Vacheron Constantin only

Niet die van mij nee!

1 like

Dat hoeft niet hoor.
Zie hieronder de handmatige afwerking van de Traditionnelle die in het blauwe te koop staat;

De afwerking van cal 4400 is gewoon waanzinnig en komt in de buurt van Laurent Ferrier, FPJ, etc.
Dikke anglage, twee “inner angles”, zwart gepolijste schroefjes en tandwielen, vrijwel perfecte Côtes de Genève. Echt heel heel mooi.

Ik durf zelfs te stellen dat (en nu wordt het tricky) de VC cal. 4400 beter is afgewerkt dat de oude Lange 1 uurwerken. (Er is overigens een groot verschil tussen de oude en nieuwe Lange 1 uurwerken. De nieuwe zijn technisch een stuk beter maar puur op het gebied van afwerking zie je dat er meer moeite is gestoken in de pre-2015 uurwerken). Toch prefereerde ik de L1 boven de Vacheron. Gewoon omdat ik het een “spannender” horloge (en uurwerk) vind.

Ik wil ook graag opmerken dat afwerking niet het hele verhaal verteld. Laat ik mijzelf even als lijdend voorwerp te pakken, ik heb beide horloges verkocht voor een (inferieur afgewerkte) Patek Philippe. Zijn de Vacheron en de Lange beter afgewerkt dan de PP, reken maar van yes! Zijn het daardoor betere horloges? Dat hangt helemaal af van je criteria, in mijn geval heb ik gekozen voor complicaties ipv afwerking.

Het dogma op afwerking vind ik nergens op slaan. Het is een (mooi) onderdeel van de horlogerie maar zeker niet het enige criteria waarop je een horloge moet beoordelen.

25 likes

De macro’s van FPJ die ik van Horomariobro op Instagram zie laten eigenlijk nooit een goede afwerking zien.

In je vergelijk boven zeg je dat de Vacheron misschien wel beter is afgewerkt dan de Lange. Voor een toetsenbordridder als ik ziet de Lange er echter een stukje interessanter uit met de chatons en de algehele architectuur van de achterkant met de belettering en de eilandjes etc.

Over de instagram age waarin uurwerk kijken een ‘spectator sport’ wordt genoemd, een aardige beschouwing:

2 likes

Als echte nerd heb ik meerdere uren met een Macro-lens boven beide uurwerkjes gehangen (#coronalife) en ik ben het helemaal eens met jouw conclusie. Het uurwerk van de L1 vind ik ook een stuk interessanter.

Maar puur obv afwerking is de VC superieur.

1. De Angalge van de VC is een stuk dikker en strakker uitgevoerd.
  2. De Côte de Genève is veel strakker dan de “Côte de Glashutte”, met name in licht spiegelingen zie je dat de VC net wat mooier is.
  3. Het German silver van de L1 is zachter en daardoor makkelijker te bewerken dat de Vacheron.
  4. het uurwerk van de L1 heeft één inner angle (soort van). Je ziet echter dat de scherpte rand naar binnen erin is gefreesd (zie foto) en vervolgens is afgewerkt.
    Bij de VC zie je dat het een vloeiende vouw naar binnen is die er volledig handmatig is in gevijld.

Nogmaals, ik wil benadrukken;
Al met al vind ik het L1 uurwerk mooier, gaver en interessanter van de VC. Maar als we puur inzoomen op de “afwerkingstechnieken” is de VC net iets beter gedaan.

25 likes

Drievoudige likes voor de foto!

1 like

Goed verhaal. Ik vind die VC inderdaad bijzonder fraai afgewerkt. Maar het belangrijkste in jouw verhaal vind ik de passage “dogma op afwerking”. De afgebeelde VC komt in de buurt van Laurent Ferrier, FP Journe. Deze (niche) merken zijn zoals ik al aangaf veel kostbaarder dan bv de afgebeelde VC, maar ze hoeven geen maatstaf te zijn. Ik zou mij door deze nichemerken, waar er wel tientallen van zijn, en die zich moeten onderscheiden, nooit laten leiden. Er wordt, ook op dit forum door sommigen een beetje gedaan dat als een merk met grote heritage niet is afgewerkt zoals bv een FP Journe, het niet zou deugen. Dat is natuurlijk een onzinnige gedachte.

1 like

Joke, ik neem aan dat je doelt op JLC. Niemand zegt dat JLC niet deugt. Wel dat de afwerking flink onder de door jou aangehaalde merken zit. Dat is een feit. Wat je daarmee doet moet iedereen zelf weten. Maar het verhaal dat JLC Patek kwaliteit is voor een Rolex prijs klopt niet. En dan is Patek, zoals Bwatched al zegt, vaak niet eens zó geweldig afgewerkt.

