Ik ben best wel Seiko-fan. Een van de kenmerken waar ik vooral op val is de scherpe wijzers, liefst dauphine. Qua looks zijn de King Seiko’s en bepaalde SARX’en precies wat daarbinnen valt. Zoals de SARX035 (zwarte plaat met zilveren wijzers).
In het verleden heb ik ook de SARX033 gehad, witte plaat met blauwe wijzers. Maar die blauwe wijzers vond ik niet top. Ze hadden een wat plastic-fantastic uitstraling. Maar om de wijzers te laten vervangen, daar ben ik geen liefhebber van. Automaten moet je zo lang mogelijk dicht laten, tenzij het niet anders kan.
Afgelopen week heb ik weer een SARX033 gekocht. Deze bleek erg slecht te lopen, dus die moet nagekeken worden wat er aan mankeert. Dus hij moet toch open. En zo kwam ineens het idee naar boven: waarom van de nood geen deugd maken? En gelijk de wijzers laten vervangen voor een paar zilveren. Na wat Pb’s gestuurd te hebben, wilde een forumlid dit wel op zich nemen. En daar is hij nu heen.
Het idee is zoals hieronder. Alleen heeft die SARX033 de wijzers van een SARX055 en die vind ik te kort. De SARX035 wijzers zouden hem beter staan. Ben heel benieuwd!
Dat gelakte blauw is inderdaad niet best, maar het blauw op zich vind ik wel een leuke touch. Los van dat, andere wijzers wel een goede upgrade denk ik. Piepklein voordeel bij je aankoop ervaring
Ik heb zelf een SARX055, dus met die blauwe secondewijzer, zit ook wel eens te fantaseren over een andere. Zijn die wijzers gewoon te bestellen ergens? Of moet je mazzelen en iets gebruikts vinden?
Nou, de kleur blauw is één ding. Geen idee of je met het volgende bekend bent, maar waar “veel” mensen zich aan storen is dat de wijzers voorzien zijn van een soort laagje blauwe lak, terwijl een mooiere/meer ambachtelijke manier het kleuren middels een hittebehandeling is. De wijzers worden tot een bepaalde temperatuur verhit, waardoor het metaal zelf verkleurt. Je zult begrijpen dat dat een kostbaarder proces is, daarom kom je het niet snel tegen bij wat minder dure horloges.
De manier van het kleuren van die wijzer doet dus een klein beetje afbreuk. Ben benieuwd wat @WilSeiko zou kiezen als ze wél hittegeblauwd zouden zijn??