Ik hoor jullie al zeggen “Volgens mij moet jij nog even goed nadenken wat je eigenlijk wil” en “deze keuze raakt kant noch wal”. Maar wacht, hoor het even aan, dan kan je het daarna altijd nog zeggen.
Bijna de hele collectie is de deur uit, minder is meer. Alles wat ik nog veel en graag draag is de Presage die ik kreeg van mijn vrouw en mijn Khaki Field Auto.
Met de verkoop van een hele rits Grand Seikos en Breitlings en Longinessen die allemaal niet konden bekoren bezin ik mij op de grote beklijver.
Deze moet:
mij laten geloven dat hij, mits goed onderhouden, onverwoestbaar is
38mm of kleiner zijn
niet saai zijn
Er goed uitzien op zowel staal als metaal
¡MOET! een micro-afstelbare stalen band hebben
Mee kunnen naar kantoor (Nee, ik ben geen bankier (meer) waar alles wat niet grijs is uit de toon valt. Hoeft dus niet te streng maar een grote duiker is te gortig.) maar ook gewoon lekker mee een berg kunnen beklimmen.
Het is een merkwaardig setje maar voldoet wel aan de eisen. Tot nu toe heb ik niets kunnen ontdekken wat ook aan dit lijstje voldoet en waar mijn hart sneller van klopt.
Dus. Kom maar door. Geef me groot gelijk of leg me de enorme denkfout die ik maak eens uit.
Dat is even geluk hebben. Ik ben een beetje de prinses op de erwt wat dat aangaat. Heb al een GS en een Seamaster weggedaan omdat ik niet de perfecte fit kon vinden, zelfs met halflinks.
De nieuwste modellen hebben dit overigens wel (hoera Omega!) die kosten dan weer zevenduizend piek.
Ik vind het een verfrissend eisenpakket. En ik ben zelden te vinden voor Rolex maar in dit geval, voluit de Rolex. Hij zou nog mooier zijn zonder die datumpuist, maar goed, zelfs met die erop is het verschil met de Serica in lichtjaren uit te drukken. Heel mooi horloge. Maar gaat die effectief voor minder dan 4k?
De Serica is erg mooi (ik heb er zelf een), maar als grote beklijver legt 'ie het toch wel af tegen de Rolex (ik heb een OP in 36mm). Dus als je dat geld er toch tegenaan wil gooien, dan die.
Ja hoor ff wachten nog. Maar onder 4k? Ik denk 4,5 heb je straks echt een puntgave.
Rolex prijzen zijn al flink aan het dalen. Verkopers willen er nog niet aan geloven dat ze verlies moeten pakken. Dus rustig aanzien. Er is meer aanbod dan vraag en de prijs zal nog wel verder zakken.
Hier zou ik niet zo zeker van zijn. Als je alle grote statistiek naslaat alsmede de markt guru’s raadpleegt ipv de elkaar napapegaaiende clickbait-geile YouTubers die allemaal over een “barstende bubbel” spreken, met name bij Rolex, want dat klikt helemaal lekker, dan zie je dat er recent een correctie heeft plaatstgevonden van de pandemie-surge. Prijzen zijn bijna op “pre-hyperinflation” niveau, daarna zullen de Rolex prijzen weer op een meer normale wijze doorstijgen, zoals ze dat voor de pandemie ook al tientallen jaren deden.
“Buy the dip” zou ik zeggen. Het is nu al een kopersmarkt.
Tot slot; de man die dapper genoeg is om z’n hobby terug te brengen tot 1 super piece voor 4k is ook bereid om daar 4.5k van te maken. Dan maar een wintertje langer door met die ene winterjas of 2-3x minder uit eten met je partner in een overpriced Nederlands etablissement.