Ik ben ooit begonnen met NH35 mods, toen met Middle Kingdom hommages en zit nu met ‘echte’ hommages zoals een Bulova Super Seville day date
De goedkope China horloges hebben me zeker deze hobby in gezogen. Heb de hommages uit China verkocht omdat dat inderdaad niet lekker voelde.
Heb dus niet 1 op 1 specifiek een hommage vervangen voor de real deal, maar heb wel alle China hommages verkocht en ben een treetje hoger gegaan naar ‘echte’ merken.
Ten eerste zijn er verschillende soorten mensen die hommages kopen. Je hebt kopers die niet beter weten, kopers die simpelweg niet het budget hebben voor the real deal, kopers die voor weinig een bepaald “gevoel” willen en je hebt de kopers die iets willen testen.
Als tweede zijn er hommages in allerlei prijsklassen. Er zijn bijv. ook Tissot PRX en Hamilton Murph hommages. Deze kosten tussen de 50,- tot 250,-. Terwijl de originele horloges te koop zijn tussen de 350,- tot 1000,-.
Even ervan uitgaande dat iemand in staat is om wat geld te sparen dan is een uitgave van 300,- tot 1000,- haalbaar voor de meeste mensen. Daarbij ga ik er voor het gemak ervan uit dat iemand ook bereid is om zo’n bedrag aan een luxe goed uit te geven.
Kom je bij horloges met een prijs boven de 1000/1500,- dan kom je mijns inziens in een prijsklasse waarvan veel mensen doorgaans toch voorzichtiger zijn om hun geld aan uit te geven mits dit financieel überhaupt al een mogelijkheid is.
Precies daar komt de kracht van hommages naar voren; het zijn doorgaans kopieën/afgeleiden van horloges die (ver) boven de 5k zitten.
Dat zijn bedragen die voor het gros van de mensen onrealistisch zijn om uit te geven aan luxe goederen.
En binnen de groep mensen die wel dat soort bedragen willen én kunnen uitgeven aan horloges heb je twee groepen: de groep waarbij de financiële mogelijkheden dusdanig groot zijn dat het niet uit maakt als ze evt. een miskoop doen (en geld verliezen bij een verkoop) én er is een groep die hard heeft moeten sparen om zulke bedragen uit te geven.
Even uitgaande van deze laatste groep, kan ik mij goed voorstellen dat iemand niet zo maar zo’n bedrag neer legt voor iets wat ze niet eerst ervaren hebben.
Ik denk dat het voor die tweede groep dus een hele plausibele strategie is om eerst te “testrijden” met een hommage.
Zeker wanneer iemand een bovengemiddelde interesse in horloges heeft.
Afgezien van bovenstaande mis ik vaak trouwens de nuance in dit soort gesprekken/discussies dat wij hier op een horloge forum zitten. Waarbij wij met z’n allen een bovengemiddelde interesse in horloges hebben, doorgaans ook in de financiële positie verkeren om geld aan deze luxe goederen uit te geven én ook nog eens bereid zijn om dit te doen.
Dat zijn drie verschillende punten waarbij wij uitzonderingen zijn op de gemiddelde man/vrouw in het land.
Voor de meeste mensen is het hele hommage verhaal dus echt een non-discussie .
Welk echt horloge heb jij gehad en welke clommage heb jij gehad om vast te stellen dat dit verschil er niet is? Ik ben oprecht benieuwd. Ik heb een paar keer een Explorer clommage in mijn bad gehad en om te zeggen dat het verschil er niet is vind ik echt lachwekkend. Die laatste vind ik trouwens mooi dat je dat zegt: goed gereguleerde uurwerken inderdaad. Dat goed gereguleerde is er na anderhalf jaar wel vanaf. Die NH35 uurwerken storen mij mateloos. Ene dat 10 seconden te snel en de andere dag 10 seconden te langzaam is inderdaad ook 0.
Mee eens hoor, maar er is denk ik echt onderscheid te maken tussen de kopers.
En qua geldkwestie in relatie tot eigen smoel: het één sluit het ander niet uit.
Vanuit mijn eigen ervaring: Ik heb in mijn collectie momenteel 11 horloges waarvan twee hommages. Beiden zijn gekocht vanuit de gedachten: eerst ervaren of het echt iets voor mij is.
En zo is het bij mij de laatste jaren sowieso gegaan én denk dat ik hier niet de enige in ben. Ik heb een hoop gekocht en getest om te ervaren wat wel/niet bij mij past. Langzaamaan trek je conclusies en ga je verder op zoek. Inmiddels kom ik in het stadium dat hommages voor mij minder interessant zijn.
Kortom ik denk dat hommages een zekere functie hebben.
Ik heb vorig jaar bij Rdunae een homage van de Seiko Captain Willard gekocht. Het ontwerp vind ik uitstekend bij mijn persoonlijkheid passen en daarom onlangs de Seiko SPB151j1 aangeschaft. Dus een hommage heeft voor mij zeker een functie.
Kan me voorstellen dat voor sommige mensen dit op zou kunnen gaan, maar bij mij persoonlijk is dit minder van toepassing.
Ik lees/kijk mij voor aanschaf goed in de specs en de verschillen met the real deal. Dit alles neem ik natuurlijk mee in mijn conclusie of iets wel/niet interessant voor mij is.
Daarnaast heb ik naast de huidige twee hommages maar één ander hommage horloge gehad; een Pagani speedmaster aan het begin van mijn horloge reis.
Dat was hem niet vanwege twee hoofd redenen, enerzijds vond ik de plaat toch te druk vond én de andere reden was dat de formaten (diameter en L2L) niet lekker bij mijn pols vond passen. Hierdoor koos ik telkens andere horloges om te dragen.
Door deze inzichten kon ik weer gerichter verder zoeken naar horloges die bij mij passen. Dus imo heeft die Pagani zeker een functie gehad. Plus deze sloot ook beter aan bij mijn budget toen.
Heeft deze hommage ervoor gezorgd dat de Speedmaster definitief afgevallen is? Nee dat niet. Ik heb begin dit jaar als niet chrono liefhebber een Seiko SSB479P1 gekocht. Die klikte wel en valt goed. En ook een Speedy reduced sluit ik niet uit als het budget het ooit toe laat…
Ik koop ook geen jatwerk. Ik had de homage van de BB die jij had dan ook niet die verkocht, maar gewoon in de kliko geflikkerd.
Mijn vrouw wel. Die is met een Seiko Tank begonnen en bij een Cartier Tank uit gekomen, terwijl ze de Seiko ook nog steeds draagt. Die is namelijk goudkleurig, terwijl haar Tank staal is.
Ieder het zijne dus, maar ik vind hommages wel gewoon jatwerk en echt enorm skeer en super kut. Ik heb dat niet nodig om te bepalen of ik het echie wil hebben, je kunt ook gaan passen.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet of je dankzij de hommage bij de BB54 bent uitgekomen. Ik zou bijna zeggen “ondanks”. Is het niet aannemelijk dat je de hommage kocht omdat je al over een BB na zat te denken, en dat dat oorspronkelijke plan er gewoon is gekomen, ook al heb je een soort lelijke clunky budget variant met een te dik NH35 uurwerkje geprobeerd?
Dat dus. Ik vermoed dat je zonder hommage ook bij dat horloge uit was gekomen.