Vacheron Constantin only

De QC bij JLC laat echt te wensen over.
Als ik mijn all time favorite horloge onder een macrolens leg, dan is de afwerking eigenlijk onacceptabel;

Maar tja, zoals bij elke echte liefde kijk je door de imperfecties heen :smiling_face_with_three_hearts:

Even on topic;
De vlijmscherpe wijzers van Vacheron.

14 likes

Ik had het wel specifiek over het uurwerk in die vergelijking over de afwerking In wijzers en wijzerplaat staat Grand Seiko aan de top. Ook met de goedkopere modellen.

Even wat GS wijzers:

3 likes

De wijzers (en markers) van GS zijn zeker prachtig afgewerkt. Vooral op foto’s doen die het heel goed.

Een van de redenen waarom de wijzers van GS zo mooi zijn, is dat ze meer ruimte tolereren en meer materiaal toelaten om te bewerken. Ik heb deze specifieke VC naast verschillende GS’en gehouden en dan pas zie je hoe bizar de toleranties van de VC zijn. Als je beide horloges naast elkaar ziet, dan zie je pas hoe speciaal die flinterdunne wijzers zijn. Dan lijken de GS wijzers opeens Samurai zwaarden :rofl:

Als we gaan “ultra-nerden”;

Zelfs met de flinterdunne wijzers van de VC hebben ze het voor elkaar gekregen om de onderkant dezelfde Frost afwerking te geven als de bovenkant.

De onderkant van de meeste GS’en zijn niet afgewerkt

De allermooiste wijzers die ik ooit hebt gezien zijn de Assegai wijzers van de Laurent Ferrier. Holy Moly wat is dat mooi!

Ach, het is allemaal mooi! Wat is het toch een heerlijke hobby.

21 likes

Samurai zwaarden en Assegai speren. Mooie militante bedoening hier. Maar eens: Laurent Ferrier is fantastisch, nu nog een keer passen.

1 like

:blush::point_up:t2:

Mooie discussie over kwaliteit en afwerkingsniveau! En heel mooi om te zien hoe detaillistisch Vacheron te werk gaat! Wat is het toch een verslavende hobby en wat zou ik er graag een willen hebben :smiley:

3 likes

Dan gooi ik m’n instapmodelletje er nog maar eens in.

17 likes

Die SBGW255 Iwate wijzerplaat daarentegen… Gaaf zeg!

Ik vind ze altijd net iets aan de grote kant voor deze stijl. Maar goed, dat zeg ik bij bijna elk modern horloge, dus neem me niet te serieus.

1 like

Instappertje? Kan wel zijn maar bijzonder fraai.:ok_hand:

2 likes

Grappig dat je dat zegt, na passen ben ik namelijk tot de conclusie gekomen dat ik de Classic Origin het mooist geproportioneerde horloge vind dat ik ooit hebt gepast.

De verhoudingen tussen dikte, lug-2-lug en kastvorm en kroon zijn perfect in balans, echt knap gedaan.

Wat vond jij dan precies? Welk onderdeel vond je te groot?

Maak je geen zorgen, ik neem niemand op dit forum serieus :sweat_smile:

De Galet Square is wel te groot denk ik

1 like

Valt echt heel erg mee

1 like

Proporties zijn prima inderdaad.

Maar dit dus - als geheel wat te groot naar mijn smaak (de square nog iets meer).

1 like

Die is 40 mm toch?
Mooie maat. Zelf hoef ik eigenlijk niet kleiner, maar diameter alleen zegt niet zoveel.
De VC is 40 mm en lijkt vrij bescheiden, terwijl de Moser met 41 mm behoorlijk fors lijkt.

Volgens mij 40 ja. Maar goed, de diameter is alleen leuk op papier. In de echte wereld zegt het vrij weinig.

Ik vond deze vergelijkbaar dragen met m’n 38,5 Lange 1. Behalve dan dat de proporties van de LF nog beter zijn.

Moritz Grossmann maakt ook modellen met dat soort wijzers.

@Bwatched leuk je genuanceerde bijdrage met uitleg en bijbehorende foto’s. Tof hoe je ook de verschillen qua bijvoorbeeld de wijzers laat zien. Dank je wel!

2 likes

Thanks leuk om horen🙏🏼. En zoals RettekeChet al zei;

2 likes

Ik heb gegoogled, maar niets gevonden.

Help een VC leek out: welk horloge bedoel je hier?

1 like

Ja excuses we gingen een beetje off topic.
Ik bedoelde de Laurent Ferrier Classic Origin.

Excuses voor het afdwalen.

Back on topic;
VC it is!

16 likes