Van miskoop naar vondst van het jaar - opgelicht?

Als dit de “mankementen” zijn waardoor jij vindt te zijn “opgelicht” dan valt dat “opgelicht” zijn reuze mee.

1. Ok de verkoper had mogen zeggen dat de springbaar ontbrak als het het zelf al wist!!
  2. Als je hem particulier kocht dan heeft de verkoper hem waarschijnlijk zelf niet opengehad en weet hij ook niets van een losliggend deksel.
  3. Als je wat koopt particulier ga dan altijd uit van een service en reken dat bij in in de prijs zo kom je niet voor verrassingen te staan.
    4.welkom in de wereld van vintage als je je had ingelezen had je geweten dat zo’n chrono’s een filterdun gouden kastje hadden en vaak een 'metal" binnendeksel hebben. Dat zijn de feiten geen “oplichting”.
  4. De springbaars kosten de wereld niet en een service kost wat geld maar je zal er geen boterham minder voor moeten eten. Daarna kan je genieten van je mooie chronograaf.

Veel plezier ermee.

12 likes

Het grootste nadeel van deze chronografen vind ik dat de kasten en vooral lugs erg kwetsbaar zijn. Maar op de foto’s vind ik het een plaatje.

1 like

HIj is erg mooi, ik weet niet wat je ervoor betaald hebt maar wil je echt zeggen dat je hem niet zou hebben gekocht als je wist dat je er nog een springbar bij moest kopen en dat hij geserviced moet worden?

3 likes

Ik ben het eens met de vorige sprekers: dit type gouden horloges heeft altijd een base metal (vaak messing) binnendeksel en ring om het uurwerk heen om het flinterdunne kastje en achterdeksel wat stevigheid te geven. Het gouden deksel is ook flinterdun en vervormt heel snel, daarom valt het er snel af. Dat was bij de mijne ook het geval toen ik 'm kocht maar de verkoper heeft hem er ter plekke weer goed opgeklikt en sindsdien is ie niet meer los gekomen. Dat is dan weer het voordeel van de zachtheid van goud :slight_smile:.

Daarom moeten er ook female springbars op: de lugs zijn hol en het goud is zo zacht dat male springbars het goud uit zouden slijten en eraf zouden vallen.

Dat de verkoper niet even gemeld heeft dat er een springbar ontbreekt vind ik wel een nare streek, zo’n springbar kost een paar centen dus als ie niet de moeite wil nemen er 1 te bestellen en op te zetten, had ie dat ook gewoon even kunnen melden en een link doorsturen.

Een beurt bij een goede hobby-ist op het forum zal je rond de 100 a 125 euro kosten, als het alleen schoonmaken en afstellen is. Als er wat kapot is iets meer. Meestal bevatten deze horloges Landeron of Venus uurwerken. Die zijn destijds massaal geproduceerd en onderdelen zijn redelijk verkrijgbaar.

2 likes

Dit vind ik erg laag ingeschat voor een chronograaf… ik betaal (meer) dan dat soort bedragen voor service van eenvoudigere uurwerken.

7 likes

Stukje verwachtingsmanagement. TS had een andere beleving bij de koop.

Zeer mooi horloge, zou hem met trots dragen. Naast de waarde van het horloge heb je een ervaring erbij, bij je volgende koop let je hier weer op :wink:. Priceless

Als je er echt niet meer naar kan kijken, kun je het altijd weer in het blauwe gedeelte kwijt. Zullen genoeg gegadigde zijn.

1 like

Ik meld me vast als geinteresseerde :grin:

2 likes

Die chronographe suisse zijn toch een soort honeytrap :stuck_out_tongue:

3 likes

@koksie, ik zie eigenlijk ook geen gekke dingen maar er zijn ook sterkere chronograph suisse varianten te vinden, ik heb zelf een 18 met female lugs en dubbel deksel, erg kwetsbaar maar daar zit een vroege venus in toch duidelijksterker qua ontwerp dan de landeron.

Ik heb ook een jumbo size, goldplated met een hele sterke orginele backcover en male lugs. Niet waterdicht maar wel een sterk metalen deksel met goede schoef dop. Die varianten zijn minder duur en eigenlijk qua kast veel beter. Daarin zit een landeron 48 die is wat kwetsbaar maar met goede service prima.

