Vakschool Schoonhoven Les 21 en verder; it giet oan!

Leuk om te lezen Robin, ik volg je met interesse.

1 like

Ik zou dit weekend een update pennen over de map die we gekregen hebben op dag 1 van de opleiding. Nou, dat weekend zat een beetje vol dus het komt er nu pas van om iets online te slingeren!

Naast de lijst met deelnemers, en de lijst met gereedschappen die in de koffer zouden moeten zitten (check-check-dubbel-check!!) zit er een uitgebreide handleiding in van ETA zelf over de constructie van het 6498-1 uurwerk, en daarnaast een door Gertjan (de docent) opgestelde reader die we doorlopen gedurende de cursus.
In die reader zit alles van voor tot achter over de werking van een uurwerk, het demonteren en servicen, het afregelen etc.

Ik had eerlijk gezegd een veel dikker boekwerk verwacht, weet niet waarom, maar het ziet er vrij compleet uit! Ook een hoofdstuk over het opspannen van de veer in de veerton bijvoorbeeld, met uitleg over de benodigde tools. Uitleg over de werking van het opwindmechanisme, en natuurlijk het raderwerk; het komt allemaal aan bod!

Vanavond mogen we weer naar Schoonhoven voor deel 2 en ik heb er nu al zin in! Ik vind het echt tof om dit eindelijk te kunnen doen, al heb ik pas 1 dag gehad waarin we amper écht aan de slag zijn geweest. Later in de week zal ik weer een verslagje van vandaag maken Ik hoop alleen dat ik die voorspelde horror-spits een beetje doorkom…….

17 likes

succes vanavond :muscle:

1 like

Ken dat gevoel… zie ook steeds uit naar de volgende les; dit had ik vroeger als puber niet echt met reguliere school… :joy:

4 likes

Vertrek je wel op tijd richting schoonhoven! De boeren die vertrekken uit Den Haag zorgen voor extra vertraging.

2 likes

Bedankt om dit te delen, hopelijk blijf je de tijd vinden om dit neer te pennen want ik lees het met plezier.

1 like

Ik doe mijn best @AndyL!! :grin:

En ik kom net aan, gelukkig alles voorgebleven :v:t2:

6 likes

Super!,

1 like

Veel plezier vanavond👍

1 like

Dag nummer twee, drie en vier.

Een wat langere update als de bedoeling is, aangezien ik de afgelopen drie weken NUL tijd heb gevonden om aan dit forum te besteden. Dat komt door een situatie in privé waar ik totaal niet op voorbereid was, maar dat terzijde. Ik was heel happy met alle reacties op de eerste updates, en hoop dat jullie niet afgehaakt zijn door het uitblijven van een nieuw hoofdstuk. Toch houden we gewoon vol, en zal ik drie dagen in één verhaal samen proberen te vatten! :exploding_head:

LET OP: De foto’s staan niet he-le-maal logisch qua volgorde versus het verhaal maar zijn ter illustratie van de verschillende stappen gedurende de afgelopen lesdagen. :wink: De foto’s zijn namelijk van het demonteren, en heb geen foto’s toegevoegd van het wederom monteren van het uurwerk.

Dag nummer twee, toch wel met hoge verwachting richting Schoonhoven! De 1e stakingsactie van Boeren in het land zorgt voor dikke vertragingen, en dat ná de dikke vertraging door stormachtige weersomstandigheden op dag één. Wederom amper wat kunnen eten, maar wel vol goede moed en daar gaat het tenslotte om!
Aan het einde van de eerste lesdag zijn we heel kort aan de slag gegaan met het uurwerk, dat hebben jullie kunnen lezen.

Dag twee hebben we eigenlijk in zijn geheel besteed met sleutelen, supergaaf! Eerst de theorie, en welke onderdelen we doorlopen tijdens de demontage en hoe een uurwerk in de basis werkt. Voor mij niet heel onbekend, maar alle details te horen krijgen van Gertjan (de docent) helpt toch enorm met het doorlopen van de demontage. In onze werkmap zitten illustraties van het uurwerk, een aantal daarvan heb ik al met jullie gedeeld.

