Uurwijzer 'volgt' minutenwijzer met voorsprong

Op het halve uur lijkt het nog wel meer te schelen

Zo’n 19 minuten te vroeg bereikt de urenwijzer het hele uur

Ik heb het horloge van een particulier gekocht. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets niet ziet/weet overigens.

Misschien laten vallen en dan maar verkopen?

Is het aannemelijk dat het door een val oid komt en Zenith garantie derhalve zal afwijzen?

Iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken en is het aannemelijk dat we het dan mogelijk zo over 500-1000 schade hebben? Ik probeer een beetje in te schatten ‘wat ik nu in handen heb’ met deze overigens prachtige Zenith.

Alvast bedankt!

7 likes

Misschien gewoon de wijzers niet goed er opgezet? Hoeft niet meteen een valschade te zijn.

2 likes

Het horloge is van eind '20. Dan was dat toch eerder opgevallen?

Bij de gemiddelde horlogeliefhebbber wel ja :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maargoed, het zijn in principe 2 raderen die in elkaar ingrijpen, dus elke horlogemaker kan ze inspecteren op mogelijke schade, hoeft alleen de wijzerplaat (en wijzers) eraf.

1 like

Meeste mensen kijken niet zo nauwkeurig

2 likes

Dat is fijn te horen dat het uurwerk niet uit elkaar hoeft voor zo’n inspectie.
Ik zal verkoper vragen of hij instemt met zo’n inspectie. Misschien wil hij wel niets. Wellicht is hij heel redelijk. Ik heb nog geen contact met de verkoper. Even afwachten wat dat betreft

2 likes

Ja dat is fijn inderdaad! En ik heb gelogen, het zijn 3 raderen, minutenpijp, urenrad en het wisselrad die er voor zorgt dat de minutenpijp het urenrad kan aandrijven.

Wat overigens wel ooit kan gebeuren bij een val, dat het urenrad ineens iets doorschiet op het wisselrad omdat de spreitzveer niet genoeg druk uitoefent op het urenrad, maar dat zal je horlogemaker dan wel beoordelen.
Anyway, de kans is groot dat het geen echte schade is.

3 likes

Terug sturen !! Hij is defect dus en niet zoals overeengekomen.

3 likes

@TKH Bedankt, stemt hoopvol🙂

@Ron-W
Ik weet niet of verkoper dat wel wil. Misschien is er voor beide partijen een betere oplossing dan terug sturen. Het beste lijkt me om gewoon in gesprek te gaan.
Ik heb hem de foto’s gestuurd en het probleem omschreven.

2 likes

Als de wijzers iedere keer dezelfde afwijking vertoont kun je de wijzers er opnieuw op laten plaatsen en zou het opgelost moeten zijn.

1 like

Dat zou helemaal mooi zijn.

Inmiddels een aardige reactie van verkoper.
Ik denk alleen dat hij doelt op de minutenwijzer die soms wat teruggedraaid moet worden:

I called Zenith Austria and this ist what they said: The so called “Zahnluft” oder Hand play refers to play in the movement of the hands. Play in the movement of the hands is present in virtually every watch. If you first advance the minute hand slightly and then return it to the position that corresponds to the second hand, the minute and second hand positions should now align. If they don’t exactly match after a few hours, this is referred to as hand play or play in the movement. The solution: Wind the watch and then set it to 10 minutes to the hour. Ideally, the hands should return to normal on their own, thus solving the problem

1 like

Op zich klopt dit, en dan is er ook nog een verschil of je als laatste vooruit of achteruit hebt gedraaid. Dus je kunt nog even proberen om het in te stellen maar het laatste stukje de andere kant op te draaien.

In jouw geval zit er gewoon een afwijking in de plaatsing. Het horloge moet open, wijzers eraf en opnieuw plaatsen, dat zou het.moeten fixen. Het kan door een val komen, maar is eerder het gevolg van een te losse plaatsing.

2 likes

Dat. Zelf ook gehad met mijn eigen vintage Eterna - die ik toevallig net na maanden weer eens om heb. Ik wist meteen waar ik het zoeken moest.

2 likes

Klinkt als BS, dat verhaal. Dit kan ik trouwens ook gewoon fixen; nieuw - beter gekromd - spreidveertje zal nodig zijn. 100% zeker een urenrad dat een tandje verschoven is door een te plat veertje. Easy fix maar wijzers en plaat moeten er af en weer terug.

Even voor het inzicht - het urenrad ligt los op het uurwerk; en wordt alleen licht gefixeerd door een rond, gekromd, plat veertje dat tegen de onderkant van de wijzerplaat aan drukt. Die fixatie moet net-aan voldoende zijn.

11 likes

Dat zou niet de eerste keer zijn dat je mij enorm uit de brand helpt :pray:t3:

Ik stuur je een pb

5 likes

Wat een verschrikkelijk mooie Zenith is dit Jasper.

Hopelijk kom je er uit, mogelijk met PeterLC. Dan kun je er van gaan genieten. Dat is hij waard.

2 likes

Dank je Tijmen.
Nog even 2 geleende foto’s van het net :heart_eyes:

Te mooi om terug te sturen!
Peter neemt hem onder handen

8 likes

Binnenkort aan de pols

Het probleem is opgelost. met grote dank aan @PeterLC en zijn vakmanschap. :pray:t3:

8 likes

Hier even wat er onder de wijzerplaat zit - die hier los op het uurwerk ligt trouwens; de pootjes dienen hier alleen ter positionering. Gefixeerd wordt deze door de glasbezel die er, via de werkzijde, op geschroefd wordt. Het was even puzzelen maar alles is heel gebleven… :wink:

Het spreidveertje zie je duidelijk zitten, liggend op het messing urenrad in het midden. Heb met een zelf-uitgevonden trucje heel mooi gelijkmatig de kromming van het veertje versterkt. Zo’n mooi en perfect passend veertje was het waard om aan te passen i.p.v. te vervangen. Het hanteren van de gouden wijzers was echt even geconcentreerd werk, want ze zijn relatief zwaar (!); en moesten perfect krasvrij blijven.

Eerste foto wat onscherp, maar da’s de werkzijde; met de rotor er al af.

En gelukkig ook weer waterdicht!

12 likes

Schitterend horloge! Jammer dat een aangekocht horloge met zo’n probleem aankomt. Maar fijn dat @PeterLC het probleem heeft kunnen verhelpen.

2 likes