Van 1 NA naar 4 NA's met 7 verschillende gezichten....

Hallo HF,

Afgelopen week een nieuwe NA opgehaald die jullie hier ongetwijfeld voorbij hebben zien komen: de Eterna Royal Kontiki GMT Manufacture, een geweldenaar die eigenlijk weinig concurrentie heeft. Mijn eerste aanschaf sinds lange tijd. En ik was daar toch een partij blij mee! Dankzij @Floydian67 werd deze Eterna van mij. Ik keek hier al jaren naar maar deze wordt eigenlijk zelden aangeboden. Dus toen Peter deze aanbood, was het snel schakelen, even wachten en hup, naar het mooie Doetinchem!

En Peter? Die heeft een geweldig mooie collectie (kwijl, kwijl) van flinke horloges want de polsen van Peter zijn een flink stuk groter dan die van mij. Maar niet zeuren, die Eterna ging met mij mee naar huis want het is echt een heel mooi horloge. Maar jammer genoeg zit in die afmetingen ook het (enige) nadeel van deze Eterna, het is echt een flinke klok. Ook door de integrated bracelet draagt deze aanzienlijk zwaarder en groter dan ik gewend ben en dat is echt balen. Als dit een 39/40mm horloge geweest was, was dit een blijvertje geweest, dan was ie voor 99,9% perfect geweest. Helaas…

Dus ga je nadenken…iets met een witte plaat. Of een duiker. Of iets van een dresswatch…jullie kennen het proces wat zich dan in je hoofd afspeelt. Tenminste, dat denk en hoop ik want anders heb ik een groter probleem dan ik dacht :thinking:

En dan ga je eens om je heen kijken wat er allemaal voor moois wordt aangeboden. Hier op HF natuurlijk. Op Chrono24 ook eens rondkijken maar daar worden prijzen gevraagd waar je van schrikt. Marktplaats ook wat rondgesnuffeld. En natuurlijk bij mijn (en onze) huisdealer @SuperC want die heeft eigenlijk altijd wel in huis wat je zoekt. Of nodig hebt. Of wilt. Of…wat dan ook de reden is. Dus je kijkt, onderzoekt, denkt en besluit om Jaap dan toch maar eens een mailtje te sturen. “He Jaap, lang geleden! Wat zou jij…”

En zo rij je dan dinsdagmiddag naar Hilversum met de Eterna en nog een ander horloge (Speedbird III), alweer veel te lang geleden dat ik bij Jaap ben geweest. Onder het genot van een kop koffie gezellig even bijgepraat (altijd leuk bij Jaap) en wat uurtjes later liggen er wat dozen thuis op tafel. 4 dozen en een blauwe etui om precies te zijn.

We beginnen met de ML Pontos S Diver, een oude bekende van mij alleen nu op rubber in plaats van op staal, volgens Jaap de combinatie die je moet hebben. En hij heeft gelijk. Op staal weer zo’n bakbeest in de categorie Eterna. Maar op rubber lekker comfortabel en goed op gewicht. Dit is toch wel een serieuze duiker: 600 m WR, heliumventiel en een interne bezel die je middels een schroefkroon bidirectioneel kunt verstellen. Ik blijf dit een van de mooiere, elegantere duikers vinden, ondanks zijn 42mm. Lume is trouwens geweldig bij deze Pontos S Diver.

Als tweede wilde ik graag een dresswatch die ik makkelijk onder de manchetten van mijn overhemd kon dragen. En zie hier: de Monbrey MB1RO in het zwart. Monbrey is een microbrand uit Hong Kong, in 2021 opgericht door 2 industriële vormgevers, Henry en Austin. Een vormgeving die niet iedereens smaak zal zijn maar ik vind hem geweldig. Deze set bestaat uit twee dozen. De eerste doos bevat het horloge inclusief 2 soepele leren banden met quick release (bruin en zwart), de tweede doos bevat de stalen band met quick release, dus wisselen is zo gebeurd. Deze meet 38,5mm, 10mm dik en 47mm lug2lug. Binnenin klopt een Miyota 9039 (28.800 bph), de no date uitvoering van de 9015. De Monbrey heeft geen lume, zoals het hoor op een dresswatch. Toch?

De derde doos bevat een heerlijk zomers horloge van een merk dat ik al sinds de start een warm hart toedraag. Ik heb dan ook bijna alle modellen gehad. Van de Holotype, via de Bluering, tot de Puck (het prototype zelfs), tot de Laguna in alle kleuren en met ETA-uurwerken en de Tropic en de Seaforth. En nu dus de Universa in pastel blue. Wat een heerlijk horloge, alleen van de kleur word ik al heel erg blij. Maar de hele afwerking is top, zoals eigenlijk altijd het geval is bij Jason Lim. De Universa is heerlijk comfortabel, ook 37,5mm in doornede, ruim 10,75mm dik en 47mm lug2lug. De Universa is uitgerust met een Sellita SW210-1, een handopwinder, mijn enige handopwinder. De stalen band doet niet onder voor banden die je vindt op veel duurdere horloges. De snelverstelling zit in de knop op de sluiting verwerkt, werkt echt makkelijk.

