Het is vakantietijd, dus tijd voor ontspanning en nòg meer tijd voor horloges
Jullie hebben mijn NA al een paar keer voorbij zien komen hier. Bedankt voor de likes aldaar.
Een weekje geleden kocht ik deze Orient Ray 1 uit ik meen 2017 hier op HF van nieuwkomer @Timv37. Prima handelen met hem. Dat ik hier blij mee ben, is al de revue gepasseerd. Het wordt tijd voor een nadere kennismaking met dit horloge, waarbij ik zo objectief mogelijk probeer te zijn.
Merk: Orient
Type: Ray 1
Referentie: FEM65009D
Uurwerk: Orient in-house caliber 46943 automatic met 21 jewels, non-hacking, non-handwound
Gangreserve: ca. 40 uur
Afwerking: deels geborsteld, deels hoogglans gepolijst
Diameter zonder kronen: 41.5mm
Met kronen: 45.5mm
Dikte: 13.4mm
Lug-to-lug: 46.9mm
Lug width: 22mm
(alle maten zijn met een digitale schuifmaat van het kaliber spotgoedkoop gemeten, maar zijn vrij nauwkeurig)
Bracelet: 316L RVS, 3 links horizontaal, deels geborsteld en hoogglans gepolijst, zonder duikersextensie, met drievoudige veiligheidssluiting met logo
Bracelet tapering: 22>20mm
Drievoudige sluiting met 2 buttons
Waterdichtheid: 200 meter (of 20 ATM)
Caseback: geschroefd en lasergegraveerd
Kronen: 2 stuks (1 voor tijdverstelling met logo en 1 voor datumverstelling), beiden geschroefd
Bezel: eenzijdig (counter clockwise) draaibaar met 120 clicks
Gewicht: 160 gram op bracelet (afgesteld op 19cm polsen)
Wijzerplaat: blauwe sunburst
Glaasje: vlak mineraal met “bevel” (afgeschuind kantje)
Lichtgevendheid: indices en wijzers
Functies: uren, minuten, sweep seconds, dag (Engels en Spaans) en datum
Nauwkeurigheid: gemeten +1 seconde per dag gedurende 5 dagen dragen (!)
Nieuwprijs destijds: ca. €200
Gekocht op HF voor: <€80 (!)
Merk
Orient is een merk dat al op 1 juli 1950 werd opgericht en momenteel onderdeel is van Seiko Epson. Epson maakt o.a. printers en Seiko droge worsten. Orient maakt zijn eigen uurwerken en dat maakt het gezien het belachelijk lage prijspunt een zeer interessant merk. Ze maken uiteenlopende modellen.
Model
Dit was de eerste uit de Ray-serie, die een aantal jaren verkocht is. Hoeveel weet ik niet precies, misschien kan iemand dit aanvullen? Inmiddels is de Ray 2 te koop, die de zo karakteristieke kroon op 2 uur helaas moet missen. Hiermee schiet Orient zichzelf wat mij betreft in de voeten. Het huidige model is gewoon veel minder onderscheidend en daardoor niet interessant is mijn bescheiden mening.
De Ray 2 in deze blauwe uitvoering is voor €219 nieuw te koop in Nederland, o.a. hier: https://www.seriouswatches.eu/collections/orient/products/orient-faa02005d-ray-ii (ik heb geen aandelen). Nog altijd een spotprijs voor zo veel horloge als je het mij vraagt. Er is een versie met alleen een rubberen (eigenlijk silicone) verkrijgbaar.
De Seiko SKX007/009 is de duidelijkste concurrent, niet alleen qua specs, maar ook qua kwaliteit en prijs.
Eerste indruk
De Ray komt solide over en heeft wat designelementen van o.a. de Rolex Submariner overgenomen, laten we daar eerlijk over zijn. Er zitten leuke details op, waaronder het afgeschuinde kantje (“bevel”) op het glaasje en de gepolijste kadertjes om de indices. Het rode tipje van de secondenwijzer is ook een leuk detail, net als de blauwe sunburst afwerking van de wijzerplaat.
Met 41.5mm en bijna 13.5mm dikte past deze perfect op mijn ca. 19cm polsen. Door de korte lug-to-lug is hij voor polsen v.a. ca. 17cm goed te doen lijkt mij. Heel goed vergelijkbaar met de Seiko SKX.
Case
De case is oerdegelijk gebouwd en heeft een afwisselend geborsteld en hoogglans gepolijste afwerking. Er zitten twee geschroefde kronen op: eentje om de tijd (op 3 uur) en eentje om de datum te verstellen (op 2 uur). De crownguard beschermt de hoofdkroon. Met 13.4mm is hij niet te dik en niet te plat. Lekker stoer. De 200m waterdichtheid stelt je in staat om hem waar dan ook onder water te dragen, zelfs tijdens duiken.
De lugs zijn helaas niet doorboord. Dit had het wisselen van banden een fluitje van een cent gemaakt, dus nu is het oppassen geblazen. Ik vind hem op staal prima, dus heb (nog) niet de noodzaak gevonden andere banden te proberen.
Kronen
Met de kroon op 2 uur kan je de datum verstellen. Dit doe je door hem uit te schroeven en in te drukken. Als je dit eerst doet en dan pas de kroon op 3 uur gebruikt om de tijd te verstellen, kom je bedrogen uit. De datum loopt hier uiteraard ook gewoon mee, dus je moet soms de datum nogmaals verstellen. Niet zo handig.