Er is ook een 60er jaren incabloc variant ook heel gangbaar.

Kortom eens met de eerdere commentaren.
Je leert van dit soort aankopen

Ik check altijd ook nog de bezel en het glaasje overigens en ben qua chrono afgestapt van chronograph suisse.
Er zijn zoveel andere betere merken in dezelfde stijl te vinden…

Ps jouw 18k met deze dail raak je wel weer heel makkelijk kwijt hoor dat is dan weer een voordeel van de 18k kast die je hebt gekocht.

Suc6!

2 likes

Ha ha, zeker weten!

In ieder geval een stuk steviger dan de dunne 18k kastjes, nadeel bij gold plated is dat ze flinke slijtage kunnen vertonen, vooral op de lugs en bij de kroon. Vaak zit er maar 10 of 20 micron goud op dus dat slijt wel in 60 jaar. Dus het is bij aanschaf goed opletten hoe ze eruit zien.
Ideaal zijn de vol stalen kasten maar die zijn dan ook schaars en prijzig :slight_smile:.

2 likes

Chronogaphes Suisses zijn inderdaad mooi, maar met name de houden kasten zijn zo goedkoop mogelijk gemaakt, met als gevolg dat de gouden delen erg dun en dus kwetsbaar zijn. De lugs zijn inderdaad hol.
Verder zitten er ‘prima’ klassieke chrono uurwerken in, maar water- en stofdichtheid zijn nooit usp’s geweest.
Kortom, mooie horloges, maar gebruik ze vooral als dresswatch. :+1:

2 likes

Dank je Ferry
Wat betreft onderhoud nodig is of dat het alleen afstellen is, daar ben ik ook leek in.
Maar dit is een horloge dat ik incidenteel eens een dagje zal dragen, geen 2 dagen achter elkaar.
Dus ik heb besloten dat ik met de onnauwkeurigheid kan leven.

Springbars zijn te verkrijgen en dekseltje krijg ik wel weer vast.

Dus: Ik houd hem, want het is wel een plaatje :partying_face:

1 like

Nu ik weet dat de springbaar verkrijgbaar is en ik het horloge dus kan gaan dragen is het antwoord NEE.
Ik zou hem niet niet (dus wel) hebben gekocht.

Ik vind hem prachtig en baalde gisteren een beetje van alles, maar nu zijn daar maar 2 zaken van over
-ergernis dat iemand een horloge stuurt op een nieuwe band zonder springbar. Dat is bewust en vind ik heel onbehoorlijk, maar ach, dat soort eikels bestaan ook.
-blijdschap dat ik een vintage met een waanzinnige dial in een hele mooie maat heb gevonden.

Al met al dus happy

2 likes

Groot gelijk, een prachtige Chronographe Suisse waar je na een servicebeurt nog lang plezier aan zult beleven.

3 likes

Jammer dat je iets anders krijgt dan je had verwacht. Maar ik begrijp dat er met wat liefde wel iets van te maken valt dat in de buurt van je verwachting komt, of wellicht nog beter.

Ik las iets over holle lugs. Dan zou ik het horloge al niet durven dragen. Paar keer je spieren spannen, en knak.

Ook voor mij de eerste keer dat ik lees over female springbars. Waarom gebruiken ze dat eigenlijk, heeft dat voordelen?

1 like

Dit dus:

4 likes

Duidelijk, heb ik niet gelezen.

2 likes

Heb ooit eens zo’n vriendin gehad, prachtig aan de buitenkant, dun laagje goud, holle lugs, weinig stevigheid…. No pun intended :wink:
Nu k erover nadenk, een klassieke Alfa Romeo🤔
Levenslessen en hobby’s, je kunt er niet genoeg van hebben!

2 likes

Voor een chronograaf?

5 likes

Ja, dat is de prijsopgave die ik eens kreeg. Ik heb toen alleen geinformeerd omdat ik op het punt stond er 1 te kopen die service nodig had maar ik heb de koop toen niet doorgezet, dus het is bij het informeren gebleven. Dat is dus een N=1 ervaring.

Gezien de reacties zit ik er blijkbaar flink naast, wat zou volgens jullie een bedrag zijn waar ik (en anderen) normaliter rekening mee zou moeten houden voor een service aan een Landeron of Venus chronograaf?

1 like