tip; kistje ergens hoog leggen. Neem aan dat je kinderen ook niet bij de chemische poetsmiddelen kunnen. Moet het ook wel lukken met een horlogedoos.
Alhoewel hier wat stevig verwoord heb je wel een punt. Opvoeden, grenzen stellen en consequent zijn. Heb de indruk dat het tegenwoordig hier wel eens aan ontbreekt. Kids worden teveel als prinsjes en prinsesjes in de watten gelegd en leren te weinig om rekening te houden met anderen.
Het was ook voor m’n eigen bestwil. M’n vader had een werkplaats met zware gereedschappen, en ook de door @Nash aangehaalde schoonmaakmiddelen stonden in de keuken onder het aanrecht, en mij werd altijd met frisse bewoordingen uitgelegd dat ik er niet aan mocht komen, waarom dat zo was, en wat de consequenties zouden kunnen zijn van onbedachtzaamheid. Er zaten in mijn tijd geen kindersloten op keukendeuren. Dat was niet nodig.
Onze oudste heeft als peuter één keer een potje peper te pakken gekregen. Dat was een goede les voor haar en voor ons
Ik kan me niet herinneren dat we ooit problemen hebben gehad met horloges, vulpennen, glazen beeldjes enzovoort. Gewoon zorgen dat ze niet voor het grijpen liggen en hen leren dat ze niet overal aan mogen zitten.

en mij werd altijd met frisse bewoordingen uitgelegd dat ik er niet aan mocht komen, waarom dat zo was, en wat de consequenties zouden kunnen zijn van onbedachtzaamheid.
Haha klopt, dit was bij mij ook zo. Echter is mijn neefje van een ander kaliber (1 jaar) en doet hij juist hetgeen dat niet mag om reactie uit te lokken . Sommige kinderen moet je door hulpmiddelen begrenzen.

Onze oudste heeft als peuter één keer een potje peper te pakken gekregen. Dat was een goede les voor haar en voor ons

Deze kwam wel door de keuring:
Bij mij ook. Die draagt inderdaad mijn dochter nu. Althans een soortgelijke.
Maar die is 15.

mijn neefje
Dat los je op door hem de toegang tot je huis te ontzeggen tot ie zich gedraagt. Dat noemde Douglas Adams altijd SEP-technologie. Someone Else’s Problem.
Bij ons was het thuis omgekeerd. Wij hadden redelijk veel vrijheid om gewoon thuis te doen wat we wilden, maar bij een ander thuis (inclusief ooms) lopen donderjagen, daar werd het gewoon hekel. Dan werd het niet gezellig. Dat was niet leuk.
EDIT: Nu ik er bij nadenk, “vrijheid” was eigenlijk altijd behoudens onze verplichtingen jegens de wet. Voor wat het waard is, mijn vader droeg altijd quartz, ook als hij met z’n gereedschap bezig was. Gingen nooit stuk, die dingen. Hij deed ze alleen af als hij met motoren aan het klussen was, want veiligheid.

Hij deed ze alleen af als hij met motoren aan het klussen was, want veiligheid.
Als je met je kâhwe klâhwe aan een een motor sleutelt is een horloge ook naast onveilig gewoon irritant.
Of bij autowassen goed voor extra krassen. Dus af!
Als ik met mij barreltje door een wasstraat rijd hou ik mij horloge gewoon om de pols hoor