Van “lijkt erop” naar “dit is hem”

Het oorspronkelijke merk Smiths maakte daadwerkelijk van die horloges, en die heeft Eddie Platts van Timefactors weer laten herleven, maar de Everest lijkt meer op de OP dan op het oorspronkelijke model. Daar moet je dan weer de Everest Expedition voor hebben.

2 likes

Dat kan. Maar wat voel je dan anders als je de Cronos draagt t.o.v. de Tudor? Is 't ie zwaarder, schuurt of snijdt er iets aan de kast of band, breekt je nagel af als je de clasp opent en sluit? En loopt de Cronos volslagen uit de pas qua nauwkeurigheid, voel je de rotor draaien als je met je pols beweegt? Dat is toch echt marginaal, lijkt me.

Gefeliciteerd man! Zo veel beter om iets origineels te hebben dan zo’n ‘hommage’!

Alhoewel de BB op een bepaalde manier natuurlijk ook weer een hommage is aan de vintage Rolex Submariner. Maar dan op een stijlvolle en leuke manier i.p.v. ordinair jatwerk.

1 like

De Smiths is dan weer een soort hommage opzichzelf, maar doet in de Smiths Everest een hommage op de Rolex - die toen nog geen Explorer heette maar dat nu wel is. Lekker verwarrend allemaal :grin:. Al met al is de Smiths een mooi horloge met zeker een leuke geschiedenis (samen met de Rolex naar de top van de Mt Everest - als ik ‘t goed heb).

1 like

Ik denk dat we twee zaken door elkaar halen.

Natuurlijk zat de Cronos prima om de pols en kan ik daar niks over zeggen maar kwa details en kwaliteit kan een horloge van 200,- natuurlijk niet op tegen een horloge van 4000,-

Ik heb bijvoorbeeld een Explorer hommage gehad waar bij handmatig opwinden de rotor meedraaide. Dit schijnt een bekend probleem te zijn bij het PT5000 uurwerk (welke ook in de Cronos zit)

En dan kun je het nog hebben over het gevoel van het dragen van de echte zoals je zelf ook zegt.

Dat is in mijn ogen een prima strategie. Die ik dus ook zelf aan hang. Ik ben namelijk ook van mening dat je door dingen te testen en ervaren erachter komt wat wel/niet bij je past. Daarvoor is een homage kopen een prima methode.

Zijn dit niet twee uitersten: “wel willen, maar niet kunnen” vs “ervan uitgaande dat je de echte kunt kopen”? :thinking:

Dank je!

1 like

Daar heb je gelijk in.

Ik had het juist andersom. Had een aqua terra, vroeg me toen die service nodig had waarom dat zoveel moest kosten en of ik het dat waard vond. Antwoord was nee, dus verkocht en een hommage gekocht voor 70 euro. Deed hetzelfde, zag er vrijwel hetzelfde uit en overleefde zelfs de wasmachine :laughing:

Moet ik er wel bij zeggen dat ik voor het geld van de verkoop ook een limited GS HAQ heb gekocht. Dus misschien dat dat ook meespeelt :wink:

2 likes

Zeker een TL1tje…
Waste of money

1 like

't Is even wat uitzoeken qua historie ja. Maar maakt op zich ook geen reet uit. Ik vond de drie Smiths Everests die ik gehad heb op zich prima (uurwerk, afwerking, formaat), maar de zwarte wp was me net iets te mat, van de Commando vond ik de bruine wp toch niet zo lekker en de Expedition, tja, leuk, maar ook weer net niet leuk genoeg om vaak te dragen.
Ik ga uiteindelijk voor de Everest Honeycomb, maar ja, Eddie is al een tijd ernstig ziek, dus of de toko überhaupt nog opengaat…? En op andere internetwinkels nauwelijks te vinden…

1 like

Want? Er zijn hier geen tl3 die hommages kopen?

1 like

Flauw…zo ben jij ook ooit begonnen…

Tuurlijk wel, het Middle Kingdom topic staat er vól mee…

1 like

Er zijn er ook een hoop begonnen zonder namaak te kopen

Er volgt voor mij geen real deal na de Pagani imitatie van de Explorer. Ik denk dat mijn geluksgevoel bij horloges tussen de €500 en €2000 compleet is. Bedragen daarboven voelen als bewijsdrift. Strictly personal en met de tijd mogelijk weerlegbaar. De Pagani zet ik een keer in het blauw als ik de zin heb om de moeite te nemen. Scherpe band, cheap ass bij het op tijd zetten maar wel lekker accuraat.

2 likes

Dank voor de bevestiging. Sommigen willen doen geloven dat de clommages dicht in de buurt van het origineel komen, maar ik zie dit echt als een misvatting.

1 like

Dat heb ik ook lang gedacht

Ook dat komt me bekend voor

Kan even duren, maar het zit er dik in

Ook herkenbaar

1 like

Als je 't doet om te testen of 36mm een mooi formaat is en dat blijkt zo te zijn, dan zo snel mogelijk die neppert de deur uit en zorgen dat je de OG kunt kopen.

Maar goed, zo denk ik er over. Ymmv

Hommages zijn sowieso niet aan mij besteed. Horloges die bewust geproduceerd worden om zo veel mogelijk te lijken op een Explorer of BB, Speedmaster of wat dan ook zal ik nooit dragen.

Als ik een design mooi vind maar ik heb er 't geld niet voor over, dan koop ik iets anders. Maar geen wannebe look-a-like.

1 like

Ach, een moeilijke jeugd. Mijn vader ging een pak melk kopen en is nooit weer terug gekomen, mijn moeder stond er alleen voor. Ze had 2 partime banen als serveerster in louche eettentjes om de huur te kunnen betalen. We werden voornamelijk groot gebracht door onze buren, maar die wist zijn handjes niet thuis te houden…

En dan vind jij het vreemd dat ik zo reageer? Beetje respect graag.

Ohja, en ik drink. Dat helpt wel

2 likes

Louche eettentjes in Friesland?