Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en wilde jullie, als ervaren horlogiers, wat vragen. Ik heb drie maanden geleden op Catawike een Vacheron Constantin Traditionelle model 31160 uit 1992 gekocht, Na twee maanden dragen stopte het horloge met lopen. Ik heb het horloge naar een dealer gebracht en kreeg een prijs opgave waarin behalve service ook een paar zaken werden vermeld die ik als beginner niet goed begrijp:
het fabriceren van een nieuwe kroontube: wat is dit en waarom zou ik zeker moeten doen voor 450 euro?
het vervangen van de kroon (het was mij niet opgevallen dat de kroon beschadigd was) voor 160 euro
het richten van de kastpoten voor 220 euro. Waarom zou dit belangrijk zijn om uit te voeren? Ik had geen problemen met het bandje.
Na akkoord heb ik mijn horloge na 14 weken (!) weer terug
Zonder een paar goede foto’s van het horloge is het voor ons ook giswerk of dit allemaal heel erg nodig is. Als je het horloge weer terug wilt laten brengen naar VC-standaard, OK… Dat is in elk geval het streven van de VC-dealer. Waarschijnlijk gaat het horloge terug naar VC in Geneve, weet je dat…? Dan schrik ik niet van de prijzen.
De kroontube is waar de binnenkant van de kroon overheen schuift, met meestal nog een rubber pakking in de kroon. Dat VC die niet op voorraad heeft is wel vreemd. En de prijs is alleen -in de hele verre verte- verdedigbaar als 't een 18K tube is.
Dank voor je snelle reactie. Hier zijn wat foto’s. Even los van de hoge prijzen (inderdaad wordt de reparatie in Zwitserland uitgevoerd) vroeg ik me af waarom die kroontube, samen met de kroon zou moeten laten vervangen en de kastpoten zou moeten laten richten. Het was me niet opgevallen dat er iets mis zou zijn. Op de foto’s zie ik, als leek, ook geen problemen.
De kroontube is het buisje waar de opwindstift doorloopt.
Als je de kroon van de meeste horloges uittrekt zie je niet de stift, maar het buisje.
Waarschijnlijk gaat het hier om een gouden horloge.
Ik zie dat de kroon iets afgesleten is; het is een handopwinder, dus de kroon heeft veel te lijden omdat-ie nu eenmaal slijt (RVS zou vrijwel niet slijten in dezelfde periode). Het kan zijn dat de tube ook slijtage heeft.
Die kastpoten - waarschijnlijk hebben ze de lugdiameter op de honderdste gemeten, en een verschil gevonden. Dan nog is 220 wel stevig.
Ik raad je aan een goede horlogemaker hier in NL te vinden die het werk zelf kan uitvoeren. En in overleg alleen wat noodzakelijk is.
Of je moet het horloge weer helemaal naar nieuwstaat willen dan zeker terug naar de fabrikant, met de daarbij behorende rekening…
Tube en kroon spelen een rol bij de water en stofdichtheid van de kast. Het zijn nu eenmaal delen die slijten.
Het richten van de kastpoten is puur esthetisch, daar zou je van af kunnen zien als het verschil optisch klein is.
Ik kan zo snel niets vinden over dat horloge en wat er in zit. Kun je eens wat foto’s plaatsen?
Ik raad je tenslotte dringend aan om je wachtwoord uit je profiel te halen!
Waarschijnlijk heb je een passwordmanager gebruikt en op Control V gedrukt bij het invullen van je nickname. Je wachtwoord plakt je passwordmanager dan in het eerstvolgende veld in je profiel, wat op HF een “bijschrift” bij je nickname is.
edit: die foto’s had je al geplaatst, er kwam even een telefoontje tussendoor
Hallo Hieronomus, VC vraagt 850 voor complete service en polijsten en dat is een prijs die ik wel had verwacht en bereid ben te betalen. Ik was alleen een beetje verrast over die suggesties om de kroontube en kroon te vervangen en de kastpoten te richten. Overigens zou ik met genoegen een lolake horlogemaker de service laten verrichten en daarom ging ik naar Schaap & Citroen, die vervolgens het horloge naar VC in Geneve hebben gestuurd.
Bijgaand nog wat foto’s van het binnenwerk.
PS bedankt voor de waarschuwing over mijn wachtwoord.
Helemaal mee eens! Ik heb de verkoper ook al aangeschreven maar nog geen reactie ontvangen. Heeft iemand ervaring hoe Catawiki hulp biedt bij zulke problemen?
Dit soort vragen zijn op dit forum volledig zinloos aangezien iedereen maar wat roeptoetert: wat “goedkoop” of “duur” is voor een servicebeurt.
Samengevat: volg je eigen weg en bepaal voor jezelf of je zoveel geld uit wilt geven voor dit specifieke horloge.
14 weken(!) wachten is zeker heel normaal; die reparateurs moeten echt wel een stressvrije baan hebben!
Ik heb een Omega voor een vergelijkbaar bedrag laten servicen (bij Omega zelf) : voordeel van een service bij de fabrikant is dat je hele goede garantie hebt mocht er achteraf nog iets niet goed in orde zijn is mijn ervaring.
In mijn geval was de uitkomst uiteindelijk een prachtig horloge in nieuwstaat.
V.w.b. geld terugvragen bij de verkoper via Catawiki; ik geef je weinig kans.
Je kunt bij mijn weten alleen direct na aankoop (en ontvangst) 2 weken reclameren; daarna niet meer.
Zoals ik het zie is de kroon nog prima, zonde om te vervangen, de tube zit vast aan het huis, slijt normaal gesproken niet dus wordt niet vervangen, zeker gezien de staat van het horloge op de foto die wordt getoond. wat wel mogelijk is een o ring vervangen, en die zijn overal te krijgen. ik heb ze in mijn laatje in alle maten, de kastpoten richten is ook niet nodig als er geen direct verschil te zien is, mijn indruk, geld verdienen over de rug van de de gebruiker. Zeker door de juwelier, die doet er niets voor maar krijgt wel een zeer goede commissie voor het opsturen en weer aan jou terug geven, na betaling uiteraard.
Met dit (prachtige) horloge zou ik niet gaan leuren in de hoop ergens een paar honderd euro goedkoper uit te zijn voor een volledige service.
Vacheron heeft net als Patek een naam hoog te houden als het gaat om werking/afwerking van het gehele horloge.
Mocht je het extra geld er voor over hebben om hem bij Vacheron zelf te laten servicen/restaureren zou dat zeker mijn voorkeur zijn.
Vermoeden is prima, weten is beter. Voor hetzelfde werk van dezelfde (ook Omega) gecertificeerde horlogemaker gemiddeld over 3 juweliers: van bijna het dubbele (chrongraaf) en meer dan het driedubbele (ETA met 3 wijzers).
Dit is in de cathegorie Certina, Hamilton, Meistersinger, ML, FC, Tissot maar ook van der Klaauw. Overigens geven ze hogere prijzen af bij insturen naar de fabriek ipv zelfstandige horlogemaker.
Zou Schaap en Citroen een paar tientjes aan een VC verdienen bij insturen voor onderhoud? Ik denk het niet.
Geven ze de optie om de tube/kroon te vervangen en de kastpoten te richten of is het volgens VC noodzakelijk om dit te doen?
Als het een optie is, is het dus niet noodzakelijk en is het alleen om het horloge weer in nieuwstaat te brengen.
In dat geval zou ik het alleen bij de service houden.