Hahahah die is cool
Probeer daar maar een torsie damast koek van te maken
Wauw zeg, wat een kunst stukje.
Is het een idee om een andere kleur lume op de wijzers te gebruiken? Gelig oranje misschien?
En iets kortere lume in deze wijzers?
Op deze manier trek je de wijzers optisch wat naar voren, hierdoor beter leesbaar. En kijk je denk ik maar naar de wijzerplaat als een los iets, waardoor deze mooier op zichzelf uit komt.
Dat damast heeft zo ook wel iets weg van meteoriet.
Jaahhhhh meteoriet zit in onze gedachten voor een eventuele volgende batch
Oke als het flauw gaat worden ben ik erbij: de damastcode
Is dat deel 2 van The Davinci Code?
En is de kast druk én is de wijzerplaat druk: dan is het Invicta.
Ik heb er wel een zwak voor. Hierbij mijn Fitzgerald die ook een Damast kast heeft:
Zoals je ziet kan ook met drukke wijzerplaat prima eruit zien (vind ik), maar je moet er denk ik wel consistentie in houden. Dus proberen niet al te druk te maken. Persoonlijk zou ik voor een pianolak zwarte plaat gaan (zoals de Sinn 556i, of zelfs nog zwarter met een potje vantablack)
pffffff , Kunst
Nja, het mengen van staalsoorten om tot een harde snijkern met een flexibeler en elastischer laag er omheen te komen is blijkbaar nog zeker relevant in de huidige (Japanse) messenmakerij.
Bij mijn Tojiro DP3 messen zijn twee zachtere lagen staal om een 61HRC VG10 kern gewikkeld. Da’s dan nog de skere roestvaste variant, er zijn paper steel soorten te vinden die een snede met een 62-65 HRC hardheid opleveren, wat van zichzelf vrij kwetsbaar zou kunnen worden.
De Japanse messen die ik heb die op die leest geschoeid zijn zijn allemaal stukken dunner dan Europese messen, blijven allemaal langer scherp, en snijden allemaal beter dan een qua kosten vergelijkbare Wüsthof, om maar wat te noemen.
Sommige mensen dichten damascener staal een welhaast mythisch klinkende snij-eigenschap en kracht toe. Ik heb nog nooit een origineel stuk damascener staal vast gehad en kan het ontkrachten noch bevestigen.
Dat is toch het punt? Zolang de snijkern die er door loopt maar de juiste hardheid heeft voor de toepassing en de gewenste snijhoek.
Maar nu dwalen we erg, erg ver af van de horloge-vraag… Ik ben erg benieuwd naar de varianten die @Jesse2 en companen allemaal bekokstoven.
heeft geen beschermlaag nodig.
Dat een VG10-kern gesandwiched in damast dunner kan zijn dan uitsluitend VG10 en andere eigenschappen heeft waar het gaat om stijfheid is correct.
Als een dunner lemmet het doel is zou er sprake zijn van functionaliteit.
Langer scherp blijven van het VG10 snijvlak door damast elders aangebracht?
Ben benieuwd.
Prachtig gedaan. Benieuwd naar eindresultaat.
Nee, VG10 blijft scherp zolang VG10 scherp blijft, het zit 'm er meer in dat door de combinatie van metaal het lemmet dun en flexibel kan zijn, zonder per se in te boeten op de hardheid van het snijvlak.
Ik moest het opzoeken, want ik haat fantasy. Soit, ik heb de Lord of the Rings films gezien, maar kom op zeg… GoT heeft draken. Daar kijkt geen zichzelf respecterende Trekkie naar.
Laat me beginnen met dat dit soort te dressy kastvormen niets voor mij is. Ik ben fan van toolwatches. Normaal gesproken! Dat gezegd hebbende, wow echt super super mooi. En daarnaast ongelovelijk qua vakwerk. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
Jawel hoor.
Star Trek is btw redelijk fantasy…
LOTR lore ook. De rebellerende engel, creëerde ze als onderdeel om middel earth te vernachelen.
Ik zie de distinctie tussen sci-fi en fantasy. En nee, Star Wars is geen sci-fi, dat is gewoon een spaghetti western in de ruimte.