Begrijp ik, maar voor de prijs wil ik graag een gedeelte terug kunnen vangen in een flipper bui, enja… dat kun je met een damesmodel op de buik schrijven…
Die foto suggereert toch niets ? Enkel dat zij zelf alles assembleren! Je begrijpt toch ook wel dat zo’n relatief klein bedrijf onmogelijk alles in-house kan maken.
Ja, Grönefeld zouden ze eigenlijk de ‘Assemblage Broeders’ moeten noemen en moeten verbannen naar de andere kant van de grens bij Oldenzaal zodat die schande ons landje niet ten deel valt.
En een bijzonder onaangenaam persoon IRL. Ik spreek uit ervaring. Als dit mij een ban oplevert, heerlijk - even rust. Hij weet toch niet meer wie ik ben, toen ik er destijds solliciteerde wist-ie mijn naam ook al niet meer bij binnenkomst. Daarvoor reis je dan naar het einde van de beschaving, Dokkum.
O ja, en of ik part-time wilde werken. Stond niets over in de vacature. Part-time horlogemaker in Dokkum - en verder? Achter de kassa in de Plus?
Proef ik hier nu afgunst? Ik ben persoonlijk wel trots op het product dat ze bouwen, al of niet zelf gemaakt. In ieder geval is het ontwerp niet een copie van een ander. Je wint niet uit het niets de GPHG in Genève meerdere keren!
De Grönefelds waren halfgoden bij (even uit mijn geheugen hoor, dus daar hou ik een slag om de arm) Renault et Papi, die daar de tourbillons en de complicaties in elkaar konden zetten, afstellen en repareren.
Dat ze slim genoeg zijn om niet ieder onderdeel zelf te gaan maken maar dingen uit te besteden conform hun eigen specificaties is toch niet iets om hen tegen te werpen. Daar komt @JPM inderdaad ontzettend afgunstig over. Wellicht bedoelde hij het sarcastisch.
Onterecht naar mijn mening als het serieus is.
George Daniëls deed alles zelf met de hand.
Die heeft dan ook maar een stuk of 30 horloges gebouwd in zijn leven. Als je daarvan wilt leven moet je aardig wat rekenen. Een Grönefeld is niet goedkoop, maar zou astronomisch duur zijn als ze die zo 100% zelf zouden maken. En waarom? Om te bewijzen dat ze het kunnen? Dat lijkt mij niet im Frage. Ze vissen in een andere vijver en daar moet je keuzes bij maken.
Overigens… alleen assembleren? Ik ben er geweest. Er komt nog wel wat meer bij kijken qua aanpassen, reguleren en wat dies meer zij.