Uurwerk uit kunststof case back (patent pending) halen

Hoi alle,

Ik probeer een jaren 70 Nelco open te maken met een patent pending case back. Iemand een idee hoe ik het uurwerk hier uit krijg (zie fotos)? De stem lijkt ook door het kunststof heen te gaan…

Is deze er wel uit te krijgen?

Front loader denk ik.

Hier zit een kleine ruimte waar je tussen kan met een schroevendraaier om de kroon te verwijderen. Daarna kan alles er langs voren uit.

Nee helaas niet, ik heb hier een iets betere foto.

Zie anders ook deze link

Hier lijkt het dezelfde ‘ombouw’ te zijn.

Je geeft zelf het antwoord via de video: front lader. Split stem eruit en dan met luchtdruk of glazen lifter het glaasje eruit halen.

Blijkbaar niet…
nu ben ik verder van huis :stuck_out_tongue:

1 like

:scream: :joy: dan zal deze een keer vervangen zijn, ga ik van uit

Heb het uurwerk er wel uit. Maar krijg die stem er natuurlijk niet meer in…
Hoe hebben ze dit dan destijds voor elkaar gekregen… ?

1 like

Je zal versteld staan van de lompheid die je regelmatig tegenkomt :scream:

Nee maar gezien het feit dat die stem er weer in moet? Krijg hem er nu namelijk niet meer in :stuck_out_tongue:

Waarschijnlijk heb ik nu wat afgebroken. Ik denk dat ik het stuk kunststof maar uit snij zodat het niet meer op deze manier hoeft…

1 like

Zou ik niet doen

Ga op zoek naar de bijbehorende stem. Die zijn wss nog wel te krijgen. Wat voor uurwerk zit erin?

EB8800, dit is wel een standaard stem als ik ga googlen. Dus niet een split stem.

1 like

Dat maakt het verhaal wel bijzonder. Dan moet er bijna wel een opening zijn om het uurwerk te onderhouden. :thinking:
Heb je een foto van het uurwerk en een scherpe detail foto van de zijkant van de kast?

Uurwerk valt in het massief kunststof bakje waar maar 1 gaatje voor de stem in zit.

Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt ook een horloge in een binnenkast waar de as doorheen gaat. Zie dit topic.

Hoe dit is gekomen: Split-stem ooit vervangen door normale. In de binnenkast teruggeplaarst zonder kroon. Pas achteraf is de kroon gemonteerd.
Dan krijg je het uurwerk er alleen nog met geweld weer uit.
Zoek dus alsnog een nieuwe split-stem om ellende in de toekomst te voorkomen.

2 likes