Van de kleine s naar de Grand S

Een paar maanden geleden stelde ik mij hier voor.

In mijn zoektocht naar een nieuw horloge kwam dit forum op mijn pad en al snel verloor ik mij in de prachtige verhalen en geschoten plaatjes van de horloge aficionados die zich hier ophouden.

Wat begon als even oriënteren voor een nieuwe aanschaf ter vervanging van mijn Fortis, werd al snel een obsessie. Er ging een nieuwe wereld voor mij open en ik wilde er alles van weten.

Rondhangen op dit forum is echter niet zonder gevaar want al snel nam ik het besluit dat één nieuw horloge niet (meer) zou voldoen. Ik nam mij voor een bescheiden collectie op te gaan bouwen. De eerste aankopen lieten niet lang op zich wachten.

Mijn eerste aankoop deed ik bij Jaap van Ten2two, van hem kocht ik de Seiko Sarb065, het originele cocktail time horloge. Wat een waanzinnig toffe wijzerplaat. Liefde op het eerste gezicht en de kop was eraf.

Vervolgens was daar @Jurtz met een Bulova Moonwatch, gevolgd door @Guapo met een Helson diver. Twee toffe horloges overgenomen van twee toffe kerels.

Mijn nieuwe aankopen maakte het leven er niet simpeler op maar wel leuker! Welk horloge draag ik naar werk en welk horloge gaat mee naar het strand? Welke doe ik om naar de bruiloft van een vriend en welke draag ik als ik een avond uit ga met mijn vrouw? De overweging welk horloge wanneer te dragen maakte dat elk horloge nog meer een eigen identiteit kreeg met eigen ervaringen. Het tilde hoe ik aankeek tegen het horloge naar een nieuw niveau. Ze werden bewust onderdeel van belangrijke (en veel niet zo belangrijke) momenten in mijn leven.

De honger was echter nog niet gestild. In het blauwe gedeelte kwam er weer een Seiko voorbij die mijn aandacht trok. Weer zo’n waanzinnige wijzerplaat. Een tripje naar België later en ik was in het bezit van The Greet Blue Hole, de Seiko SPB083J1, overgenomen van alweer zo’n aardig HF-lid @SteakFriet.

De vele dagen lezen over de diverse merken, de verschillende soorten uurwerken en de historie van het horloge gaven mij steeds meer inzicht in de wereld en het wakkerde het vuur alleen maar verder aan. Omega, JLC, IWC, Rolex etc. wat een merken en wat een modellen. Maar naast al dat Zwitserse geweld was er ook 1 Japans merk dat mij, elke keer als ik er iets over las of zag, raakte.

Toen ik de Grand Seiko SBGA373 voor het eerst zag sloeg mijn hart een slag over. De prachtige champagne wijzerplaat met de diep blauwe secondewijzer die daar ongekend vloeiend overheen gleed, de messcherpe wijzers, zaratsu gepolijst en de overall perfecte afwerking. De pure, geen fratsen schoonheid overviel mij en mijn liefde voor horloges kreeg er wéér een dimensie bij. Dit gevoel had ik nog niet eerder bij een horloge ervaren. Deze moest ik hebben. En zo geschiedde…

Een paar maanden geleden begon ik deze reis met de aankoop van een Seiko en met de aanschaf van deze Grand Seiko heb ik het gevoel een eerste mijlpaal te hebben bereikt. Van liefhebber tot gepassioneerd aficionado. Van de kleine s naar de Grand S.

Wordt vervolgd…

107 likes

Schitterende Grand Seiko. Lekker bezig! En je hebt ook al zo’n mooie Skindiver. Toevallig @guapo afhandig gemaakt? :wink:

2 likes

Je pakt het goed aan! :ok_hand:

1 like

Mooi spul , die Fortis trok wel het meest mijn aandacht… Heel gaaf!

3 likes

Wat een pracht hè, zo’n Grand Seiko :ok_hand:

1 like

Dank je en yep, zeer dankbaar overgenomen van @Guapo :wink:

2 likes

Haha mooi verhaal.
Het HF is een virus waar nooit een vaccin voor wordt gemaakt. :sunglasses:
Mooie collectie, veel draagplezier :ok_hand:

1 like

Ik heb die ooit uit Engeland gehaald. Cool dat ie nog rondzwerft op HF. :smiley:

1 like

Prachtige aanwinst! Je hebt al een mooie collectie, ik ben benieuwd wat er nog volgt!:wink:

1 like

Echt waar? Wat cool, leuk om te weten! Ik draag ‘m regelmatig met veel plezier, hij heeft bij mij een fijn thuis gevonden.

1 like

Echt waar. Eerste WUS dealtje. 700 ballen naar een of andere Brit overmaken die je niet kent en in spanning af gaan zitten wachten. :joy: Zomer 2015. Even opgezocht. Haha!

Maar het kwam goed.

1 like

Ik heb je NA met veel plezier gelezen! Bijna bij elke paragraaf mompelde ik ´herkenbaar´.
En dan moest je mijlpaal nog komen…
Ik heb exact dezelfde, de SBGA373 :heart_eyes::ok_hand:
Ik heb hem nu net een maand. Helemaal verliefd :slightly_smiling_face:.

1 like

Heel mooi die Grand Seiko, gefeliciteerd en lekker van genieten!

1 like

Haha gelukkig kwam het goed inderdaad. Tof om wat meer te weten over de origine van dit horloge, dank je!

1 like

Jij hebt een goede en snelle leercurve! Gefeliciteerd.

1 like

Wat een klatser hè…

Lekker verhaal en voor vele herkenbaar.

Van die SARB065 ook tijdje hoteldebotel geweest. Moest ff terug kijken en bedenken dat dat alweer in 2011 was. JDM etje via Higuchi-inc.
Ook de 373 is van de partij.

Dus je smaak is zeker oké, i.m.o. :sunglasses: :ok_hand:

Veel plezier ervan.

1 like

Wow heel mooi hoor! :smiley:

1 like

Goed bezig! Ook dat je nog een avondje uit gaat met jouw vrouw, maar vooral ook hoe jouw 1-horloge collectie maar blijft groeien met NA’s :wink:

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier met je NA!

1 like