Beste Horloge Liefhebbers,
De jongste tijd niet meer zo actief geweest op het forum (en met horloges) wegens gezondheidsproblemen van m’n vader, maar die is ondertussen gelukkig beter, dus het kriebelt weer…
Al jaren draag ik tijdens m’n vakanties steeds hetzelfde horloge: een Citizen Promaster Automatic Diver. Een echte no-nonsens “tool watch”, perfect voor een zorgeloos gebruik dus… En ik dacht dat ook dit jaar te doen…
Maar sinds de aankoop van de Vostok Ekranoplan heb ik de “geneugten” van de tritium-buisjes ontdekt.
Die permanente verlichting is echt een serieus pluspunt. Gedurende de hele nacht blijft de verlichting perfect gelijk en uiterst scherp afleesbaar… Dus ook ideaal voor op vakantie, waar ik absoluut geen wekkers wil zien als ik 's ochtends vroeg wil weten hoelang ik nog kan uitslapen… … Dus op zoek naar een nieuw “vakantie-horloge”…
Nu zijn er heel wat horloges met H3 Tritium-buisjes op de markt, maar de meeste modellen zeggen me echt niks.
M’n eisen waren:
-
Géén “kerstboomverlichting” (dus sober, met hoogstens twee kleuren Tritium en liefst géén blauw.
-
Degelijke, zware, stalen kast
-
Ook de seconden-wijzer moest een Tritium-buisje hebben
-
Waterdicht tot 200 m (zwemmen volstaat)
-
Klassiek strak model (stijl Marathon dus)
-
Matte en sobere bezel mét tritium-parel
-
Absoluut geen quartz, dus mechanisch én automaat
-
Max. 45 mm (draagcomfort)
-
Saffier glas, liefst ontspiegeld
-
Perfect afleesbaar (zowel dag als nacht), dus absoluut géén “drukke” wijzerplaat
… en tenslotte:
- Max. 200 Euro !
Zo, elf “parameters”… en toen kon de zoektocht beginnen. Het merk speelde eigenlijk geen rol. Het mocht zelfs een Chinees zijn.
Na wat neuzen bij de traditionele merken bleek algauw dat m’n wensen voor die maximum prijs niet realistisch waren…
Dus Ebay…misschien ? En jawel hoor, zo’n horloge bestaat blijkbaar (al was ik niet echt zeker van de kwaliteit)…
Geboden en “gewonnen” (;))… en vandaag dus thuis gekregen: Een “echte” “Kampfschwimmer” met Citizen/Miyota automaat, 45 mm, matzwarte en sobere bezel, 45 mm, ontspiegeld saffierglas, 200 m, groene Tritium-buisjes op alle indexen en wijzers (enkel dubbel oranje op de 12)… en dat alles voor 181 Euro + verzendkosten… én twee jaar garantie…
De origine en de naam zijn dan wel twijfelachtig (ik vermoed dat dit -waarschijnlijk met Chinese onderdelen gemaakte- horloge nog nooit aan de pols van een echte “gevechtsduiker” heeft gehangen), maar da’s voor mij niet zo belangrijk. (hetzelfde horloge wordt overigens met verschillende merk-namen verkocht, maar dikwijls voor veel meer geld).
De afwerking is meer dan behoorlijk, het glas is écht ontspiegeld, de bezel draait zoals het hoort, kast en dial zijn perfect afgewerkt, enz… enz…
Binnen enkele weken gaat deze dus mee op verlof naar een hopelijk zonnige en diepblauwe Kretenzische zee… (wél met een rubber bandje)…
Kortom, ik laat jullie graag mee genieten van de eerste snelle fotootjes in avondlicht…
Met Vriendelijke Groeten,
Morse.