Van der Klaauw

Vrienden horlogeliefhebbers,

Al geruime tijd volg ik de, bij tijd en wijle zeer lezenswaardige,
discussies op uw forum.
Mijn complimenten.

Reden waarom ik het tijd vond me maar eens in te schrijven en mee te debatteren.
Met direct een vraag.

Ik heb een niet onaanzienlijke collectie, waaraan ik graag een Van der Klaauw wil toevoegen.
Uiteraard heb ik de brochure bestudeerd, ge-e-maild met de meester zelf en een aantal modellen bekeken en gevoeld. Prachtig.

Mijn oog is gevallen op, in eerste instantie, de Pallas en de Ariadne (beide, vooralsnog, in staal).

Mag ik uw gewaardeerde opinies over zowel Van der Klaauw-horloges als de genoemde modellen?

Bij voorbaat dank.

Groetend,

Michel

Hoi Michel,

welkom op het forum en een geweldige keus die je gaat maken. Zelf ben ik in het bezit van de Ceres, niet de ‘standaard’ Ceres maar het 38mm model. Ik heb het horloge nu vanaf 5 April en heb er nog geen moment spijt van gehad, draagt lekker, is netjes met een tikkeltje sportiviteit. Het mooie aan het horloge vind ik persoonlijk, is dat je het helemaal naar wens kan laten maken, andere kast, andere wijzerplaat, andere rotor … noem het maar op.

Zelf ben ik nu bezig een nieuwe rotor te bestellen maar ik wacht nog op wat foto’s van een andere rotor voor ik ga beslissen welke ik neem.

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag, mooie modellen trouwens, de Pallas en Ariadne, succes met je keuze.

Groeten,

Jaap-Wim

Beste Jaap-Wim,

Hartelijk dank voor jouw enthousiaste antwoord!

Zou je zo vriendelijk willen zijn om aan te geven welke van de modellen (Ariadne en Pallas) jou het meest aanspreekt?
En waarom?

Wat is jouw oordeel over de kwaliteit?

Groetend,

Michel

Hallo,

ik weet niet van welk materiaal je horloge graag zou willen zien, goud of staal en of je een sportief of klassiek horloge zoekt enz. enz.

Als dit allemaal wat duidelijker is dan denk ik dat je beter een keuze kan maken, zelf vind ik de meeste horloge’s van C. van der Klaauw best een klassieke uitstraling hebben en omdat ik nog niet zo heel oud ben ben ik gegaan voor een sportiever model (de Ceres dus) maar als je iets klassieks zoekt dan kan je misschien beter gaan voor de Pallas… maar dat is jou keuze.

Volgens mij is trouwens de Pallas er alleen in goud en de Ariadne kan je in 3 kleurstelingen kiezen geloof ik, goud, goud-staal en staal.

Maar goed, als je eerst nog ff duidelijk kunt maken wat je nou precies zoekt kan ik je misschien beter helpen :).

En wat de kwaliteit betreft… helemaal dik in orde. Heb hem laatst omgehad id tuin (waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn) maar hij doet het nog steeds prima en loopt ook netjes op tijd… Wel moet ik zeggen dat ik eerst ff moest wennen aan de dikke kast, maar als je dit gewend bent is het gewoon een prima horloge met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Zeer goede en mooie klokken. Kunstwerken op zich en in feite byzonderder dan sommige duurdere horloges van gerenomeerde merken. Ik heb enkele modellen ook zelf iin mijn handen gehad en dus van dichtbij gezien; indrukwekkend! Overigens stsst er een Real Moon op Marktplaats te koop…

Trouwens, uit nieuwsgierigheid: welke merken en modellen heb je zoal in de collectie?

Niels

Hallo Michel,

Allereerst van harte met je voorgenomen keuze om een Christiaan van der Klaauw toe te voegen aan je collectie. Ik denk dat vroeger of later elke verzamelaar graag er eentje in zijn verzameling toe wil voegen.
Ik heb zelf drie modellen (een Eclips, een Planetarium en een Ceres). Over de kwaliteit kan ik kort zijn…Absolute top.

Over de modellen waarop jouw keuze is gevallen: Ze zijn beiden nogal verschillend in aanzien en vooral qua functionaliteiten. Beiden hebben ze een standaard uurwerk. De Pallas een ETA met een DD module, en de Ariadne heeft een ETA (Valjoux) 7751. De Pallas is meer een “businesstimer” met weekaanduiding en als extra complicatie een gangreserveaanduiding. De Ariadne heeft een chronograaffunctie, een aanduiding van de schijngestalte van de maan, een 24-uursaanduiding en een volledige kalender.
De functionaliteiten van de Pallas kom je maar heel weinig tegen, de Valjoux 7751 is wat meer alomvertegenwoordigd. De kans dat je er al eentje in je collectie hebt is vrij groot.

Een kennis van mij was helemaal verliefd op de Pallas toen hij hem in het eggie zag, en heeft er meteen een besteld. Levertijd ongeveer 7 maand…

Anders mail me even voor nadere informatie. (Tekst gemodificeerd door poster)

Ik kan je dan meteen enkele informatiepagina’s die ik gemaakt heb over het leven en werk van Christiaan van der Klaauw mailen.

Groeten van een mede-Klaauw-liefhebber,
Hans Mennink

je kan er naturlijk ook een auto van kopen

Goh, daar is Michel veel mee geholpen zeg Floris… bedankt.

was ook maar een tip,zijn ook onwijs mooi,maar ik zou er geen 1 durfen dragen,ze hakken je kop er tegenwoordig al af voor 5 euro,laat staan voor een kapitaal horloge !

