Wanneer ik men automaat draag staat hij altijd een paar dagen achter dus ik draai aan de droon zodat de wijzers verder gaan.
Totdat de datum vanzelf verspringt en het dus 12u snachts is en dan zet ik de tijd juist dan verspringt hij nooit smidags
Alle horloges met quickset, zet ik juist. Kan het niet laten.
Maar ik heb ook een seiko van "69 en als je daar een dag of 7-8 achter loopt, ben je weer een dag verder eer je juist staat. Die blijft dus gewoon leuk staan op de datum waar die stopte.
Kijk in dat geval maar eens naar je tv abbonnement met al die prulzenders.
On topic, sinds ik wat Vostoks heb ben ik bij de rest ook niet meer zo precies.
Op werkdagen draag ik eerst een quartz, eens per 2 maanden een dag bijzetten is nog wel te doen.
En vanaf de middag willekeurig welk ander horloge.
En om nou voor een halve dag aan die datum te gaan klooien, tja.
Nee je bent niet de enige. Een groot gedeelte van mān horloges is vintage en heeft geen snelverzet. Dan ga ik er echt niet aan beginnen om de datum en eventuele dag goed te zetten. Ook omdat zoveel draaien een prima recept is om de klemming op je minuutpijp om zeep te helpen. Tijd zet ik uiteraard wel goed omdat ik daar naar kijk, datum kijk ik toch zelden naar.
Bij horloges met snelverzet zet ik dag en datum overigens meestal wel goed. Als ik er aan denk
Deze vergelijking slaat als een tang op een varken.
Je staat niet alleen, als ik weet dat ik een horloge (automaat) niet lang om zal hebben neem ik de moeite niet,
Datum en dag mijn je prima verzetten mits je het niet tussen 21.00u en 03.00u doet. Dan is het datum mechanisme al deels ingehaakt en kun je de boel aan gort draaien.
Wat een leuke reactie, dank je wel.
Ik zie het als precies hetzelfde.
Als je een horloge graag hebt, laat je het niet liggen omdat er toevallig een datum op zit die je niet gebruikt.
Chronowijzertjes gebruik ik nooit, toch heb ik meerdere horloges met die dingen.
En RTL 7 kijk ik nooit. Toch zit het in mān abonnement.
Na wat scrollen en wat lezen, kom ik tot de conclusie dat er veel adviezen en meningen zijn maar dat je in deze niet tot de grootste groep behoort.
Mijn mening; hulde en houdt het lekker vol. Who cares en als steunbetuiging; wanneer ik alle features in mān auto zou moeten gebruiken, had ik al lang in een ziekenhuis gelegenā¦
Edit; nu ik er over nadenk, ik āmoetā altijd een horloge met een datum hebben maar getriggerd door jouw vraag, realiseer ik me nu dat ik er al weken niet naar heb gekeken. Ik kom jouw kant op broeder!
Puur uit interesse⦠op welke dag/datum staat je horloge dan?
Nogmaals deze vergelijking raakt kant noch wal. Iets met begrijpend lezenā¦.
Ik geef aan dat het gaat om een niet gebruikte functionaliteit icm (lees woord EN) geen esthetische toegevoegde waarde.
Een Chronograaf heeft dit overduidelijk wel esthetische waarde.
Bij een tv waarbij je aan aantal zenders niet gebruikt, wordt nog steeds de functionaliteit gebruikt van het bekijken van een zender. Om over esthetische waardes van tv zender nog maar te zwijgenā¦
Precies hetzelfde! Ook alleen de tijd, de datum begin ik niet aan. Denk dat de oorzaak met name de afwisseling van verschillende horloges isā¦
T zal vast meer slijtage hebben, maar toch zet ik de datum gelijk goed.
Is vast onderdeel van het fijne ritueel van het om de pols slingeren van een horloge uit de doos. Ik zou het voor geen goud willen missen.
Okay, ik ben pensionado.
Hier idem dito
Nou, precies dit geldt ook voor mij. Inclusief dat ik het zonder leesbril ook niet af kan lezen.
Sinds ik aan de varifocale bril zit gaat dat weer beter; daardoor heb ik mān leesbril altijd op mān neus staan. Maar omdat ik nooit veel horloges gehad heb met datum is die gewoonte om het te gebruiken er ook nooit echt gekomen.
Voor de datum kijk ik op mijn telefoon, die op mān horloge kan ik niet aflezen zonder mān bril af te zetten.
Ik zet 'm echter wel goed.
Ik begrijp uit dit topic dat er hiervoor verschillende mechanismes zijn en dat het ene mechanisme kwetsbaarder / slijtagegevoeliger is dan het andere.
Lijkt me wel zo logisch, ik had er zelf echter nog nooit over nagedacht.
Maar goed, ik heb dan ook geen hele oude en/of dure horloges ā¦
Hoe kom jij een gemiddelde werkdag door?
flink in de stress