Ik begrijp dat wel van @marijn. Ik doe geen zaken met mensen die mij evident niet vertrouwen. Toen ik in Mülheim m’n twee horloges ophaalde had ik 3000 Euro in contanten bij me in coupures van 50 en 20, omdat geldautomaten het hier niet anders doen. De handelaar met wie ik bezig was bood ons een kop koffie aan, we hadden een zeer plezant gesprek, en uiteindelijk kwamen we na het in bezit nemen van de horloges tot de betaling.
Hij verontschuldigde zich voor het tellen maar stond er op dat zowel hij als ik de stapel verifieerden om er zeker te zijn dat er niemand benadeeld werd. De goede man had eerder geld in handen gehad… Hij telde een big stack in een vloek en een zucht, ik heb dat met open mond zitten bekijken. Hij had in de textielhandel gezeten, en veel cash gedaan. Als hij het geld al op echtheid controleerde heb ik er niets van gezien of gemerkt.
Op geen enkel punt in die transactie heb ik het idee gehad niet vertrouwd te worden of de goede man niet te kunnen vertrouwen. Dus zou ik opnieuw zaken met 'm doen. Ik leef dan ook in het vertrouwen dat als er iets mis blijkt met het geld of het horloge, wij contact met elkaar kunnen hebben om dat te bespreken.
Dat gevoel is voor mij gewoon belangrijk. Als de waard z’n gasten niet vertrouwd…
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of geldcontroleerapparaat , op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Leuk topic om te lezen. Voor mij is het onderkennen van valse documenten zoals geld, paspoorten en ID kaarten mijn dagelijks werk. Een aantal hierboven beschreven tips werken in 1e aanleg wel maar zijn tevens makkelijk te omzijlen. Daarbij zijn er tevens kenmerken welke niet aanwezig hoeven te zijn maar is het biljet toch echt.
Meest vervalste biljet is 50 euro.
Kijk naar het watermerk
Kijk naar de nummers, nr links onder is in de zelfde kleur als de hoofdkleur van het biljet.
Kijk naar het Veiligheidsdraad, bij lage coupures.
Kijk naar het EU vlaggetje. Wanneer je daar met een vergrootglas naar kijkt, zie je 2 kleuren, geel en blauw, en nooit groen. Je kan zelfs geel tussen het blauw zien.
Uiteindelijk is er veel aan een biljet te zien en te voelen. Dit past niet in een topic. Ga met koper naar de bank en stort direct af. Accepteer niet te veel grote coupures. Vertrouw niet op lampjes en stiftjes die je bij de voordeelwinkel kan kopen. Wij geven cursussen aan mkb’ers waarbij we regelmatig vals geld aantreffen dat daar hen met lampjes en scanners is goedgekeurd.
Ik heb zo’n 20 jaar gewerkt in de detailhandel en eerlijk gezegd valt het best mee met vals geld. Via lampjes 3 x een 100 gulden biljet gevonden, een keer een €50,- biljet ( Makro, klant was een marktkoopman ) en 2 x bericht van de bank dat er vals geld tussen zat. Valt op zich wel mee maar kan altijd gebeuren. Zelfs de koper weet het soms niet eens. Ik zou het als koper geen probleem vinden als het geld gecontroleerd werd. Ik zou het zelfs fijn vinden omdat ik dan " zeker " weet dat ik niet per ongeluk iemand benadeel.
Wat heeft dat er mee te maken? Of jij nu zwart wit, homo, hetero, man, vrouw, moslim etc bent. ik heb juist de vrijheid persoonlijke keuzes te maken op basis van gedrag ipv geaardheid of ras.
Ik ben heel leuk om een biertje mee te drinken. Vinden veel mensen. Helaas, als iemand schamper doet over het door het mij geciteerde artikel 1 van de grondwet word ik pissig ja. Zeker in deze tijd.
Maar je hebt gelijk dat ik me beter in kan houden. Ik heb een zin weggehaald.
Als iemand een grote som cash van me krijgt, en het niet na telt, vraag ik of ze het ter plekke even willen tellen.
Dan is dat afgedekt. Als ze op echtheid willen controleren, prima. Ik kan ook vals geld gekregen hebben.
Als iemand vaker handel drijft of een keer vals geld gekregen heeft, snap ik dat je dat niet nog een keer wil. het blijft een zakelijke transactie. Vertrouwen is goed, controleren beter.
of vond je het gehele contact vervelend, want dan hoeft het niet aan het controleren van echtheid te liggen. Dan kan het gewoon aan de persoon liggen.
Als een super aardige toffe peer, je even met z’n Ferrari laat rijden en je mag even met z’n vrouw spelen terwijl je een glaasje Whiskey van 50 jaar oud weg tikt en hij vraagt lief of hij het geld even mag controleren omdat hij een keer voor 2K de boot in is gegaan. Is het dan wel goed?
Jij was er niet bij, het was de sfeer, en het gevoel van wantrouwen. Heb ik bij forumleden zelf nooit, geen aanleiding voor gehad. Ook een vriendelijk gesprek niet mogelijk. Volledig ander contact dan anders via hf, en ook de enige ooit met zo’n machien. Ik vermoed ook dat ik via het forum liever handel met niet handelaars, voor wie horloges een liefhebberij zijn, en geen middel om geld te verdienen. Het is volledig subjectief.
Nuance van mijn kant: veel mensen interpreteren het artikel te ruim en lezen ‘iedereen moet gelijk behandeld worden’, niet ‘iedereen moet in gelijke gevallen gelijk behandeld worden.’ Op deze manier wordt er veel misbruik gemaakt van dit artikel. (kuch, een zekere S. Simons heeft daar een handje van)
Dat laat onverlet dat zelfs wanneer je het artikel goed interpreteert, het eigenlijk weinig voorstelt. Etnisch profileren bestaat bijvoorbeeld met een reden en de politie heeft meermaals aangegeven dat het werkt en dat het nodig is bij het uitoefenen van hun taak, terwijl het indruist tegen art. 1 GW.