Ik heb ook regelmatig spijt gehad van bepaalde aankopen. Lijken fantastisch op de foto of in de etalage, dan na aankoop ga ik me ergeren aan bepaalde dingen (te groot, te klein, te dik, kleur, draagcomfort enz.) Heb ik trouwens niet alleen met horloge’s, heb het ook met auto’s, kleding en brillen bijvoorbeeld.
Wat horloge’s betreft ben ik wijzer geworden, na jaren van verkeerde aankopen. Ik koop alleen nog horloge’s in een bepaalde maat zonder datum of andere functies. Ook met de kleur van de plaat heb ik de keuze beperkt tot 3 kleuren waar ik uit kan kiezen.
Ik herken het zeker! Gewoon rustig nadenken of deze in de collectie past en of deze (minstens) net zo mooi is dan wat je al hebt. Bij twijfel niet kopen.
Maar ik kan je garanderen met alle koop en verkoop dat ik in 10 jaar niet genoeg af heb geschreven om een 6119 te kopen. Of een 5157. Dan moest ik eerder horloges als de huidige Grand Seiko’s, de Santos, de Reverso, en die rare Kurono laten schieten, en dat zou ik gewoon minder leuk hebben gevonden.
Bovendien, zo ontmoet je nog eens mensen die je nooit ontmoet als je een Patek dealer binnen loopt, 25K (tweedehands) of 34K (nieuw) op tafel klapt, en verder nergens meer over praat. Dat is geen hobby meer, dat is gewoon een horloge kopen.
Zelf was ik dan eerder voor een Hentschel H1 of voornoemde Breguet 5157 in geelgoud gegaan, het liefst met de kop er af. Eerlijk is eerlijk, een Shunbun met BTW korting heb ik er wel zeker aan besteed, aan al dat geflipper.
Nee, eigenlijk niet.
Ik koop wat ik mooi vind.
Mijn smaak is uiteraard wel veranderd met de jaren, maar ik verkoop er geen.
Ik geef er wel weg als ik daar iemand blij mee maak.
En rijk ben ik ook niet .