Uurwerk russisch raketa 2609 HA 19 jewels

Beste mensen,
ik weet niet of dit zo is toegestaan maar van 1 van mijn Russische horloges (handopwinder) kan ik de tijd niet meer verstellen, nu blijkt dat van het messing tandwieltje een aantal tanden beschadigt te zijn waardoor de tijd niet meer te verstellen is.
nu zoek ik een los uurwerk (raketa 2609 HA , 19 jewels. ) iemand die een adresje hiervoor weet ?
het horloge :

Bij Cousins: Winding Pinion ( 410 ), Raketa 2609.HA, £5.95

RAK2609HA410

1 like

heel erg bedankt voor je info , ik heb hem op die site besteld, (cousinsuk) toen betalen, blijkt dat ik alleen met een creditcard kan betalen ! en die heb ik niet, erg jammer dus helaas kan ik hem niet bestellen daar.

mooi man ! ik heb inderdaad wel een account aangemaakt bij cousinsuk en kan ook de downloads zien!
intussen heb ik de bovenplaat gedemonteerd (wat trouwens een hele andere is) en het benodigde onderdeel los. (zie foto) het kan bijna niet anders dat het onderdeelnummer 260 is ! het is namelijk een dubbel tandwieltje voor minuten en indirect voor de uren via het kleine tandwieltje aandrijving.
wat denk jij ? gok maar wagen denk ik als je dit voor mij wilt bestellen heel graag !
zou er dan wel 2 willen ik hoor wel de totaalprijs dan maak ik het direct over naar jou.
de rest van het uurwerk is wel als nieuw, even de secondewijzer gemonteerd, loopt dan wel zeer goed

intussen geprobeerd met een nieuw tandwieltje ( met dank aan inca ! ) blijkt dat het uurwerk met verstellen weer door hetzelfde tandwieltje draaid ! dan maar een nieuw uurwerkje er in zetten. maar met heel rustig gelijkzetten zonder er veel kracht op te zetten weer hetzelfde messing tandwieltje stuk gedraaid. dit is echt Russische troep gebleken. veel te licht om deze zware wijzers fatsoenlijk te laten draaien. ook zit het uurwerk ook niet geborgd in de kast waardoor speling. in ieder geval is dit voor mij de laatste keer dat ik me bezig houdt met Russische uurwerken repareren. rommel is het.

Dit is eerder een geval van een binnenwerk gebruiken op een manier waarvoor het niet bedoeld is. Aan de wijzerplaat te zien heb je ook een “toeristen” versie van de Zlatoust te pakken, die door een onbekende partij geassembleerd is en dus niet echt representatief is voor de kwaliteit van de echte Russische uurwerken en horloges. De Raketa 2609 is een echt werkpaard met een goede reputatie als een eenvoudig en robuust uurwerk.

1 like

dit is er 1van de laatste types , en deze uurwerken zijn gewoon origineel. of het dan een zogenaamde toeristenversie is maakt niet uit, ik heb al eerder dit type horloges gerepareerd welke exact hetzelfde in elkaar zaten. ook de originele oudere versies .het uurwerk is veels te licht om deze bijna torenuurwerkwijzers aan te drijven ! daarbij de nodige speling en het is gebeurd.
ook bij de oudere types binnen de kortste keren kapot met verstellen tijd.
ik kan me nauwelijks voorstellen dat er met deze horloges ooit gedoken is. kwaliteit van het geheel is (helaas) erg slecht.

Dit is exact wat ik bedoel, deze laatste versies met deze tekst op de wijzerplaat zijn hoegenaamd niet origineel, de originele echte duikershorloges dateren van de jaren '50 en '60 en waren zelfs nog voorzien van radium verf op de wijzers en wijzerplaat. Deze latere versies zijn niet geproduceerd door de oorspronkelijke AGAT fabriek, en zijn dus van bedenkelijke herkomst. Deze zogenaamde “toeristenversies” werden gebouwd met verschillende binnenwerken, onder meer Raketa en Molnija zakhorloge binnenwerken. De oudere horloges gebruiken een Type 1 binnenwerk, gebaseerd op een Amerikaans Dueber-Hampden zakhorloge binnenwerk. Iets volledig anders dan de Raketa uurwerkjes die vaak opduiken in de latere namaak exemplaren dus, die naar alle waarschijnlijkheid gezien de Russische spelfouten op de bijbehorende papieren zelfs in China geassembleerd zijn. De nieuwe, door AGAT gebouwde exemplaren (AGAT is blijven staan als fabrikant van stopwatches) maken trouwens gebruik van een Vostok binnenwerk omdat de Type 1 al tijden niet meer gemaakt wordt.

