Van aloud polsklokje tot levensreddend horloge

Enkele deskundigen, waaronder Jasper, hebben een mening of de evolutie van het polshorloge ten einde is.

Leesvoer:

https://krant.ad.nl/titles/algemeendagblad/7908/publications/40664/pages/34/articles/2000546/34/1

En?

We gaan allemaal aan de smartwatch?

4 likes

Ik hoef geen aanvulling op m’n telefoon, in de vorm van een smartwatch. Zo kijk ik namelijk naar een smartwatch.

4 likes

Ik heb een Apple Watch gehad. Een geinige gadget, meer niet.
Aangeschaft om de schermtijd op mijn telefoon drastisch te verminderen… maar in plaats daarvan tilde ik bekant elke 30 seconden mijn pols op om te zien of ik niet toevallig nog een gemist berichtje had. :man_facepalming:t3::man_shrugging:t3:
Dus gauw verkocht….
Inmiddels smartphone in de lade gelegd en een “dumbphone/featurephone” gekocht. Heerlijk… om niet altijd “aan” te moeten staan.

Dus lang verhaal kort…. Nee, niet voor mij. :wink:

6 likes

Jammer dat dit artikel achter een betaalmuur zit….

3 likes

Must be nice!

Sorry.

Dat wist ik niet.

9 maart 2024

|Pagina 34

Van aloud polsklokje tot levensreddend horloge

Hypermoderne smartwatch is een veelzijdig adviseur

Smartwatches kunnen ons binnen afzienbare tijd zelfs waarschuwen voor een hartaanval. De evolutie van het aloude horloge is compleet. Of niet? ,Er komt altijd weer een hang naar het oude en nostalgische gevoel.‘’ Dennis Naaktgeboren

DENNIS NAAKTGEBOREN

Trotse onderzoekers durfden het vorige maand eindelijk met de buitenwereld te delen. Ze hebben een smartwatch ontwikkeld die hartaanvallen herkent. Als de bloedsomloop stilvalt, wordt dat direct geregistreerd. Volgens de Hartstichting is de volgende stap een automatische alarmering naar de hulpdiensten. Duizenden Nederlanders krijgen jaarlijks een hartstilstand terwijl ze alleen zijn, dus met die functie zouden smartwatches vele levens kunnen redden.

De evolutie van het traditionele polshorloge is daarmee compleet. Van een draagbare klok naar een sport- en lifestylemiddel, tot een levensreddend accessoire. Volgens Egon van den Broek van de Universiteit Utrecht kan er in de toekomst nog veel meer. De hoogleraar cybernetica ziet eindeloze mogelijkheden met de huidige technieken. Want waarom zou een smartwatch naast de medische check ook geen mentale check kunnen doen? Een melding als we geïrriteerd zijn bijvoorbeeld. Als een smartwatch wordt verbonden met strategisch geplaatste sensoren, bijvoorbeeld op kleding, zou er een seintje gegeven kunnen worden als onze spierspanning toeneemt of als we bovenmatig gaan transpireren.

,Je kunt zelfs denken aan machines die een empathisch vermogen hebben en aanvoelen wanneer je echt even rust wilt, of wanneer er frictie is tussen jou en je collega’s en je krijgt aangegeven dat je een beslissing beter even kunt uitstellen’‘, aldus Van den Broek. ,Denk zelfs op een nog veel hoger niveau, aan wereldleiders bijvoorbeeld. Stel dat machines ons daarmee zouden kunnen helpen te voorkomen dat er elke keer weer zo’n rotoorlog uitbreekt.’’

Goed, dat laatste is echt nog toekomstmuziek en wellicht ook een staaltje wensdenken, maar dat de smartwatch ons op steeds meer vlakken kan adviseren, is duidelijk. Veel Nederlanders zijn al verslaafd aan hun hypermoderne horloge. Het herinnert ons eraan dat we moeten bewegen, hoeveel stappen we hebben gezet of in welke hartslagzone we zitten. We gebruiken het tijdens het sporten, om te betalen, appjes te lezen of onze muziek te bedienen, en we dragen het 's nachts om onze slaap te meten.

Tien jaar geleden

Waar de smartphone het oude horloge overbodig leek te maken, zorgt de smartwatch er op haar beurt weer voor dat onze telefoon veel vaker in de tas of broekzak kan blijven zitten. Nog maar tien jaar geleden werd de Apple Watch in Nederland geïntroduceerd, inmiddels is dit de absolute marktleider. De traditionele horloges hebben het nakijken. In 2019 verkocht Apple in zijn eentje al 30 miljoen horloges, bijna 10 miljoen meer dan de volledige Zwitserse horloge-industrie.

