Van damast smeden tot horloge

Plaatje voor de sfeer

6 likes

Nja, het mengen van staalsoorten om tot een harde snijkern met een flexibeler en elastischer laag er omheen te komen is blijkbaar nog zeker relevant in de huidige (Japanse) messenmakerij.

Bij mijn Tojiro DP3 messen zijn twee zachtere lagen staal om een 61HRC VG10 kern gewikkeld. Da’s dan nog de skere roestvaste variant, er zijn paper steel soorten te vinden die een snede met een 62-65 HRC hardheid opleveren, wat van zichzelf vrij kwetsbaar zou kunnen worden.

De Japanse messen die ik heb die op die leest geschoeid zijn zijn allemaal stukken dunner dan Europese messen, blijven allemaal langer scherp, en snijden allemaal beter dan een qua kosten vergelijkbare Wüsthof, om maar wat te noemen.

Sommige mensen dichten damascener staal een welhaast mythisch klinkende snij-eigenschap en kracht toe. Ik heb nog nooit een origineel stuk damascener staal vast gehad en kan het ontkrachten noch bevestigen.

Dat is toch het punt? Zolang de snijkern die er door loopt maar de juiste hardheid heeft voor de toepassing en de gewenste snijhoek.

Maar nu dwalen we erg, erg ver af van de horloge-vraag… Ik ben erg benieuwd naar de varianten die @Jesse2 en companen allemaal bekokstoven.

heeft geen beschermlaag nodig.

Dat een VG10-kern gesandwiched in damast dunner kan zijn dan uitsluitend VG10 en andere eigenschappen heeft waar het gaat om stijfheid is correct.

Als een dunner lemmet het doel is zou er sprake zijn van functionaliteit.
Langer scherp blijven van het VG10 snijvlak door damast elders aangebracht? :thinking:
Ben benieuwd.

1 like

Prachtig gedaan. Benieuwd naar eindresultaat.

Nee, VG10 blijft scherp zolang VG10 scherp blijft, het zit 'm er meer in dat door de combinatie van metaal het lemmet dun en flexibel kan zijn, zonder per se in te boeten op de hardheid van het snijvlak.

Ik moest het opzoeken, want ik haat fantasy. Soit, ik heb de Lord of the Rings films gezien, maar kom op zeg… GoT heeft draken. Daar kijkt geen zichzelf respecterende Trekkie naar.

Laat me beginnen met dat dit soort te dressy kastvormen niets voor mij is. Ik ben fan van toolwatches. Normaal gesproken! Dat gezegd hebbende, wow echt super super mooi. En daarnaast ongelovelijk qua vakwerk. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

1 like

Jawel hoor. :blush:
Star Trek is btw redelijk fantasy…:wink:

1 like

LOTR lore ook. De rebellerende engel, creëerde ze als onderdeel om middel earth te vernachelen.

1 like

Ik zie de distinctie tussen sci-fi en fantasy. En nee, Star Wars is geen sci-fi, dat is gewoon een spaghetti western in de ruimte.

2 likes

Hier ben ik het wel mee eens.

Smaug. :wink:

Star Trek, met vijfhonderdduizend soorten aliens die allemaal 2 armen/benen/ogen/oren/neusgaten/etc hebben, zuurstof ademen en geluidsgolven gebruiken om te communiceren. En tussendoor nog kunnen vruchtbaar reproduceren onder elkaar, bij momenten. Daar kan ik me meer aan ergeren dan het aanvaarden van een grote hagedis met vleugels. :grin:

3 likes

Die zit in The Hobbit. En die heb ik niet gezien. :slight_smile:

Nee, er zijn er een hondertal, waarbij er ook nog dingen bij zitten als de energie-wezens die in de ruimte leven, de changelings, de teer-put op die ene planeet die Tasha Yar om het leven bracht, en zo kunnen we door gaan. En van die laatste drie durf ik te zeggen dat zelfs Kirk ze niet probeerde te doen. :slight_smile:

Klopt wel. Ik vind het gewoon wat ergerlijk dat die honderdtal er zijn, compleet tegen alle wetenschap en gezond verstand in. Zij-effect van de leeftijd van de serie natuurlijk, toen een alien een Jan Lul in een theaterkostuum was.

Je zou eraan twijfelen inderdaad… alhoewel.

“Kirk: The Forbidden Files”. To boldly dick what no man has dicked before.

2 likes

Daarin is die afgebeeld. LOTR heeft in zijn lore iets van 4 soorten draken, sommige vleugels, anderen slangachtig etc.
Ze zijn een essentieel onderdeel die uiteindelijk leiden tot de filmreeks van LOTR.

Smaug is er maar eentje van. Wel de meest bekende.

Maargoed. We moeten even opletten dat we dit interessante topic niet naar off topic gooien :rofl:.

Die lume in de kroon is tof.

6 likes

Ik zie dat ik met een serieuze liefhebber van doen heb. Ik heb echt alleen de films gezien, dus de canon interesseert me niet. Ik vond zelfs de Deus Ex Machina van die adelaars op het einde al irritant. :slight_smile:

We vullen de tijd alleen maar tot de TS terug komt met een horloge wat een meteoriet-wijzerplaat heeft (wat me nog druk lijkt) en ik ben nog benieuwd naar een strakke sterling plaat. :slight_smile:

De lume is wel goed, zo te zien.

2 likes

Snap ik volledig. Hadden ze net zo goed die ring meteen in de vulkaan kunnen gooien.

Nee hoor. Heb gewoon adhd en ooit eens in een hyperfocus de hele fandom wiki van de lore gelezen. Om een of andere vage reden slaat mijn brein het op als erg relevant 🥲

1 like

:thinking: wie had het over StarWars?

Zo, weer even terug naar het onderwerp…
De kasten zijn gefreesd, de patronen tevoorschijn getoverd. En schuren, schuren, schuren en nog meer schuren.

:wink:

19 likes

Wat een creativiteit! Ik heb het hele draadje met grote belangstelling gelezen.
Ik heb zelf enkele damast staal messen, maar zo’n horloge is wel héél bijzonder!

Die damast wijzerplaten zijn prachtig, en de wijze van fabriceren is fascinerend.
Al bekend welk uurwerk er in gaat komen?
Wie weet komt het bij een nog grotere serie nog eens tot een HF Special LE 20xx!
Ik ga dit draadje volgen en blijf graag op de hoogte van jullie vorderingen en ontwikkelingen.

3 likes

Prachtig! Erg leuk project zo

2 likes