Bracelet
De stalen bracelet kent 3 horizontale delen, waarbij het lijkt of de hoogglans gepolijste delen 2 en 4 los zitten van het middenstuk. Niets is minder waar. De zijkanten zijn hoogglans gepolijst en al met al geeft dit een leuke speling met het licht. Hij is wel wat “flimsy”, zoals we van de jubilees van o.a. Seiko kennen, maar het mag de pret allemaal niet drukken. Gezien de prijs van dit horloge kan niet alles perfect zijn natuurlijk. Hij zit erg comfortabel en is met de pennetjes op de vertrouwde manier in korten of te verlengen. Er zit geen duikersextensie op, terwijl je dit van een duikhorloge wel mag (moet?) verwachten. Een minpuntje, al gebruik ik deze nooit.
De sluiting is drievoudig en werkt gelukkig met pushers, zodat je je nagels kunt sparen. Het deel dat uiteindelijk over de clasp heenvouwt, wordt via een soepele pushpin bediend. Dus niet zoals bij sommige andere goedkope(re) banden via een nokje, dat in dit deel valt. Daar gaat naar verloop van tijd altijd wat ruimte op zitten, waardoor hij te los gaat zitten. Prima geregeld.
De tapering van 22 > 20mm is zoals ik het graag wil. Het geeft de band een wat minder lompe uitstraling.
Bezel
Met 120 clicks is ook dit onderdeel prima geregeld. Je verwacht in dit prijssegment 60 clicks. Er zit veel “action” op, al is de uitlijning niet al te best. You can’t have it all. De aluminium bezel insert is donkerblauw en past goed bij de kleur van de wijzerplaat. Natuurlijk is de insert vrij gevoelig voor haarlijntjes. Er zit er dan ook ééntje op ca. 10 uur, maar die zie je alleen in strijklicht. De grip is matig, zeker in warm weer zoals nu als je wat bezwete handen hebt. Er zitten wel speelse nokjes tussen de tientallen, waardoor hij er nèt wat anders uitziet dan gebruikelijk bij dit soort duikers. Positief is dat er geen enkele speling in de bezel zit, dus hij is wel erg goed gebouwd en dat verwacht je niet direct voor deze prijs.
Wijzerplaat
De wijzerplaat is donkerblauw gespoten en heeft een prachtige sunburst. Als je inzoomt, zie je wel wat oneffenheden, dus hier verraadt de Ray zijn lichte gebrek aan kwaliteit wel iets. De opgelegde indices zijn met hoogglans gepolijste randen en ruim voldoende (sterke!) lume prachtig om te zien. Qua lumesterkte doet deze Orient niet of nauwelijks onder voor zijn evenknie Seiko. Excuses voor de wat minder scherpe lumeshot. De dag en datum hebben elk een eigen hoogglans gepolijst randje en het gebruikte lettertype is onderscheidend. Prima geregeld.
Het Orient-logo (waar menigeen van walgt) zit er toch mooi op. Het wapen is hoogglans gepolijst, maar het cursieve lettertype (net als “water resist” op 6 uur) is slecht leesbaar voor iemand van 45. Waarom gebruikt Orient 3 verschillende lettertypes op de dial? @Teunan87 kan daar ook zo slecht tegen
De “rehaut” (opstaande uiterste ring met indices) is fraai uitgevoerd, niet te dik.
Wijzers
De urenwijzer is mooi getrapt en bestaat uit 2 gelumede delen. De “syringe” punt is fraai en is daarmee onderscheidend van veel concurrenten. De minutenwijzer is erg strak en fraai uitgevoerd en bevat ook voldoende lume. De secondenwijzer heeft een prachtig tegengewichtje en een roodomrande, gelumede punt. Al het ijzerwerk van de wijzers is hoogglans gepolijst. Erg fraaie details. De secondenwijzer is weliswaar “sweeping”, maar omdat het uurwerk wat minder edel is en op een relatief lage frequentie tikt, zie je wel wat schokjes. Het geheel is minder vloeiend dan bij duurdere horloges, maar ja. Het zij zo en ik stoor mij er totaal niet aan.
Glaasje
Het mineraalglaasje is vlak en heeft een prachtige “bevel” op de rand, waardoor je een interessant effect krijgt. Hij ligt ook iets van een halve mm boven de bezel. Schitterend gedaan. Ik hou echt van dit soort details. Het glaasje zal wel snel krassen, maar de mijne is nog mint. Verder valt er weinig over te zeggen. Prima onderdeel en mineraalglas schittert niet zo van zichzelf, waardoor je te allen tijde een goede blik op de wijzerplaat houdt.
Doosje
Weinig over te melden, behalve dat het een prima exemplaar is. Keurige kwaliteit, dito kussentje en uitstraling.
Conclusie
Normaal ben ik niet van de “goedkopere” horloges, maar man man man wat ben ik blij met deze Orient. Waar vind je zó veel horloge voor dit geld? Ik kocht de mijne voor < €80 op dit forum als full set (helaas zonder boekjes) en dat is gewoon schandalig weinig. Een duikhorloge dat erg goed gebouwd is, 200m waterdicht is, een degelijke stalen band, bezel en lume heeft en niet in de laatste plaats een in-house automatisch uurwerk: je kan gewoon absoluut niet om de Orient Ray (1 of 2) heen. Deze gaat mee op vakantie!
Als ik een foutje heb gemaakt of iets ben vergeten, of je wil je eigen gewoon showen: go your gang.
Ik ben geen topfotograaf, dus excuses voor de mindere kwaliteit, aandacht voor randzaken op de foto en de onvermijdelijke stofjes.
Bedankt voor je aandacht.
Gr. Hans
Dan nu alle foto’s in willekeurige volgorde in 1 ruk.