Van kelderberging tot atelier

Jullie hebben een deel al kunnen zien in het “Voornemens” - draadje; maar na vandaag 9 uur (ik snap t ook niet, had drie uur max gepland :sweat:) met die stellingkast geworsteld te hebben, een veel te brede Seiko glazenpers-plank bruut doorgezaagd te hebben, nog talloze “loose ends” opgelost te hebben, alles weer klinisch te hebben schoongemaakt… …besloten er toch maar een draadje aan te wijden.

Ik heb dit voorjaar mijn bodemloze put verkocht, ook deze is al meerdere malen voorbijgekomen; for old time’s sake dan nog maar een keertje:

13 jaar lang geld pompen in een Italiaanse oldtimer was op een goed moment gewoon te veel. De opbrengst is voor een aardig deel opgestookt in het atelier; ik had alleen een koffertje met handgereedschap, verder helemaal niks. In mijn professionele tijd had ik geen zin thuis ook nog 's aan de slag te gaan, en ik had ook de plek er niet voor - dacht ik…

Heb wel spijt nooit “voor”- foto’s genomen te hebben van de berging. Muren waren ooit wit geweest, raampje en binnenkant deur waren kotsgroen, gapende gaten in het plafond - vochtproblemen daar waren gelukkig een paar jaar terug al aangepakt. En er stond gewoon een paar kuub zooi; vooral verpakkingsmateriaal, outdoor-spullen, etc. Grotendeels naar het milieupark, deels netjes achterin de garage gestapeld. Polo’tje past er zowaar weer bij.

Na al het schilderwerk heb ik egaliseer-cement gestort; kreeg nog een compliment van de vinyl-leggers - terwijl ik er zelf maar matig tevreden over was. Inclusief de ondervloer is het uiteindelijk nog steeds niet 100% vlak, maar het was vooraf echt dramatisch. Gekozen voor een soort turquoise/aquamarijn; voordelen zijn dat je de wat claustrofobische ruimte een Mediterrane sfeer geeft, en dat je elk onderdeeltje dat er op valt, ziet liggen. Nadeel is natuurlijk dat je verder ook AL het andere er op ziet. :wink:

Heb er bizar lang over gedaan, meerdere maanden, maar ja - in zo’n kleine ruimte moet je echt elke centimeter verantwoorden. Ik zie nu trouwens dat de wd-tester best dicht naast die stekkerdoos staat. Hmmm… :thinking:

Die metalen standaard voor de Elma was een MP-vondst. Perfecte hoogte, ik kan 'm nu zittend bedienen - hoef alleen maar even de stoel naar rechts te draaien.

En natuurlijk een antistatische stofjas. Kapstok is een van de verwarmingsbuizen die langs het plafond lopen. Dat gaf me tevens een perfecte “aarde” - link voor de elektra; die ik van het lichtpunt aftap. Dat lichtpunt bleek op mijn eigen groep te zitten, en ik betaal dus netjes zelf de stroom. Voor de kachel tikt dat best aan in de winter…

53 likes

Netjes hoor

1 like

Strakke werkplek! Veel werkplezier ermee. Zo te zien heb je professionele plannen :+1:

1 like

Mooi geworden, netjes gedaan!! Ook erg mooie boeken heb je onderin staan :slight_smile:

1 like

ziet er netjes uit… veel spullen in een kleine ruimte… dan ben ik spekkoper met 14m², maarja… daar staan 1 Horlogemakers werkbank, 1 edelsmidswerkbank, 1 werkbank met een “grote draaibank” en de Elma cleaner, en een buro, en een boekenkast, en een grote kast voor allerhande zooi…

die werklamp, die je op je werkbank hebt staan… da’s een mooie… waar heb je die vandaan?.. ik ben nog zoekende naar een goede werklamp voor een mooie prijs… 600+ Terreuro voor een Waldmann lamp is een boel munten tenslotte…

1 like

Heb 'm van MP… Waldmann, lijkt me jaren '70. Was vooral erg vettig en vies, dus even stevig poetsen… Voila. Wilde gewoon met alle geweld een Waldmann. Iets meer dan 100 voor betaald.

Wow, Peter, prachtig !!!
Ik wens je véél succes toe!
Het ziet er allemaal super-netjes uit.
Die oldtimer kan ik trouwens ook wel smaken - op één of andere manier doet ie me denken aan “Floris Wolfs” - ha ha ha …maar die reed in Maastricht rond…

1 like

En dat was volgens mijn een lancia flaminia, maar dat terzijde :slight_smile:

Ik ben ook veel te laat nog op, maar een Flaminia… …die bracht zelfs mijn mecanicien aan de rand van de afgrond! En die betaalde alleen de onderdelen…

Fulvia Coupe, een van de laatsten van de eerste serie, een S1 dus. Begin 1970.

Goh, ik lig er zelden voor 1:00 uur in…
Ben momenteel Flikken Mastricht aan het bekijken…een late ontdekking zeg maar :wink:
Af een toe een afleverinkje :wink:
Zit best wel goed in mekaar.

Maar vandaag heb ik naar professor T gekeken. Laatste aflevering van serie 2.

Damn !! Wanneer gaat die off-topic nu uiteindelijk eens terugkomen ???

2 likes

We smokkelen wat hier en daar, en dwalen soms even wat af… Maar de gendarmerie staat natuurlijk wel paraat… :cop: …niet op dit uur denk ik trouwens… :slight_smile:

Ziet er netjes uit Peter!
Tijd om aan de slag te gaan :muscle:

1 like

Mooie transformatie Peter👍 en al aantal keer naar tevredenheid mogen gebruikmaken van je expertise!

1 like

Dat heb je mooi gedaan, klein maar fijn ik wens je veel succes :thumbsup:

1 like

Mooi werkplaatsje gemaakt; dat er maar veel mooie horlogeprojecten uitgevoerd mogen worden!

1 like

Gaaf gaaf en de goede boeken heb je ook zie ik!! :slight_smile: Heel veel succes!!!

1 like

Mooi werk! Ziet er professioneel uit. :thumbsup:

1 like

Ziet er goed uit. Dat straalt liefde voor het vak uit. :ok_hand:

Groeten,

Tecco

1 like

Hoppa, knap gedaan. Een hele andere definitie van een man-cave. Absoluut een meerwaarde voor het huis. Althans als de koper een horloge liefhebber is :grinning:

2 likes

Heel mooi gedaan! Nu kan je door je hobby jouw professionele tijd laten herleven. Veel succes gewenst! :thumbsup:

1 like