vaak de wereld rondreizen met een waardevol horloge

Ik vraag me wat af m.b.t. rondreizen in de wereld met een waardevolle horloge. Ik heb gezocht op het forum op het woord douane en en de faq tot een paar jaar terug gekeken. Aangezien ik niet oude posts (tot wel 2005) ga aanvullen met vragen (necro posts)… type ik het hier.
Mijn vraag is uit nieuwsgierigheid en is vooralsnog niet van toepassing op mij.

Let op: de vraag heeft niets te maken met btw ontlopen in nederland voor een goedkopere prijs. Hier gaan de meeste eerdere posts over.

Situatie 1:
ik koop in nederland een horloge van 50k (50.000). ik ga naar de usa (of rusland of china of …). Gaan (of kunnen) ze dan in dat land vragen om importheffing ? Vervolgens ga je weer terug naar nederland … krijg je dan weer een heffing ?
Als je de nederlandse bon in je telefoon zet en steeds laat zien … is het dan in orde ?

Situatie 2:
vriendin uit het buitenland (niet eu) koopt een waardevol horloge van 50k en geeft het kado in nederland.
1 gaat zij heffing moeten betalen ?
2 ik heb 'm niet gekocht, geen bon (niet onbeleefd weten van de prijs), moet ik als ik naar usa ga en terug … weer rekening houden met heffing bij schiphol ?

Een andere:
een student heeft rijke ouders. Krijgt een horloge van 50k in china, rusland, usa, etc. Gaat in nederland studeren voor 4 jaar … hoe zit het dan met heffingen ? Of is het dan chinees, russisch, us paspoort tonen en klaar ?

Nog 1tje:
getrouwd, je woont 10 jaar in china, rusland, usa, etc. Je komt terug naar nederland met diverse waardevolle horloges … komt het na verloop van tijd te vervallen zo een importheffing ? Ik las dat mensen zelfs met oude horloges nog btw moeten betalen ?

Hiernaast zag ik een post over bewijzen dat je 'm legal hebt gekocht en niet ergens na hebt laten maken in het buitenland …

Als je veel reist dan ga ik me afvragen of je wel graag je horloge mee gaat nemen op reis?

Qua btw: het is betaald in het land van aankoop.

Ik ga ervan uit dat omdat ik een nederlands paspoort heb de douane in het buitenland niet moeilijk doet? Net zo goed in nederland niet moeilijk doet bij een amerikaan ?
Het laat wel een mogelijk gat op dat een bekende uit de usa een duur ding voor jou meeneemt.

En als je bij de scanner staat op de luchthaven en je hebt een “100k” horloge … dat leg je toch niet zo op de band door de rontgen scanner ? wat als je bezig bent met neerleggen en aan de andere kant iemand 'm “per ongeluk” meeneemt?

Dan heb je theorie en de praktijk ook nog eens.

Ik weet niet zo goed hoe ik de vraag goed moet stellen maar misschien dat de gedachte duidelijk is.

Iemand meer kennis van en ervaring mee ? (zal vast haast wel :slight_smile: )

2 likes

Ik heb het niet gelezen want te lang maar welkom op het forum :sunglasses:

32 likes

In theorie moet je altijd kunnen aantonen dat er btw is betaald in het land van de begunstigde. Als jij als Nederlander reist met een in Nederland aangekocht horloge, heb je geen belastingplicht meer in andere landen. Mijn impressie is dat er ook nooit naar gevraagd gaat worden.

Het “gift” trucje werkt niet bij de belastingdienst. De ontvanger van het cadeau kan een gepeperde rekening verwachten met het cadeau. De belastingdienst is ook aardig goed in het schatten van de waarde, mocht er niks vermeld staan.

Volgens mij zit het zo, maar pin me er niet op vast.

Situatie 1:

ik koop in nederland een horloge van 50k (50.000). ik ga naar de usa (of rusland of china of …). Gaan (of kunnen) ze dan in dat land vragen om importheffing ? Vervolgens ga je weer terug naar nederland … krijg je dan weer een heffing ?

Als je de nederlandse bon in je telefoon zet en steeds laat zien … is het dan in orde ?

Je koopt het horloge nu in Nederland, dat is ook waar er btw zal worden geheven. Andere landen kunnen hierop geen inbreuk aangezien de plaats van levering in Nederland is.

Situatie 2:

vriendin uit het buitenland (niet eu) koopt een waardevol horloge van 50k en geeft het kado in nederland.

1 gaat zij heffing moeten betalen ?

2 ik heb 'm niet gekocht, geen bon (niet onbeleefd weten van de prijs), moet ik als ik naar usa ga en terug … weer rekening houden met heffing bij schiphol ?

De vriendin zal het horloge met btw kopen in het buitenland. Indien zij het horloge brengt naar Nederland met als doel hem hier te gebruiken kan zij de afgerekende btw terugvragen in het land van aanschaf. Vervolgens zal zij bij de import van het horloge hier btw en invoerrechten moeten betalen. Dit zal in ieder geval 21% btw zijn + invoerrechten. Indien dit is gedaan en netjes betaald, heb je bij vraag 2 geen risico meer op heffing bij schiphol. Het horloge is immers in het vrije verkeer beland. Als je dus besluit om niks te doen, geen invoerrechten en btw te betalen, loop je dus iedere keer als je langs de douane gaat in schiphol het risico om toch in de kraag te worden gevat.

