Die pennetjes hoort toch zo?
En volgens mij is dat binnendeksel ook niet gek, ziet er netjes uit allemaal.
Hier hoort een gelijmde band op, ook de pushoirs zien er mooi strak en gelijkmatig uit.
Maar ik ben maar een leek op dit gebied dus ik kan het mis hebben…
Letterlijk en figuurlijk inderdaad…
Die ontbrekende springbar is niet aardig, maar een nieuwe is zo gevonden.
Stalen binnendeksel is normaal bij een chronographe suisse, die waren built to a budget met een dun gouden kastje en holle lugs, het staken binnendeksel zorgt voor stevigheid.
Waarschijnlijk loopt hij voor een leek goed, aan de pols rond de minuut afwijking en dan roept een verkoper al gauw dat het prima is voor zo’n oud beestje.
Anyway, vervelend voor je, maar een les voor de volgende aankoop!
Ja exact. De losse deksel zit op de achterkant geklikt. Dat is des héél dun goud. De kast ook, maar de deksel eronder dus niet. Maar dat kan me niets schelen, zou alleen fijn zijn als hij er niet zomaar afvalt.
Dat hoop ik eigenlijk ook. Als ik aan zo’n bijzondere springbar kan komen en hem beter kan laten lopen dan wil ik hem graag houden. Maar hoe kom je aan zo’n springbar en wie/waar kan ik dit servicen. Als het horloge hierdoor opeens de helft duurder is, vind ik hem ook wel kneitermooi, maar weet ik niet of ik hem wel moet houden.
Ja, maar je hebt wel een springbar nodig om een band te kunnen bevestigen
Vind ik ook, het is een prachtig horloge
Wat bedoel je daarmee?
Dat is niet nodig. En totaal nutteloos in dit geval,
Je moet Female spring bars hebben.

Dat is goed nieuws.
Dat zou ik prima vinden voor zo’n oud beestje. Maar deze heeft 3 minuten, dat is net te veel. Maar ik vermoed dat het een makkelijk uurwerkje is, dus misschien niet zo duur om te servicen. (zeg ik als leek)
Er zijn veel ergere dingen en inderdaad weer wat geleerd. (volgende keer meer op mijn hoede )
Dank!!!
Oh dat dacht ik, weer iets geleerd!
Da’s inderdaad een mooi ding. Hoop dat ‘ie je (na wat aanpassingen) gaat bevallen .
Tis een vintage chrono, dat is per definitie niet een makkelijk uurwerkje
Wellicht persoonlijk de miskoop van het jaar, maar opgelicht?
Uiteindelijk dus die springbars bestellen en laten servicen door iemand met verstand van zaken. Dat zijn toch geen hoge investeringen wanneer je dit een mooi horloge vindt? En mooi is hij zeker. Gefeliciteerd met je fraaie aanwinst!
Een mooie
Had me tot nu toe nooit gerealiseerd dat deze bestaan weer wat geleerd.
Verkoper had ontbreken spring bar en te losse deksel mogen melden. Hopelijk lukt het een goed adresje te vinden voor onderhoud.
Brengt hem anders naar Matthe in Hilvarenbeek Jasper. Die heeft ervaring met oude uurwerken, hanteert schappelijke prijzen. Heeft waarschijnlijk ook die female springbars liggen.
mpetersen@mpetersen.nl of 013 505 2835
Bij een particulier loop je dit risico. Service historie onbekend? Of jaren in de kast gelegen? Niet iedereen heeft een timegrapher.
Verder is t een echte chronograph suisse, dus flinterdun goud. Anyway, optisch is het een mooie. De rest is te redden.
Welkom in de wereld van vintage. Dit is tot nu toe ook mijn ervaring met oude horloges kopen, zeker particulier.
Als dit de “mankementen” zijn waardoor jij vindt te zijn “opgelicht” dan valt dat “opgelicht” zijn reuze mee.
- Ok de verkoper had mogen zeggen dat de springbaar ontbrak als het het zelf al wist!!
- Als je hem particulier kocht dan heeft de verkoper hem waarschijnlijk zelf niet opengehad en weet hij ook niets van een losliggend deksel.
- Als je wat koopt particulier ga dan altijd uit van een service en reken dat bij in in de prijs zo kom je niet voor verrassingen te staan.
4.welkom in de wereld van vintage als je je had ingelezen had je geweten dat zo’n chrono’s een filterdun gouden kastje hadden en vaak een 'metal" binnendeksel hebben. Dat zijn de feiten geen “oplichting”. - De springbaars kosten de wereld niet en een service kost wat geld maar je zal er geen boterham minder voor moeten eten. Daarna kan je genieten van je mooie chronograaf.
Veel plezier ermee.
Het grootste nadeel van deze chronografen vind ik dat de kasten en vooral lugs erg kwetsbaar zijn. Maar op de foto’s vind ik het een plaatje.
HIj is erg mooi, ik weet niet wat je ervoor betaald hebt maar wil je echt zeggen dat je hem niet zou hebben gekocht als je wist dat je er nog een springbar bij moest kopen en dat hij geserviced moet worden?