En dan de laatste doos…je weet wel, iets met een lichte wijzerplaat. Alhoewel ik daar niet zo zeker van was, de lichte wijzerplaat van mijn GS was voor mij gewoon niet echt goed leesbaar. Uiteindelijk wel een lichte wijzerplaat in mijn bezit: De Seiko SSC959p1, de Speedtimer in European Limited Edition uitvoering. Nou ja, met 3.000 stuks is Limited ook maar betrekkelijk. Maar wel echt een mooi horloge, door de stalen bezel oogt ie ook wat minder “zwaar” dan de uitvoeringen met zwarte bezel. En op de bijbehorende leren band krijgt deze Speedtimer echt helemaal een andere vibe. De drie subdials (seconde, 24 uurs aanduiding en minuten voor de chrono) zijn grijs/anthractiet en al met al vind ik het een knappe verschijning. En dat in een hele comfortabele verpakking: 39mm in diameter, 13mm dik en slechts 45,5mm lug2lug. En uiteraard saffierglas. Een V192 solar movement zorgt ervoor dat deze Speedtimer 6 maanden zijn werk kan doen, indien volledig opgeladen. Een ideale grab & go wat mij betreft. En een bandenmonster volgens mij. Een Jubilee van Braxen (Frankrijk) is ook al besteld.

Nou, dat zijn dus mijn vier laatste aanwinsten. Nu even kijken wat de roulatie gaat worden, ben benieuwd… :wink:

Bedankt voor het lezen! En dank aan @Floydian67 (Peter) en @SuperC (Jaap)!

46 likes

Wow :boom: gefeliciteerd met je 4 stuks :ok_hand:t2:

1 like

Lekker bezig Eric! Top horloges! En wat een keuzestress ga jij hebben de komende tijd :sweat_smile:

Jouw terugkeer hier mag ook opgemerkt worden!

IMG_0857

5 likes

:joy:

2 likes

Zo. Dat schiet op.

Mooie aanwinsten. De Seiko vind ik het mooist.
Veel plezier ermee

1 like

Mooie selectie! Met Eterna dezelfde “teleurstelling” gehad. Ubercool en origineel maar te groot en dat gaat tegenstaan op een slanke tot medium pols. Gelukkig heb je heel wat moois in de plaats gevonden👌🏼

1 like

Pff. Jij gaat errug hard de laatste tijd. Is dit al het topic met de meeste na’s in een keer dit jaar? :grin:

Draag ze alle 4 in goede gezondheid.

1 like

Mijn beste,

Zo zo, je kan weer even vooruit!!
Een mooi kwartet horlogerie. :ok_hand:

Ik wens je er een vreugdevolle tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Zo, je had wat in te halen? :wink:
Gefeliciteerd man, mooie aanwinsten!

1 like

Wat een feest! Van harte met deze mooie aanwinsten :slight_smile:

1 like

Dat gaat rap. Gefeliciteerd :hugs:

1 like

Die Monbrey is wel het rechtste horloge ooit.

Gefeliciteerd.

1 like

Hé Eric,
Wat een onverwachte wending, maar ik denk dat de meesten hier wel een soortgelijke ervaring hebben gehad. Denk trouwens niet dat 4 NA’s ik één keer vaak voorkomt :joy:.
Je hebt erg mooie uitgezocht bij Jaap, de Pontos is super, ik heb hem zelf op staal💪
Geniet van de nieuwe NA’s.

PS. Kreeg een appje van Jaap, ik heb jou een doos van een andere Eterna meegegeven😬.
Jaap viel het op dat er een andere stalen schakel bij zat en deed navraag bij mij. Wie nog een mooie Eterna zoekt, binnenkort bij @SuperC in zijn digitale etalage, met de juiste doos e.d. :blush:

3 likes

Mooie NA’s, :slightly_smiling_face:

1 like

Poe, hier ben ik een kleine jongen bij :grimacing:

2 likes

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten, geniet ervan!

1 like

Mooi setje zo! Gefeliciteerd

1 like

Gefeliciteerd met deze aanwinsten, ik heb ook een smalle pols .
Ik vind de L2L maat belangrijk 47 mm is voor mij de max .
Veel draagplezier gewenst :+1:

1 like

Gefeliciteerd!!

Zoals je misschien al gelezen had staat de Pontos S Diver ook al even op mijn vizier (als twee andere grote duikers eruit gaan, daar denk ik nog rustig over na). Met name dankzij mensen zoals jij die terugkeren bij dit model. Zoals Pelagos 42 dragers dat ook doen.

De mijne zal dan op Nato gaan, simpelweg omdat ik dat het fijnste vind bij mijn gebruik (zwemmen, vakantie etc). Als je wel van rubber houdt is dit natuurlijk een waanzinnige combi! :muscle:t3::muscle:t3:

1 like

Hallo dan! Jij kunt er weer even tegen. Stuk voor stuk prachtige horloges! :+1:t2:

Gefeliciteerd!

1 like