Iemand bekend met deze horloges??
De rechter is waarschijnlijk een Zlatoust, 70’er jaren, “Special Forces Diver”, of lijkt er in ieder geval sterk op. Net als bij de Vostok Komandirskies had je allerlei tekeningen op de dial, zoals duikhelmen, onderzeeërs en dergelijke.
De linker herken ik niet zo snel.
Dit is waarschijnlijk een toeristenvariant van het origineel, daar weet @skylge vast meer over te vertellen. De linker lijkt mij een fantasie wijzerplaat/samenstelling.
Het linkse horloge is inderdaad een “fantasie” horloge omgebouwd met een zelf verzonnen wijzerplaat. Deze plaat draait al heel wat jaren mee en heb ik zelf al meerdere malen zien voorbijkomen in heel verschillende kasten.
Het rechtse exemplaar lijkt mij inderdaad gebaseerd op de bekende “Zlatoust” militaire duikershorloges maar ook dit lijkt mij een fantasie exemplaar dat ogenschijnlijk niets te maken heeft met de echte Zlatoust horloges. Ik heb dit soort namaak Zlatoust horloges al eens besproken in een ander topic: https://www.horlogeforum.nl/t/uurwerk-russisch-raketa-2609-ha-19-jewels/303989
Het logo heeft iets van Poljot weg.
Mij doet het denken aan het secundaire logo dat Buran horloges soms hebben, vooral die in een “militaire” stijl. Link wegens geen eigen foto: https://www.poljot24.de/media/catalog/product/cache/27053549fd7a0f96cddceb5bd1e7e6f1/b/2/b2_1.jpg
Er is/was toch een soort samenwerking tussen Poljot en Buran?
Of ik moet me vergissen, ik ben ook geen expert hoor
Ik vond het heel erg meevallen. Zoek eens naar wat filmpjes op YouTube, dan zie je wat nodig is. Mits je een beetje passend gereedschap hebt is het prima te doen.
Buran is, net als Aviator en Sturmanskie, één van de merken van de Volmax groep. Deze hebben toen Poljot rond 2003 ophield te bestaan een deel van de fabriek opgekocht en gedurende jaren van daaruit geproduceerd. Vele van de vroege modellen van de Volmax merken waaronder dus ook Buran uit die beginperiode vertonen sterke gelijkenissen en delen onderdelen met late Poljot horloges omdat schijnbaar ook de voorraad met onderdelen op zijn minst gedeeltelijk overgenomen werd.
Voorlopig draagt ie goed met de RVS band, de hele dag om gehad op werk. Benieuwd hoe de FKM bandjes van Ali gaan bevallen.
Ik heb de knoop mbt kopen “rubber” bandjes nog niet doorgehakt. Ik denk dat zwart het beste zou passen maar ik hou niet van zwarte bandjes
Staal is prima, heb nu een beads of rice type erop, maar ben best benieuwd of iets als een president-achtige band een interessante combi zou opleveren. Zo blijf je in elk geval bezig
Meer werk is het toch niet?
Als ik een schot voor de boeg mag doen: meestal breekt bij een serieuze val één van de tapeinden van de balansas.
De symptomen die je beschrijft komen hiermee wat mij betreft overeen.
De gevorderde horlogemaker kan die balansas vervangen, maar een balans (inclusief as) of een complete balansset met balansveer kan ook. Dit laatste is voor de amateur ook best te doen met geduld, een vaste hand en een paar gereedschapjes.
Kosten? Even googelen, maar ik denk zo’n 20 euro.
Als dit inderdaad het probleem is kun je het dus goedkoop oplossen.

Bij Ali krijg je steeds allerlei coupons en uiteindelijk had ik 2 FKM tropic straps voor €16 incl. gratis verzending. Goede reviews, soepel en stinken niet. Donker blauw en oranje besteld. Als het niet bevalt ben ik niet veel kwijt.
Ehm kroon eruit, rotor eraf, allerlei schroefjes los…
Waarom moet de rotor er af?
Ik zou alleen die eerste handeling doen!
Uurwerk in de nieuwe kast, kroon monteren, rubber erin, deksel erop, schroefdraad erin en je bent het heertje!