Hoi Hans

Wat denk je, gaat CvdK ooit een horloge maken dat groter dan 42mm in doorsnee is? Kleiner dan dit is voor mijn grote pols echt geen optie. Voorlopig blijf ik hopen op grotere tijden.

Groet

OK Floris, I got the message…ik heb de tekst aangepast…

gr,
Hans Mennink

Hoi Jurgen,

Geen idee of er een ooit een CvdK komt met een diameter >42mm.
Ik verwacht niet dat hij er een op de markt zal brengen enkel en alleen omdat het de trend is. Anders waren er al wel CvdK eeuwige kalenders en -tourbillons geweest. En ik moet zeggen, ik vind de huidige groottes eigenlijk ook wel prima zo.

gr,
Hans Mennink

Beste Jaap-Wim,

Hartelijk dank maar weer voor jouw uitvoerige reactie.

Mijn collectie bestaat eigenlijk uit allemaal, min of meer, sportieve horloges. Dat is de reden dat ik nu juist een meer klassiek model zoek.
Zo kom ik op de Pallas (en niet in eerste instantie de, ook prachtige, Ariadne).

Liefst zou ik voor rosegoud gaan, maar naast de prijsstelling is dat ook een zachter materiaal dan staal; ik kan bovendien heel slecht tegen krassen op mijn horloge (vraag me af of dat geen afwijking is), terwijl je die bij rosegoud natuurlijk eerder ‘‘oploopt’’.

Begrijp dat jij zelfs in de tuin met je CvdK aan de slag bent; wellicht is dat een veel gezondere benadering.
Uiteindelijk is ook een horloge een gebruiksvoorwerp.

Heb je nog andere horloges?

Groetend,

Michel

Beste Niels,

Dank voor jouw enthousiaste reactie.

Ik ben een gelukkig mens, want ik heb, vind ik zelf, al een aardige collectie:

een Omega Speedmaster Pro, een aantal Sinns (103St Ar , 756, 142 St S en een 6000 Finanz; komt nog een nieuwe aan: de U1), een Corum Bubble, Panerai Luminor Marina 111, Meistersinger Scrypto 1Z, een Laco Flieger, een Jaeger-LeCoultre Master Compressor Memovox en nog een groot aantal elektronische (meer ‘‘fun’’)horloges ( Casio, Suunto, Nike, Locman, Timex).

Kortom, een mijns inziens best aardige collectie waaraan ik nu een CvdK probeer toe te voegen. Denkende dat dat dan de afronding zal zijn, maar - zo ‘‘vreest’’ mijn vrouw - bij een liefhebber is dat eigenlijk nooit het geval.
Je smaak wordt enkel maar verfijnder…en duurder.

Mag ik vragen naar jouw collectie?

Groetend,

Michel

Nou, het kan wel een trend zijn grotere horloges, maar 40mm lijkt op mijn pols gewoon een dameshorloge. Ik had het vorig jaar nog gevraagd aan CvdK en die zei toen dat hij het niet zou doen. Maar ja, je weet maar nooit.

Haha, als je daar al bang voor bent kan je wel heel sober gaan leven. Kep nog niet meegemaakt dat iemand mn horloge wilde afpakken, maar mocht dit gebeuren zal die 'm niet zonder slag(en) of stoot krijgen :D.

Maar ik geef je eigenlijk ook wel gelijk, ik zat er laatst aan te denken een Royal Oak te kopen… maar ik ga ook over een jaar ofzo naar Afrika en ik denk dat ze je daar eerder vermoorden voor een horloge dan hier… dus heb die RO maar ff uit mn hoofd gezet en bovendien is van der Klaauw toch ook net ff wat minder bekend bij ‘het grote publiek’ zeg maar dus zo snel zullen ze hem ook weer niet jatten, denk dat je daarvoor eerder een Bretiling of Rolex zou moeten dragen wil je dat soort taferelen meemaken.

Michel,

Dat is een indrukwekkende colectie zeg! Een VdK zou daar inderdaad mooi bij passen :wink: En wat je vrouw zegt is waar ben ik bang; er komen er toch altijd weer voorbij die interessant en begerenswaardig zijn.

Enkele stukken uit mijn collectie: Een aantal Poljot’s ( oa. Wright Brothers, Buran Aeronavigator en enkele oudere modellen), Oris BC3, Oris Classic, Movado Kingmatic, Movado Museum watch automaat, Tissot LeLocle, Festina Century Edition automaat, Zeno (limited 2003), Meistersinger Scrypto 1Z (limited 2004), Certina Blue Ribbon (vintage), 2x vintage LIP, Olympic automaat, Prado chronographe suisse (vintage) en (beiden in reparatie en uit de jaren 70) Oris Star en Omega Geneve. Verder nog enkele quartz’jes (Seiko, Pulsar, Prisma, Festina) en wat ouder spul lopend en defect.

Niels

En, hoe gaat het met de zoektocht? Ben je er al uit welke vd Klaauw je graag zou willen hebben? :slight_smile:

Beste Jaap-Wim,

Zaterdag a.s. ga ik een (stalen) Pallas bekijken.
Als die me ‘‘raakt’’, denk ik dat ik daarvoor weleens zou kunnen bezwijken.

Jouw Ceres bevalt je nog steeds?

Groetend,

Michel

Ja, hij bevalt prima, ga binnenkort een nieuwe rotor bestellen. Zal wel foto’s plaatsen als 'ie er is (over 3maandjes ongeveer).