Van Eigen Bodem ; Annelinde Dunselman: New Independent Watchmaker

We hebben er weer een bij !
Hollandsch Fabrikaat, en een mooi afgewerkt horloge met eigen uurwerk, uit Zwolle. Helaas maar 10 stuks om te beginnen maar wat ze voor elkaar krijgt in krap 2 jaar is indrukwekkend.

Iets meer contrast misschien met de wijzers /

Maar zo`n uurwerk is wel bijzonder

Verder lezen ;
[Presenting the Black Tulip by Annelinde Dunselman: New Independent Watchmaker, New Watch - Quill & Pad]

83 likes

Stukje gelezen, moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van het vakwerk dat zij heeft afgeleverd!

Ze heeft een paar jaar bij Gronefeld gewerkt
dat verklaart wellicht wat :wink:

11 likes

Specs ;

Quick facts: Annelinde Dunselman Black Tulip
Indications: hours, minutes, small seconds
Movement: in-house developed caliber D202.5 with zero-reset mechanism, main plate and bridges rhodium plated, gold plated wheels and polished by hand, 100 hours power reserve, 3 Hz/21.600 A/h, 19 jewels, total parts: 125
Dial: Laser-engraved dial made of rhodium-plated brass with steel hands Case: 38 x 11.9 mm stainless steel case Glass: domed sapphire anti reflective glass
Strap: leather strap with handmade signature stainless steel pin buckle
Limitation: 10 pieces

2 likes

Ja, als je het vak toch gaat leren kun je ook hoog instappen :+1:

2 likes

Mooi stuk werk uit Nederland! (Zwolle ligt niet in Holland😉)

11 likes

Erg knap hoor, en dat in 2 jaar tijd!

1 like

Ziet er héél netjes/ veelbelovend uit!

2 likes

Inderdaad erg knap, die zero set complicatie is een leuke functie

1 like

Dank voor het plaatsen @Ron-W. Heel leuk artikel om te lezen en een entrepreneurial young lady, die Annelinde.

2 likes

Allemaal handwerk dus vandaar de oude spelling
 Koopt Hollandsche Waar !

2 likes

Vroeger lag Zwolle ook niet in Holland :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mooi nieuw begin, altijd leuk om te zien. Net iets te veel logo’s voor mij, maar die zero reset is weer leuk. Hoop wel dat ze 10 kopers/donateurs vindt met die prijs, zodat ze verder kan

1 like

Nederlands fabrikaat.

Want

ligt hier een half uurtje verderop, en het heeft geen reet met Holland te maken. Noch Noord, noch Zuid.

Annelinde Dunselman is het hartgrondig eens met wat ik hier zeg:

Klik!

Coole complicatie, dat sowieso. Dat de wijzerplaat voor 38.000 pietermannen met een laser gegraveerd is, dat weet ik niet of ik dat kan verkroppen, eerlijk gezegd.

Hoe dan ook, cool horloge.

Zwolle heeft nooit in de geschiedenis in Holland gelegen. Echt heel erg nooit. Als je oude spelling wilt hanteren, prima, dan komt het horloge uit de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, mogelijk uit Oversticht, of uit Utrecht. Je mag kiezen.

Overijssel bestaat als naam sinds 1528, voor die tijd heette het Oversticht, en was het een deel van Utrecht.

Saillant detail is dat Friesland zich sinds de Romeinen al langs de kust van het huidige Brugge tot in Noord Duitsland uitstrekte, en dat Holland pas sinds 1101 genoemd wordt, omdat dat hele gebied voor die tijd werd bestuurd door “Friese graven”.

Dus als je de echte, echte oude kaart wilt hanteren zou je misschien nog weg komen met “Koopt Utrechtse waar”, maar dat zou obscurantistisch zijn.

7 likes

Mooi. Leuke wijzers, goeie maat. En een zelf ontwikkeld binnenwerk - da’s geen kattepis, om het met een Flemishism te zeggen. Drukke wijzerplaat maar ze komt er mee weg. Laser is wat apart qua keuze maar guilloche zou hier gewoon niet bij gepast hebben.

Dure grap natuurlijk, maar hee, hoeveel grootteordes cooler dan een zoveelste Rolex of AP is dit wel niet. :ok_hand:t2:

2 likes

Cool ding. Logo doet wel wat UG aan.

1 like

Dank voor het plaatsen Ron. Interessant en tof. Gaan we volgen. Hopelijk kan ze deze 10 zwarte tulpen vlot verkopen zodat ze verder kan.

1 like

Leuk design, vooral de tulp afwerking in de kleine secondewijzer :ok_hand: maar 38k is wel erg fors hoor als je net komt kijken als merk. Niettemin, geslaagd!

2 likes

Wat een fijne aanvuling, nog op je dieet van azijn en augurken ?

2 likes

1 like

Ik vind augurken heel erg lekker. Zonder meer. Gezond ook.

Maar als de maker van het horloge expliciet zegt dat het uit het Koninkrijk der Nederlanden komt kun je van mij frisse tegenwind verwachten als je over Hollanders begint.

Zo komt Grönefeld ook heel erg niet uit Holland. Of van der Gang. En van der Klaauw. Pellikaan ook niet, en Roland Oostwegel zit in Heerlen. Maen Watches zit in Östermalm, Stockholm, Zweden, dus da’s ook heel erg geen Holland.

Holthinrichs, die kun je van me krijgen.

2 likes

Voor degene die het woordgrapje niet snappen