Van damast smeden tot horloge

Is dat hier het geval?

1 like

Ten eerste complimenten
Wat is gestabiliseerd hout?

1 like

Dat is hout wat met een dunne vloeistof onder druk gezet wordt, zodat de vloeistof in het hout kan trekken onder vacuum en zo het hout stabiliseert. Waardoor het hout niet krom gaat staan of splijt.
Je krijgt dus knetter hard hout wat prettig is voor dunne schijfjes als een dial of handvatten voor messen e.d.

5 likes

Thnx, weer wat geleerd

1 like

Nee, dit is damascus op basis van carbonstaal. We zijn heel benieuwd hoe de patina zich ontwikkeld.

2 likes

Dit is toch Timascus? Op basis van titanium?

1 like

Ja, timascus :ok_hand:t3::ok_hand:t3:!

1 like

Mooi project!
Ongeacht het resultaat, het lijkt mij mooi om aan de wieg te staan van je eigen horloge! :pray:t3::hugs:

1 like

Dat is de reden geweest voor ons avontuur

Hoop voor je dat het mooi blijft :).
Nergens een transparante coating te krijgen?

1 like

Ik ben zelf wel van plan om dat te proberen, transparante auto lak achtig iets

Kwam dit tegen, voor juwelen. Je wilt namelijk wel iets dat niet slecht is voor je huid.

https://www.everbritecoatings.com/jewelry

1 like

Ja juist dat spul! :joy: ik wist de naam even niet maar dat wilde ik bestellen inderdaad

1 like

Lijkt me een strak plan. Zou mega zonden zijn als de patina de kast na verloop van tijd onbruikbaar maakt. Vind het namelijk erg ambitieus en heel leuk om te volgen. Succes verder :muscle::+1:

1 like

Alle tips en meningen zijn van harte welkom! :v:

2 likes

Wat leuk! Je hebt het vooral over het Damascus smeden voor de kast, maar ik vind uiteindelijk eigenlijk voor de wijzerplaat erg tof. Dat heb ik nog nooit zo gezien. Iemand anders zei al dat Damascus voor de kast en een contrastrijk patroon op de wijzerplaat misschien wat veel wordt. Dat zou ook mijn zorg zijn. Maar ik ben nu vooral benieuwd naar hoe de wijzerplaat gemaakt is. Zijn dat diverse gelaagde plakjes Damascus die aan elkaar geplakt zijn? Hoe dan ook, die richting staat me wel aan. De wijzers en indices zijn simpel, maar met de lume nu al sterk contrast en goed leesbaar. De scherpe lijnen van de kast werken ook goed. Ben benieuwd naar de voortzetting.

1 like

De wijzerplaten zijn gemaakt van afval stukjes mozaïek damast van MVH. Gezaagd in dunne plakjes, vlak geschuurd en daarna op een draaibank afgedraaid tot wijzerplaat. De indecies en het logo zijn erin gefreesd, daarna gevuld met verf en lumen.

17 likes

Ja, dat vind ik leuk gedaan. Inmiddels enkele Damascus stalen kasten gezien en vind wellicht de Wise AD7 nog het meest geslaagd. Vooral waar gecombineerd met de donker grijze wijzerplaat die correspondeert met een van de staaltonen, zodat er een monochroom geheel ontstaat. Dat terzijde, andere Damascus stalen kasten vind ik vaak te weinig aan de beleving toevoegen. Hier snap ik hoe eigenlijk de wijzerplaat een bijproduct is, maar dat is meteen voor mij wel een erg leuke toepassing van Damascus staal. Zoals gezegd, ik kijk uit naar het eindresultaat!

2 likes

Damast paarden:
image

15 likes

Hahaha,

Flauw hoor, ik doe mee!

Damastkoek

8 likes