En dan, aan de slag! Als eerste zorgen dat je het minutenrad veilig stelt, deze zit los op de wijzerplaatzijde van het uurwerk en wordt normaal op zijn plek gehouden door, je raad het nooit, de wijzerplaat! Ook letten op de minuscule as voor de kleine seconde, die is héél kwetsbaar dus opletten bij het opklemmen van het uurwerk!

Als allereerste krijgen we de opdracht om gelijk een van de meest kwetsbare onderdelen te verwijderen; de balans! Twee schroefjes los, en dan voorzichtig van zijn plek halen, en ondersteboven in de onderdelenstolp plaatsen. Met enigszins trillende vingers omdat ik niks wil slopen, lukt het me om de balans te demonteren. Nog net geen gevoel van euforie, maar het scheelt niet veel! Dan door met het demonteren van de ankerburg en het anker, óók opletten geblazen!

De volgende stap is het demonteren van de pal en het palrad, en het kroonrad waarbij de schroef een linkse schroefdraad heeft…. Dus niet per ongeluk de verkeerde kant op willen schroeven, anders breekt hij af! Dat lukte ook allemaal, zélfs zonder zichtbare krasjes aan de schroeven maar dat kan ook aan mijn ogen liggen hoor.

Vervolgens is de tirette en de tirette-veer aan de beurt, samen met de hebel en de hebelveer. We worden gewaarschuwd voor die laatste, die springt héél makkelijk weg! Gertjan geeft aan met het geleverde zakmesje een punt aan een penhoutje te snijden en die te gebruiken om de hebelveer op zijn plek te houden. Dat lukt, en stiekem ben ik best trots op hoe het gaat tot nu toe! Mijn buurman verliest in dit proces een onderdeeltje, maar dat is al snel weer gevonden met wat hulp en de zaklamp van de telefoon.

De radertrein is het volgende wat gedemonteerd mag worden, en dan zijn we er eigenlijk al. Eerst de kloof verwijderen, dan voorzichtig de veerton onder het centrale rad uithalen en daarna een voor een de raderen met een tangetje verwijderen. Tot slot kom je dan bij het ankerrad en zit het werk er voor nu eigenlijk op.
Les drie moet ik helaas skippen, en bij aanvang van les 4 loop ik dus een stuk achter. In de derde les is begonnen met het in terug in elkaar zetten van het uurwerk, en dat heb ik dus in te halen.

Zo goed en zo kwaad als dat kan begin ik waar ik dus les 2 mee geëindigd ben. Het op zijn plaats leggen van het ankerrad en de rest van de radartrein. De veerton er weer in, de kloof erop en dan door naar de tirette, de tiretteveer, de hebel en de hebelveer en de andere onderdelen in de constructie van de kroonstift. Vooral de hebel en de hebelveer zijn wat tricky, want je moet onderdelen half vastdraaien, zodat het in ieder geval blijft zitten maar nog wel voldoende speling heeft om de volgende onderdelen te monteren.

Mijn eerste poging met het terug willen plaatsen van de hebel en de hebelveer resulteert in een pling en twee wegspringende onderdelen. Paniek dus! De hebel en de hebelveer, een dun, hoefijzer-vormig metalen veertje, springt weg tussen mijn uurwerk en tang. Gelukkig vind ik allebei de onderdeeltjes terug op mijn werkblad, dus ik kan weer kalmeren. Gertjan helpt me vervolgens met het terugzetten van de hebelveer, en geeft een handig trucje om hem op zijn plek te houden en daarna de boel vast te draaien zodat het er niet meer uit kan springen.

Volgende stap is het terugplaatsen van de pal en de bijbehorende veer, het palrad, en het kroonrad. Op zich niet heel gecompliceerd maar hier moet je dus opletten op de schroefdraad van je schroeven. Die van het palrad, toepasselijk de palradschroef genaamd, heeft dus een linkse schroefdraad i.p.v. een rechtse schroefdraad. Als voorlaatste onderdeel is het anker aan de beurt, en sorry voor het taalgebruik maar tering wat een gepriegel! Vervolgens de ankerbrug weer op zijn plek en dan zijn we er bijna!