Deze namaak exemplaren hebben helemaal niets gemeenschappelijk met de originele duikershorloges. Die originele zijn trouwens wel degelijk jaren gebruikt door speciale duikerseenheden voor grotere diepten, tot ze in de jaren '70 vervangen werden door moderne, beter draagbare horloges. Vele van deze oorspronkelijke horloges zitten nu in privé verzamelingen en zijn perfect werkzaam tot op de dag van vandaag.

2 likes

dank voor jouw uitgebreide verslag oldheritage ! zoals je beschrijft kan dat makkelijk. alhoewel deze type duikershorloges regelmatig op internet opduiken die allemaal hetzelfde geconstrueerd zijn .ook de oudere exemplaren. wel inderdaad met verschillende uurwerken, zo is er ook een versie met een groter 36mm 3602-18 jewels uurwerk.
deze hebben alleen een uren en minuten wijzer. van hetzelfde type uurwerk zijn er ook weer modellen die een secondewijzer hebben.
hierbij nog wat foto’s, het horloge is wel oud, dat is te zien aan het gebruikte materiaal. de wijzerplaat is hoogstwaarschijnlijk voorzien van emaille laag met oplichtende index. geen radium inderdaad. ook zit er een doosje bij met papieren. ik twijfel dus nog wel dat dit een toeristenversie zou zijn !
als het een toerstenexemplaar zou zijn worden kopers dan wel flink in de maling genomen dan
volgens de beschrijving bouwjaar 17 maart 1976, uitgegeven 22-?-2007. dat laatste klopt wel.
zeer benieuwd nu…

Ik heb niet veel tijd op dit moment, maar de tekst en de decoratieve prints op de wijzerplaats, de decoratieve inscriptie op de achterkant en het papierwerk wijzen inderdaad op een latere “toeristenversie”, zeker geen authentiek militair exemplaar. De rode “No Radiation” stempel op het papierwerk is ook een klassieke indicatie dat het gaat om een achteraf gemaakt exemplaar, toen de vraag naar deze horloges toenam en er geen echte productie meer was. Om toeristen te sussen (de originele hadden immers er grote hoeveelheden radium op de wijzerplaat!) werd deze stempel gebruikt. Op de groene doos is de naam van de fabriek fout geschreven, dit zou “Златоустовский” of “Zlatoustovsky” moeten zijn, maar zoals je kan zien ontbreekt de tweede “T” in de naam en staat er “Златоусовский”, wat dus incorrect vertaalt naar “Zlatousovsky”.

De kwaliteit van deze onofficiële producties varieert sterk, van perfect aanvaardbaar tot zeer slecht, moeilijk te voorspellen wat je gaat krijgen. Intussen is AGAT zelf ook weer begonnen met het produceren van deze horloges (ook in een iets kleiner, beter draagbaar formaat). Deze hebben soms de merknaam op de wijzerplaat, maar verder ook geen decoratieve tekeningen.

1 like

bedankt voor jouw reactie ! het is me duidelijk. punt is dat ik geen letter russisch kan lezen, daar begint het al mee. wat ik nu dan wel weet dat dit een replica is of een toeristenversie zoals jij het benoemd.
op zich is het horloge helemaal niet slecht, voor een horloge een enorm gewicht, en ook kwa afdichtingen meer als goed. de geclaimde 700 meter waterdicht geloof ik dan ook direct.
hoe het uurwerk gemonteerd is zoals eerder gezegd is bedroevend, het ligt er letterlijk los in en hangt als het ware aan de stift… daarbij dikke wijzers met nauwelijks tussenruimte wijzerplaat en wijzers onderling… loopt het maar net even een tikkeltje aan draaid heel snel het tandwieltje door zijn tanden heen. het is van messing en flinterdun, het zwakste punt van het uurwerk is wel gebleken.
intussen heb ik op ebay een partijtje oude/defecte mechanische uurwerken waaronder dit type raketa op de kop getikt voor een paar centen.! daar zal vast nog wel het onderdeel tussen zitten.
ook ga ik het uurwerk fixeren in de kast. zodat de wijzerplaat ook “strak” tegen het uurwerk drukt.
ik geef niet gauw op. vindt dit horloge (wekker) te leuk om afstand van te doen.
des te groter des te mooier vindt ik. alhoewel dit exemplaar niet echt draagbaar is.
ik heb ook deze 2 in bezit die ik een jaar of 15 geleden nieuw in rusland aangeschaft heb. fraaie klokken. duidelijk ook dezelfde opzet als de duikerversie.
(de brede zwart leren band heb ik zelf gemaakt.)
die zijn van het merk moscow classic, allebei genummerd en gelimiteerde oplage van 500 stuks.

hij loopt weer ! intussen een ander goed uurwerk binnen en gemodificeert zoals het origineel zodat ook de wijzerpassingen overeenkomen met de wijzers.
hij blijft leuk. ook in het donker een spektakel. als dit niet leesbaar is…
hij kan weer bij de collectie !

1 like