maar ik denk dat daar ook wel aan te komen is.

Succes en ik zie graag het eindresultaat.

Waarom staat de datum dan op zijn kop?

Nou, de wijzerplaat draai je 180 graden. Maar de datumring blijft gewoon zoals hij is.

Of vergis ik me nu helemaal?

1 like

De kast is ook 180 graden gedraaid, dus dan zou de datum weer recht moeten staan wanneer je de wijzerplaat weer 180 graden terugdraait, lijkt mij.

1 like

Dat is mijn gedachte ook.

Ik heb SKX009 waar ik stargate wijzerplaat en chapterring voor heb besteld. Om dat te plaatsen moet ie toch open, dus dan kan de boel ook worden omgedraaid.

De Meistersinger wil ik bij een servicebeurt laten omdraaien. Feit dat zij dit zelf ook zo leveren, doet mij denken dat het mogelijk is.

Misschien dat n Citizen ny0040 duiker een alternatief is?

4 likes

Ik weet het niet meer, denk nu inderdaad dat als je de plaat draait het met de datum ook goed komt.

5 likes

Helemaal goed! :grin:

1 like

Idd, want het datumvenster komt dan op de plek waar nu je 9 staat. En staat dan recht.

Kom je dan niet in de problemen met de voetjes van de wijzerplaat, om deze mee te bevestigen op het uurwerk? Of zijn deze in jouw geval misschien symmetrisch?

2 likes

Ja, jullie hebben gelijk. Ik moet dingen eerst voor me zien om goed te kunnen beredeneren hoe het wordt.

Er was volgens mij ook een micro brand met een duiker waar de kroon op ongeveer 10 uur zat. Kan er alleen even niet meer op komen welke dat was.

Ik denk bij sommige wijzerplaten wel. Tenzij symmetrisch. Maar wijzerplaat kan misschien ook wel met heel klein drupje lijm worden vastgezet ipv voetjes.

Van pols wisselen misschien ook nog een optie?

3 likes

Exact dit. Opgelost!

Aangezien ik linkshandig ben draag ik mijn horloge altijd rechts. Nooit last van een kroon die in mijn pols prikt.

Zeker een optie.
Maar ik ben zo gewend aan horloge links, dat dat mijn voorkeur heeft. Als er toch aan horloge gewerkt wordt en het is makkelijk te realiseren, dan ga ik daar voor.

@PeterLC, weet jij misschien of omdraaien uurwerk en wijzerplaat in (1) een SKX009 en (2) een Meistersinger Perigraph makkelijk gaat?
Ik wil kroon links ipv rechts hebben.