Korte intro’s lukt mij niet, dus voor feitjes en foto’s zonder verhaal even scrollen
Yes, het kriebelde weer en dat betekende helaas weer afscheid nemen van oude liefdes. Aangezien ik een beperkt bedrag voor deze hobby heb, en van de dure modellen geproefd heb, betekend dat al snel het duurste horloge verkopen voor wat nieuws… Van een Rolex 16233 naar een Jaeger-LeCoultre Master Compressor Chronograph, en nu?
De Bulgari (ook wel BVLGARI gespeld) Octo Solotempo 38mm.
Net zoals de meeste van jullie zullen hebben stond dit merk mij in eerste instantie niet meteen aan. Toch meer bekend om zijn juwelenlijn, historie doet ook wat voor je gevoel. Maar ik moet zeggen dat toen ik met de Octo lijn werd geïntroduceerd dit direct omsloeg. Wat een prachtig lijnenspel… Soms ben je gewoon meteen verliefd.
- Een voortzetting van de Octo lijn bekend van Gerald Genta.
- De modellen met het originele kastdesign zijn voorzien van 110 facetten, die met de hand zijn bewerkt.
- Binnen deze lijn zijn veel (niet alle) modellen voorzien van een in-house uurwerk.
Nu had ik na het zien van een Octo model al geen feitjes meer nodig, hij oogde prachtig en totaal anders als wat ik gewend was. Maar de horlogegek in mij wil ook wat, en bovenstaande feitjes trekken deze modellen toch wel op naar een ander niveau. Dat is ook nodig want de prijzen zijn niet te min, vooral niet voor wat ik op het oog had. Ik wou namelijk terug naar two-tone, zoals ik dat zo geweldig vond aan mijn oude 16233.
Bulgari heeft ondertussen genoeg erkenning gekregen met deze lijn, zeker met de ultra dunne Finissimo. Maar ik zoek die perfecte all-rounder, dat horloge wat 's avonds een prachtige dress watch kan zijn en overdag die sportieve look blijft houden. Daarbij hou ik niet van te groot, en Bulgari is Italiaans en dat spreekt elkaar wel wat tegen. De standaardmaat van 41mm lijkt niet groot maar deze modellen dragen wel degelijk groter. Gelukkig hebben ze ook voor de verfijndere smaak (of de niet gigantische pols) een 38mm in productie gehad.
De two-tone 38mm Octo met origineel kastdesign moest het worden, want volledig goud is geweldig maar onbetaalbaar. De two-tone is ook niet goedkoop maar dit model is gelukkig relatief onbekend en dat zie je terug in de tweedehands prijzen! Daarbij is dit een must-have met de geweldige bracelet, zonder was dus geen optie. En zo bleef er welgeteld één geschikt model over… Want met de huidige collectie lijken ze zich te richten op de entry-level Octo Roma, in mijn ogen een slap aftreksel van een zeer geslaagd en gewaagd origineel model. Dat werd even zoeken dus want het model dat ik voor ogen had dook niet snel op en voldeed aan mijn eisen. Tot een week geleden…
En zo komen we bij de foto’s aan gecombineerd met een gifje van een gejat filmpje, want wat is dit ding moeilijk te fotograferen met al die lijnen (en ik hou het maar even bij een iPhone). Echt een horloge dat vele malen mooier oogt in het echt.
Diameter: 38mm, hoogte: 10,35mm, 100m. water resist, BVL191 in-house uurwerk
18kt rosé goud en staal, zilvere (bijna creme kleurige) dial, 18kt kroon met ceramische inlay