Aan het einde van de avond heb ik, tussen de geschiedenisles van Gertjan door, het uurwerk bijna weer in elkaar zitten. Alleen de balans moet er nog terug in, maar dat is iets voor na de herfstvakantie. Daarmee ben ik weer aardig bij, en ben ik daar waar de rest ook min of meer is. Ik ben tot nu toe best wel blij met mijn progressie, en ga dan ook tevreden op huis aan. Deze week is er geen les i.v.m. de vakantie, maar 29 oktober gaan we weer verder.

Gr, Robin.

48 likes

Mooi verslag! Mooiste zin:

Ik kijk uit naar het volgende verslag!

2 likes

Mooi verslag weer :smile:

1 like

Fantastisch verslag! Wat een ervaring moet dat zijn! Dank je wel dat je dat met ons deelt! :blush::+1:

1 like

Leuk om dit te lezen. Succes met het vervolg. En bedankt voor het delen.

1 like

Mooi verslag Robin :ok_hand: Ik heb deze cursus ook gevolgd , en je zal nog wel eens een keer op je knieën naar de onderdelen moeten zoeken , maar aan het eind van de cursus zet je het uurwerk in een no-time weer uit en in elkaar , dus geniet ervan ,zeker met Gert Jan als leraar .:+1:

2 likes

Erg leuk om te lezen. Ga zo door alsjeblieft. !:+1:

1 like

Wel, een enorm leuk verslag en zoals ik het nu zie na het lezen van dit verslag is er geen enkel verschil in deze opleiding en de clinics die ik in de afgelopen tijd heb gegeven.
Vrijwel dezelfde theorie en basis zakhorloge uurwerk om mee te beginnen.
De vinwat clinic werd gegeven in 2 avonden, demonteren en monteren.
De snelle sleutelaars doen dat al in 1 avond. Het enige echte verschil is het kosten aspect.
Om hetzelfde te leren in Schoonhoven, denk ik dat de kosten beduidend hoger zullen zijn.
In ieder geval kan ik constateren dat de deelnemers die de vinwat clinic hebben gevolgd exact hetzelfde hebben geleerd als de opleiding van de vakschool in Schoonhoven.
En dat is leuk om te lezen.

7 likes

Ik denk dat er zeker overeenkomsten zijn. In de opleiding zitten ook aspecten als geschiedenis, afwerkingsmethodes, kastconstructie, en nog wat zaken meer. Nou wil ik niet meteen beweren dat andere cursussen e.d. dat NIET doen, maar dan wordt het wel wat veel in 2 dagen :smiley:

1 like

Als je de gehele cursus volgt zal je zeker veel meer leren dat is duidelijk.
De vinwat clinic was uitsluitend bedoeld om startende sleutelaars te leren omgaan met een horloge en aan te leren hoe het moet worden gedemonteerd en vervolgens weer gemonteerd.
Door het zelf te doen leer je tevens hoe een uurwerk in elkaar zit en begrijp je ook de werking.
Belangrijk is dan ook dat je bezig bent aan hele kleine onderdeeltjes en leer je hoe een pincet moet worden gebruikt. Sommigen leren ook direct om niet meer bang te zijn om aan een uurwerk te sleutelen.
Natuurlijk komt er veel meer bij kijken, zeker als je werkt aan horloges met complicaties.
Je moet ergens eens beginnen, het is een leerproces veel doen om ook ervaring te krijgen met uurwerken.
Voor mij is het aardig om te ervaren dat de vakschool exact hetzelfde doet bij de start van dit leerproces.
Kortom, mijn opzet is geslaagd en de vinwat clinic deelnemers zijn inmiddels volleerde sleutelaars.

7 likes

Niets van gelogen huib, ik heb al heel veel geleerd in 1 avond bij de cinwat-clinic :+1:

1 like