Daarnaast zal een schenking van een horloge van 50.000 euro ook nog kunnen vallen onder de successiewetgeving. Hoe dat precies zit durf ik niet te zeggen.

Een andere:

een student heeft rijke ouders. Krijgt een horloge van 50k in china, rusland, usa, etc. Gaat in nederland studeren voor 4 jaar … hoe zit het dan met heffingen ? Of is het dan chinees, russisch, us paspoort tonen en klaar ?

Als de student het horlogje koopt in China of Rusland of USA of in welk land dan ook: daar wordt btw betaald. In Nederland komt geen heffing meer aan te pas.

Nog 1tje:

getrouwd, je woont 10 jaar in china, rusland, usa, etc. Je komt terug naar nederland met diverse waardevolle horloges … komt het na verloop van tijd te vervallen zo een importheffing ? Ik las dat mensen zelfs met oude horloges nog btw moeten betalen ?

Ik kan mij voorstellen dat je geen douanerechten meer betaalt indien het horloge gebruikt is. Dat zal na 10 jaar zeker het geval zijn. Durf dit niet meer zekerheid te zeggen.

1 like

Als je voldoende tijd officieel in het buitenland gewoond hebt dan valt dit onder de inboedel die je belastingvrij mag invoeren bij terugkeer naar Nederland. Dat geldt zelfs voor een auto maar dan moet je hem wel voldoende lang in je bezit hebben (Ik dacht 6 maanden) gehad vooraleer hij tot de inboedel gerekend mag worden.

Na ruim 20 jaar wereldwijd reizen is mij nog nooit gevraagd waar m’n horloge vandaan komt. Ook ken ik niemand bij wie dat ooit gevraagd is (en dat zijn er heel wat I.v.m. werk).

Ik durf te stellen dat het allemaal wel mee valt.

Disclaimer: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

5 likes

Dus eigenlijk gaat het nergens over.

7 likes

Ik reis regelmatig buiten Schengen, maar niet met een horloge van 50k om de pols :wink: Mij is nog nooit gevraagd naar mijn horloge, ook niet wanneer ik zichtbaar een “dure” Omega of Longines om de pols had.

2 likes

Ik reis al enkele jaren relatief veel (~100 vluchten per jaar, vaak ook met tussenstops) met diverse horloges en slechts één keer aangehouden door de douane, maar mijn horloges kwamen daarbij niet aan de orde.

Verder doe ik voor de controle mijn horloge in een geschikt doosje in mijn handbagage. Na de controle gaat die weer om de pols. Dit om schade/diefstal te voorkomen.
Een kennis van mij is een rolex ‘kwijt geraakt’ tijdens de controle. Hij heeft uiteindelijk zelfs zijn vlucht gemist en het horloge was weg. Verder nog niet eerder een soortgelijk verhaal gehoord.

3 likes

Hier ook nog nooit problemen gehad in de ruim 25 jaar dat ik voor internationale bedrijven werkte en voortdurend op reis was. Best wel vaak gecontroleerd, want ik heb een boeventronie, maar er is nog nooit naar mijn horloge gevraagd. :slightly_smiling_face:

Van harte welkom trouwens op het enige echte Horlogeforum van de hele wereld! :sunglasses:

4 likes

Voor mij het zelfde. Heel wat landen geweest en nog nooit meegemaakt.

1 like

Dat hoeft toch helemaal niet meer tegenwoordig? Ik mag hem gewoon om houden. Volgens mij ook om het risico op diefstal te verkleinen.

1 like

Lang niet bij alle vluchthavens.

In Nederland met de bodyscan mag je m omhouden. In andere landen moet ie af.
Meestal stop ik m in mn jaszak door de scanner.
En ik heb nog nooit vragen over mn horloge van 50K gekregen. Misschien omdat die nog in de winkelvitrine ligt :joy:

2 likes

Jij hebt tevens te veel Suskes en Wiskes gelezen. Wat een mooi, raar woord.

3 likes

Ik weet niet waar dat draadje over een niewsbericht meer is, maar kan me herinneren dat iemand zn peperdure horloge onder protest toch af moest doen op de lopende band vd scanner door en ie ontvreemd werd.

Zelf neem ik geen hele kostbare spullen mee op reis. Maar zelfs dan nog stop ik voor ik bij de scanner aan kom, alvast al mn spullen (portemonnee, mobieltje, sleutels en natuurlijk horloge(s)) in mn af te sluiten handbagage. Dat verkleint al een beetje de kans dat mn voorganger of iemand anders het weggraait.

Ik ben in Amsterdam opgegroeid en dat woord werd in mijn jeugd veel gebruikt in mijn omgeving. Tegenwoordig hoor je het niet vaak meer inderdaad.:slightly_smiling_face:

2 likes

Omdat al die boeven verhuisd zijn naar Almere en Lelystad. :sunglasses:

8 likes

Daar kan je weleens goed gelijk in hebben.:wink: Ik woon daar overigens niet.:smiley:

3 likes

In Nederland mag je hem omhouden, zelfs de bodyscan is niet verplicht.