Vakantiegeld-tijd, wat gaan we kopen?

Hoe hoog is een Nibud norm?

Dat is wat je liquide houdt. De rest kun je verbrassen, sparen, investeren, horloges, auto’s, vakanties en andere onzin mee kopen.

Welke keuze ieder maakt is niet relevant.

Als je straks iets zou willen kopen van 15k, zou je in jouw geval 65k liquide moeten hebben. Dat is onzin. Dat snap ik van jou dus niet. Loop je een groter risico ineens waardoor je grotere reserves nodig hebt? Dan zou je het al helemaal niet moeten kopen. (Luxe).

Dat rekt zich alleen maar op. Daarom vroeg ik ook waarom is dat niet cumulatief dan? Het moment van aankoop zegt namelijk helemaal niks. (Zolang je maar een reserve houdt).

Maw als je jouw stelling echt zou na leven zou je alles wat je hebt cumulatief x5 aan liquide moeten hebben. :thinking:

Kort door bocht prima dat jij leeft bij je eigen regels maar logisch is het ver van verre.

Wat is de reden dat als je iets koopt dit 5x liquide dient te hebben?

2 likes

Klaar voor dit jaar :sunglasses:

5 likes

Dat is precies het punt. Horloges zijn onzin, en ik wil niet dat die een te groot deel van m’n uitgavenpatroon gaan vormen. Door deze regel van 5X + nibud te hanteren dwing ik mezelf om 105.000 Euro in cash te hebben liggen alvorens ik zoiets stompzinnigs als een Breguet 5157 koop.

Dat moment zegt juist alles. Dat is het moment dat ik de portemonnee trek en er geld verdwijnt. In mijn hoofd is de restwaarde van mijn 20 horloges 0,- Euro omdat ik van zins ben ze te dragen en gebruiken. Sterker nog, het is een kostenpost, want ze hebben onderhoud nodig.

Als mijn horloges restwaarde blijken te hebben zie ik dat als onverwachte bonus.

Fiscal responsibility. Ik wil niet in de schulden komen, ik wil reserves hebben, en als ik morgen ontslagen wordt wil ik overmorgen geen paniek hoeven voelen. Ik snap oprecht niet dat mensen dat niet als vanzelfsprekend zien.

10 likes

Tegen die tijd is de prijs wss al lang weer gestegen. :crazy_face:

2 likes

Ik denk dat dat is omdat het jouw angst is. Niet die van iedereen.
Je woont in Nederland. Je hebt een baan dus een vangnet. En ja kan waarschijnlijk ook nog iets, dus je volgende baan wacht al op je.

Die paniek waar jij denkt in te geraken als het misgaat heb je nu al. Daarom doe je bepaalde zaken zoals je ze nu doet. Dat is geen uitgestelde paniek.

Jij komt niet in geldnood, ook niet, als je niet 5x liquide aanhoudt. Dat snappen de meeste mensen niet.

5 likes

Het is toch vrij simpel. Als je al de Nibud richtlijnen aan wilt houden dan is dat toch wat je reserveert en de rest is toch speelgeld?

Beetje kort door de bocht misschien maar altijd maar 5x het bedrag moeten hebben lijkt mij verre van noodzakelijk.

5 likes

Wil trouwens geen horloge kopen van m’n vakantiegeld.
Wil in m’n verlof een elektrostatische of magnetostatische koptelefoon met goede hoofdtelefoonversterker kopen.
Ook een nutteloze dure uitgave :sunglasses:

5 likes

YEP !!!

1 like

Ik heb in een carrière van 30 jaar drie keer een work force reduction in een grote corporate overleefd. Maar ben ook twee keer aan de beurt geweest. Één keer moest ik een andere baan binnen het bedrijf zoeken, en één keer vloog ik er met m’n hele afdeling uit. Dat is geen angst, dat is een vrij goeie en nuchtere risico-inschatting.

Kan ik wat? Jazeker. Maar aan de andere kant ben ik ook bijna vijftig en weet ik dat de tech markt niet altijd even vriendelijk tegen de iets oudere medewerker aankijkt. Ook dat is een nuchtere constatering van een feit.

Overigens zag ik dat de Nibud buffer een keer over de kop is gegaan. Die zeggen nu minimaal 9.000 Euro, maar adviseren in mijn woontoestand zo’n 34.000 Euro te hebben liggen, als je de rekentool er bij pakt.

Vergeet geen goede muziek mee te pakken. Je audio installatie is maar zo goed als de muziek die je hebt liggen. :slight_smile:

3 likes

YEP !!!

1 like

Deze kom ik ooit een keer verwelkomen :heart_eyes:
Gedeeltelijk van de vakantie centen.

6 likes

Wat moet een Franse boer uit de jaren dertig nou met een sport Rolex?

2 likes

Noodgevallen rekening… Hoe groot moet die zijn dan en voor welk type noodgeval?
Een beetje heer neemt toch gewoon sierlijk wat dividend op voor een bijzondere noodzaak? Kun je voor de rest gewoon je priverekening stuk slaan op auto’s en horloges. :slight_smile:

4 likes

Is dat eigenlijk niet precies wat jij doet? :joy:

2 likes

Daar doe ik het voor.
Anytime

8 likes

Jammer dit @Mr_Broke

WAAR IS MIJN LIKE?!

Kijk uit voor @BadgeandBezel. Die begint zo over ‘big flex’

1 like

Duurste wat ik in huis heb is een wasmachine van 600 euro. Oh nee, een espressomachine van het dubbele, maar die hoef ik natuurlijk nooit af hoc te vervangen. Meestal houd ik 500 euro reserve aan. De rest verbrassen.

2 likes

Dat zou voor mij een enkeltje 2 straten verder worden :cold_face:

1 like

Dit is ongeveer mijn strategie :face_holding_back_tears:

1 like