Van miskoop naar vondst van het jaar - opgelicht?

Zo erg is het ook weer niet, denk dat de springbars nog steeds als eerste breken. Je moet alleen een beetje oppassen met stoten, je hebt er vrij snel een deuk in.

1 like

Deze kast ziet er inderdaad nog heel netjes uit. De meesten hebben al een deukje hier en daar.

2 likes

Als dit je miskoop van het jaar is, heb je te weinig gekocht.

🥲

12 likes

Misschien moet ik de topictitel maar gaan aanpassen :slightly_smiling_face:

Springbarretje regelen en ik ben er blij mee.

Ik heb dit jaar meerdere horloges gekocht die ik nu niet meer heb, dus eigenlijk waren er vele miskopen dit jaar en is dit er geen

1 like

Sowieso pakweg het dubbele, inclusief nieuwe opwindveer. Dat is echt essentieel, want het horloge moet geheel overnieuw gedaan worden als die veer breekt.

Je hebt rats-rats-rats werk (komt heel veel voor) en het echt volledig analyseren, afstellen, demonteren, schoonmaken, monteren, correct smeren, afregelen. De laatste manier is gewoon duurder.

2 likes

Alles goed gekomen. Female springbars zijn binnen en meteen op een heerlijk zacht en soepel bandje gezet.
Misschien ooit een service in de toekomst, maar nu niet noodzakelijk.

15 likes

Waarom service niet noodzakelijk? Heb je de timegrapher resultaten gezien? :sweat_smile:

+1. Zou hem asap laten servicen

2 likes

Als je hem een blauwe maandag draagt…

2 likes

Die resultaten heb ik zelf gepost dus een beetje overbodige vraag.

En idd zoals koekoek zegt : Als je hem een blauwe maandag draagt…

3 likes

Heeft geen haast. Ik zal hem niet zo snel 2 dagen achtereen dragen en dan is de afwijking te doen. Servicen en daar geld aan uit geven kan altijd nog.

1 like

10 is wat veel maar uit curiositeit zou ik er wel een willen hebben. :innocent:

Ik kan daar persoonlijk niet goed tegen als een horloge niet goed loopt.
Maar zou ook wel een beetje bang zijn dat het uurwerk eronder lijdt als hij slecht loopt en niet geserviced wordt. Misschien onterecht hoor, dat weet ik niet.

2 likes

Ik ook niet, maar voor deze maak ik een uitzondering, gezien zijn respectabele leeftijd.

Dat het slecht zou zijn voor het uurwerk had ik eigenlijk niet aan gedacht, maar daar kun je best gelijk in hebben. Enige twijfel heb je wel gezaaid.

Vraag aan de experts:
Is onderhoud uitstellen schadelijk voor het uurwerk?

Ja. Maar ik zou t zelf ook niet servicen als je het maar incidenteel draagt.

Demonteren kan ook schade opleveren

4 likes

Naven die op assen draaien zonder smering slijten altijd veel sneller. Dus ja, geen onderhoud geven en het horloge laten lopen is schadelijk. Ook als het stil ligt, is de olie in het horloge al veel te oud en is dus verdroogd, sommige onderdelen demonteren dan zo makkelijk niet meer . Dat kan ook voor schade zorgen bij een service.

2 likes