Toch beleven ook de klassieke horloges een herwaardering. De (tweedehands)handel in topmerken als Rolex, Cartier en Patek Philippe floreert. Jasper Lijfering kan erover meepraten. De 31-jarige eigenaar van Amsterdam Vintage Watches mikt met zijn bedrijf inmiddels op een omzet van zo’n 12 à 15 miljoen euro per jaar. De liefde voor het klassieke horloge zit diep bij Lijfering, die al op jonge leeftijd de juwelierszaak van zijn ouders overnam. ,De primaire functie is overbodig, maar het product is relevanter dan ooit vanwege de emotie’‘, zegt hij. ,Het klassieke horloge is mechanisch achterhaald. Desalniettemin is het waardevoller dan het ooit is geweest.’’

Criminelen

Die gevoelswaarde uit zich ook financieel. Ze worden voor tienduizenden tot honderdduizenden euro’s verhandeld. Soms worden er zelfs miljoenenbedragen betaald. Wat overigens ook weer de interesse van criminelen wekt. Gewelddadige berovingen van Rolex-dragers haalden de afgelopen jaren meer dan eens het nieuws.

Lijfering gaat het niet alleen om de handel, hij was al van jongs af aan geïnteresseerd in het verhaal erachter. ,Mensen die zichzelf een horloge schenken omdat ze hun bedrijf hebben verkocht, voor een huwelijk of omdat ze een diploma hebben gehaald.‘’ De Amsterdammer heeft een relatief jeugdige klantenkring die ouderwetse perfectie weet te waarderen, zegt hij. ,Misschien hebben de technologische ontwikkelingen de interesse bij de huidige generatie juist wel aangewakkerd. Er komt dan ook altijd weer een hang naar het oude en nostalgische gevoel.‘’

Vergelijk het met de toenemende verkoop van vinyl en jongeren die platenspelers aanschaffen in een tijd dat alles is te streamen. ,Dat gaat er ook om dat mensen meer genieten van die oude plaat, omdat die dat gevoel en die emotie overbrengt’‘, zegt Lijfering. ,De huidige samenleving is gewoon gestoeld op snelheid. Het is lopende band, geen vakmanschap, fast fashion. Dit is juist tijdloos.’’

Zo kijkt de dertiger ook naar smartwatches. ,Het is geen verfijning, esthetisch is het niet aantrekkelijk. Het is echt een technologisch snufje. Niet bedoeld om romantiek te vangen.‘’ Eigenlijk is het een onvergelijkbaar product. ,Ik heb genoeg klanten die ook smartwatches hebben. Ik denk dat het elkaar absoluut niet bijt. Het is hetzelfde als een flatscreen-tv en een Van Gogh. Ze krijgen allebei een plek aan de muur, maar verkondigen totaal andere waarden. Zo zie ik het ook met smartwatches.‘’

Ook de gewone horloges die nu gefabriceerd worden, roepen die diepe gevoelens niet meer bij hem op. ,Als je het in muziektermen wilt uitdrukken, zijn vintage horloges Bach, Mozart en Brahms’‘, zegt Lijfering. ,Hedendaagse horloges zijn meer 50 Cent en Rihanna. Het is misschien ook wel goed gecomponeerde muziek, maar het mist die beleving en die bezieling. Het is wat oppervlakkiger. Die diepgang vind ik wel terug bij vintage horloges.’’

Moderne horloges zijn vaak machinaal vervaardigd, op veel grotere schaal. Technisch mogen ze dan ook goed zijn, er gaat een groot stuk charme verloren, benadrukt hij. ,De perfectie zorgt ervoor dat het minder aantrekkelijk is. Vintage horloges worden gemaakt op een bepaalde manier. Net als een leren jas verouderen ze op een manier waardoor ze mooier worden.‘’

Die kans is bij smartwatches klein. De nieuwe modellen volgen elkaar in rap tempo op. Software is al snel achterhaald en de ontwikkeling gaat in volle vaart door, ook op medisch vlak. Hoogleraar Van den Broek heeft zelf met collega’s software voor een wearable (draagbare elektronica) ontwikkeld die de cardiovasculaire leeftijd van iemand kan bepalen. In gewonemensentaal: die kan laten zien hoe het hart- en vaatsysteem eraan toe is. ,We kunnen dan zien hoe gezond iemand is. Als het heel erg mis is, moeten natuurlijk alle alarmbellen afgaan.‘’ Philips heeft er inmiddels een patent voor aangevraagd.

Meer controle

Zo lijken straks steeds meer medische checks via het horloge naar de eigen thuissituatie te kunnen worden gehaald. Ironisch genoeg hopen we meer controle te krijgen over ons leven door juist steeds meer over onszelf te delen. ,Je geeft gruwelijk veel gegevens weg’‘, erkent Van den Broek. ,Wanneer je slaapt, wanneer je sport, wanneer je in de auto zit, wanneer er iets niet goed is met je hart.’’

