Ik ben op zoek naar een nieuw horloge en het liefste zou ik voor een automaat willen gaan. Helaas heb ik twee kleine kinderen waarvan er één een bijzondere fascinatie heeft voor horloges. In principe berg ik mijn horloges buiten het bereik van kleine kinderhandjes op, maar soms gaat er toch iets mis waarna er een trotse dreumes met een horloge om zijn arm het huis door paradeert.
Meestal weet ik hem tijdig te onderscheppen, maar soms valt er helaas een horloge op de grond. Tot nu toe is de schade bij mijn quartzhorloges beperkt gebleven tot wat krasjes op de behuizing of in het slechtste geval een losgeraakte wijzer (horloge was van de tafel gestoten en op een stenen vloer gevallen), dus ik prijs mijzelf nog redelijk gelukkig.
Ik heb echter begrepen dat automaten qua uurwerk erg fragiel zijn, maar weten jullie of het verschil met een quartzhorloge dusdanig groot is dat deze het hierboven beschreven geweld vrijwel zeker niet zou overleven?
Ik twijfel namelijk of het niet verstandiger is om mijn wens voor een automaat tijdelijk in de koelkast te zetten tot mijn kinderen wat ouder en hopelijk ook voorzichtiger zijn en om voor nu een goede quartz te komen.
Je kunt ook een decoy horloge gebruiken voor de kids. Om ze mee af te leiden.
Er zitten doorgaans meer onderdelen in een automaat dus de kans dat iets kapot gaat is ook aan de grote kant. Certina heeft geloof ik wel een concept (DS concept) met wat meer rubbers in de kast voor een grotere schokbestendigheid. Maar op de grond vallen blijft natuurlijk nooit goed voor een horloge.
Er is een automaat welke me meteen te binnen schoot… Niet zo hufterproof als zijn quartz broertje, maar als deze het niet overleeft, dan is ductape en een dwangbuis de enige oplossing lijkt me.
Je zou voor de Orient M-Force-serie kunnen gaan. Dat schijnt een van de weinige automaten te zijn die een ISO-certificering heeft met betrekking tot valbescherming vergelijkbaar met een Casio G-Shock. Het zijn wel klatsers van duikers. Daar moet je van houden.
Er zijn tal van mechanische/automatische uurwerken die prima bestand zijn tegen schokken/stoten/vallen. De fabrikanten hebben daar namelijk maatregelen voor getroffen.
Natuurlijk kan alles kapot maar moet zeggen dat, uit ervaring, het wel meevalt. Ik heb tal van duikhorloges gehad waarmee ik flink huizen heb verbouwd, gesloopt, gegraven en gehakt etc. Die gewoon lekker door bleven tikken.
Als Jeugdzorg daar achter komt hoef ik inderdaad nooit meer bang te zijn dat mijn zoontje er met mijn eigen horloge vandoor gaat.
Maar goed, iedereen bedankt voor de tips en reacties! Ik ben op zoek naar een wat meer dressy horloge (ik twijfel tussen een Hamilton Jazzmaster, een Tissot Visodate of een Edox Les Bémonts), dus qua stevigheid verwacht moet ik dan wel wat concessies doen. Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de automaat ga, dus waarschijnlijk wordt het gewoon een kwestie van goed opbergen.
Wat betreft een eigen horloge voor de kleine: Best een goed idee, mijn zoontje is alleen net wat ouder dan een jaar dus ik verwacht dat hij ook nog verdrinkt in een kinderhorloge. Zodra hij een wat ouder is zal ik er zeker een cadeau doen want op dit moment vindt hij het reuze interessant! In de tussentijd mag hij wel het modehorloge van mijn vrouw lenen.