1 like

Het is een aanname dat ik doel op JLC. Ik doel in dit geval onder andere op een door jou geleverde opinie over Moser en Cie. “Ze zouden niet veel aandacht besteden aan de afwerking, was machinematig” oid. Dat is wat ik bedoel, een dogmatische kijk. Ik kijk meer naar het totaalbeeld. Onder andere dat sommige PP Calatrava’s bv een drukbodem hebben. Dan kan het uurwerk nog zo mooi zijn afgewerkt, maar door die drukbodem komt hij, hoe mooi ook, er bij mij niet in. Ik las pas nog van een HF lid een klaagzang over de VC Overseas, dat de datum geen ogenblikkende verspringing heeft, maar al anderhalf uur van te voren begint te verspringen. Voor sommigen maakt dit alles niets uit, voor anderen weer wel. Het is dus niet alleen de afwerking van het uurwerk. Het gaat om veel meer.

1 like

Sorry, het zal aan mijn uitleg liggen. Maar je mist mijn punt.

Wat ik juist bedoel is dat VC op het niveau van FPJ/Laurent Ferrier zit. Iets dat een hele prestatie is voor een merk dat tienduizenden horloges per jaar produceert.

Dus heel concreet, VC ontstijgt (puur op afwerking) z’n directe concurrenten (Patek en Lange) en doet mee in de klasse van FPJ, Laurent Ferrier, etc. Dat is een hele prestatie.

En nogmaals;
Allemaal leuk en aardig die afwerking maar dat is maar één onderdeel van een horloge. Kijken naar het totaalplaatje, dan verkies ik persoonlijk een L1 (of een Calatrava) boven de Vacheron,

2 likes

Het was inderdaad een aanname zoals ik al zei. Maar het huidige Moser kun je niet bedoeld hebben want dat heeft geen grote heritage. JLC wel. Anyhow, je krijgt meestal waar je voor betaalt. Zo ook bij JLC én Moser.

Chapeau hiervoor trouwens. Hiervoor zitten we op de fora.

1 like

Dat is waar. Maar er zijn ook wel degelijk keuzes te maken. Als je kijkt naar kast, wijzerplaat (incl wijzers en indices) en uurwerk, dan verschillen merken in waar ze hun aandacht aan spenderen. Ik was op zoek naar een upmarket horloge, en heb na lang wikken en wegen besloten nog maar eens een grand seiko te kopen omdat ik in de zoektocht merkte dat bij mij de kast en wijzerplaat belangrijker zijn dan de afwerking van het uurwerk. Grand Seiko maakt functioneel perfecte uurwerken die strakker lopen dan COSC, maar qua afwerking is het netjes maar niet erg bijzonder. Zoiets als standaard JLC. Vacheron maakt meer werk van de afwerking van het uurwerk, wat ten koste gaat van andere dingen bij eenzelfde prijspunt, of wat resulteert in een hogere prijs.

Mijn Minerva Pythagore heb ik trouwens puur op het uurwerk gekocht, en op de historie. De kast is daar weer netjes, maar weinig bijzonder.

Dus je krijgt waar je voor betaalt, maar merken hebben wel degelijk hun sterke en minder sterke punten. Op elk prijspunt. En zo heb je toch wat te kiezen.

De combinaties waarbij zowel kast, als wijzerplaat als uurwerk uniek en perfect zijn, zijn schaars. Dat zijn de pareltjes.

4 likes

Ik begrijp je punt wel. Ik ben het ook volledig eens met hetgeen je schrijft, dat de uurwerkafwerking maar één onderdeel is. Ik denk verder dat Vacheron Constantin minder gehyped is dan PP. Daardoor kan VC zich meer richten op de liefhebber en is naar mijn mening ook charmanter. PP is ook natuurlijk erg mooi maar toch ook meer een marketingbedrijf. Veel influensers maar minder liefhebbers. Het is meer van kijk eens hoe goed het met mij gaat, ik heb heel veel geld. En VC is ook nog eens beter te verkrijgen. Ik lees bij VC in vitrines niet “For exibition only” of na jarenlang wachten bij levering nog duizenden euro’s er bij.

1 like

Ik verwijs naar de reactie van @amusicar. Zit volledig op zijn lijn.

Dit zit in je eigen hoofd. Staat los van het horloge op zich.

1 like

1 like

Toch is het soms wel een beetje waar. Zo ken ik een paar mensen die, zonder eerder een horloge te hebben gedragen, opeens aan komen zetten met een PP. Als je zo iemand dan complimenteert met de keuze (in mijn geval is dat dan weliswaar een beetje jokken) en vervolgens vraagt waarom ze voor dit horloge hebben gekozen, krijg je een vaag/opschepperig antwoord als: ‘Tsja dit zijn de beste hè.’

Echt gebeurd.

Het staat weliswaar los van het horloge, maar niet van bepaalde mensen die graag met een PP gezien worden.

2 likes

Zal best voorkomen, maar geldt maar voor een deel van de bezitters. Zijn natuurlijk zat mensen die het kopen en op waarde weten te schatten.

Dat generaliseren doet me een beetje denken aan mensen die die het over een “dikke BMW” hebben.

Dat is ook een beetje zo’n heel generiek statussymbool. De Zuidasgarages staan vol met BMWs (en gelijkaardige Audi’s). De bestuurders dragen opvallend vaak een Rolex.

Da’s pas echt erg. Een BMW-rijder met een Rolex. Wat een proleet ben je dan!

4 likes