Worden we daar daadwerkelijk gelukkiger van? Het is een gewetensvraag voor de hoogleraar. ,Als je al die gegevens niet goed kunt interpreteren, dan kun je er helemaal gek van worden. Je wordt natuurlijk gek als opeens die smartwatch zegt dat je een ernstige hartritmestoornis hebt, zonder dat er een deskundige is die even toelichting geeft. Laat staan dat het een paar stappen verder gaat en de smartphone op een gegeven moment tegen je gaat zeggen: u heeft waarschijnlijk kanker.‘’

Kortom, wegen de voordelen op tegen de nadelen? ,Dat is misschien nog wel de beste vraag en het moeilijkste te beantwoorden’‘, bekent Van den Broek. ,Ik heb de neiging me dat af te vragen. We kunnen er prachtige dingen mee, maar het heeft ook een heel zware keerzijde.’’

Horlogehandelaar Lijfering hoeft nog geen seconde na te denken over de vraag of hij ooit een smartwatch zou dragen. ,Dat vind ik een stap te ver gaan’‘, zegt de Amsterdammer. ,Ik snap dat het handig en comfortabel is. Dat is een joggingbroek misschien ook, maar ik draag toch liever een pak.’’

9 likes

Heerlijk, lekker rustig. Je bent meer met de realiteit bezig.
S’avonds bijv meer boeken lezen, meer creatief en communicatief bezig. Overdag op het werk gesprekken met collega’s aangaan in de pauzes…. Net zoals “vroeger”. Zonder afleiding interactie aangaan met de wereld.
Wel ff wennen in het begin…

3 likes

Wie is Jasper ?
:woozy_face:

2 likes

Dit is Jasper.

Eigenaar van Amsterdam Vintage Watches.

1 like

Op medisch gebied kan zoiets handig zijn, maar in hoeverre slaan we door straks? Hier zijn we aan bakkeleien over hoe goed of slecht 5G is, maar in de techwereld praten ze al over 6G. ( Human body can help power 6G devices in the future, study shows - Interesting Engineering )

Ik ben zelf bezig met een “digitale detox” ipv van steeds meer technologisch geïntrigeerd met alles raken, neem ik stappen terug.
Ik kan niet alles ontwijken, met sommige dingen kun je bijna niet meer zonder ( DigiD, bankzaken, belasting etc ) . Maar je kunt ( als je echt wil tenminste ) met wat omwegen best een hoop doen.

4 likes

O.K., maar er circuleren nogal wat vreemde filmpjes …
:face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Helemaal eens, ik was na 2 jaar helemaal klaar met die smartphone meldingen. Ik ga geen nieuwe technologieën uit de weg maar gebruik ze met mate. Smartphone staat meestal helemaal op stil, als er iemand gebeld heeft zie ik dat achteraf wel.

2 likes

Iemand die raar kijkt of zichzelf geweldig leuk vindt. Komt uit 020 :roll_eyes:

1 like

Mooie techniek maar het zou beter zijn als we energie zouden steken in het voorkomen van een hartaanval door de wereldbevolking minder en gezonder te laten vreten, minder alcohol te drinken, te stoppen met roken en vapen en meer te bewegen.

Weer meer mensen met obesitas, helft 20-plussers te zwaar - Weer meer mensen met obesitas, helft 20-plussers te zwaar

3 likes

Dankjewel voor het delen Ad. Leuk om te lezen. Ik gebruik voor sporten en soms ook op weekdagen een smart- cq. sportswatch. In het weekend of bij gelegenheden geniet ik van een mechanisch horloge.

2 likes

Ik ga het ook niet uit de weg, ik hou ook wel in de gaten wat er allemaal gebeurd op technologisch gebied. Maar ik gebruik het een stuk bewuster.

2 likes

Nee

en nee

We gaan wel allemaal de pijp uit, ooit. Daar kun je donder op zeggen :grin:

3 likes

Da’s waar @drex .

Maar met - bijvoorbeeld! - een Rolex of een Seiko aan de linkerpols ga je helaas eerder, en dus te vroeg, de pijp uit.

Da’s jammer.

Met een levens reddende Smart Watch heb je gewoon méér kans om in leven te blijven.

Draag dat ding desnoods op je rechterpols!
Niks mis mee om 2 horloges te dragen als horloge liefhebber…

Nietwaar?

2 likes

Kunt u dat bewijzen ?
Ik ga vooralsnog uit van het tegedeel heer Drex!
:rofl:

2 likes

Tja, hiermee kom je al snel op het gladde ijs van eindeloze discussie over levensverlenging ja of nee, enz. Ik denk niet dat we hier in deze richting willen gaan.

2 likes