Heel gaaf om te lezen en te zien, vooral omdat je zelf de skills hebt om dit te fixen
Opweg naar een einde, opweg naar een afronding, opweg naar een nieuw horloge, opweg naar meer lijken in de (horloge)kast.
Allereerst het glas eruit persen met de indexring.
Deze indexring is totaal verrot en ik wil eens gaan bekijken of en hoe ik ze kan repareren. De slechte indexring wist ik maar uitpersen van het geheel maakte ook iets anders duidelijk. Namelijk waarom de wijzerplaat zo de kantjes eraf had gelopen.
Het reeds gebarste glas paste helemaal niet in de kast, de indexring stak uit het glas.
Ze was daarom met een soort van bizonkit-achtige substantie in de kast geplakt. Bizonkit-achtig qua kleur en volgens mij ook qua chemie, want waarschijnlijk is het uurwerk erin gezet, terwijl de kit nog nat was en de plaat heeft aangevreten.
Een bizon moet ook eten, alleen wel jammer dat deze pr516 wijzerplaat dan de voedertrog moest zijn. En ook niet gek dat deze bizon zo heftig reageert op een rode plaat.
Als een ware matador heb ik de kast bizon-vrij gemaakt, bizon-der, zeg maar.
Voor de indexring heb ik nog een vervangende (ook kapotte) indexring, maar wel met de juiste liinvoering en indexdikte, alleen met 3 losse indexen en wat viezigheid.
De pr516gl met een geïntegreerde band heeft dikkere indexen dan die met lugs.
Hiervoor heb ik een nieuwerwets wattenstaafje opgepakt. Daarbij zijn de staafjes van een soort samengeperst karton. Goed om iets aan te drukken zonder schade, en het neemt vocht op zonder veel los te laten.
Door het wattenstaafje in een beetje wasbenzine te dopen kan de ring wat schoongemaakt worden.
De 3 gaten van de missende indexen op de indexring maak ik troepvrij en schoon, evenals de onderkant van de indexen, het en der een bizon verdrijven.
Daarna met minimale secondelijm terugplaatsen en aandrukken met het wattenstaafje.
Laten rusten en de indexring is klaar.
In een nieuw glas zetten en ze is klaar voor de kast.
Maar die kast is nog niet klaar, nog niet klaar met mij wat zal blijken.
Want oh, oh, oh, wat kreeg de kast mij nog op de kast.
Als eerste gaan we aan de slag met de buitenkant (ook de binnenkant dan?, ja wacht maar af).
Door voorzichtig polijsten en schuren krijgen we deze kast welhaast weer als nieuw.
Heerlijk werk, haast meditatief.
Als we de binnenkant van de kast echter bekijken dan zien we wat vreemde schade.
Het laatste hoofstuk in de vreemde mishandelingsgeschiedenis van mijn zuid-amerikaanse rode dame is waarschijnlijk een mislukte visitatie.
Het is mijn gok dat men, voor het “verstieren” van de wijzerplaat met bizonkit, geprobeert heeft het glas via de voorzijde heeft proberen te verwijderen.
Door een priem in de zijkant te zette en dan te wippen. Daarbij is waarschijnlijk het glas gebroken, en heeft men er een andere ingebizont.
Daardoor zit ik opgescheept met een horloge dat aan de binnenzijde dusdanige bramen heeft, dat het glas er niet in past.
Dus ook hier schaven om die bramen weg te krijgen. Maar niet teveel anders past het glas niet meer.
Maar uiteindelijk krijgen we dit:
Hoe een bizonder verstierde zuid-amerikaanse rode verwerd tot een rode schone met een verhaal. Mooi door haar eigen-aardigheden.
Foto Samen met een andere zuid-amerikaanse “miskoop”:
En met wat andere familieleden op staal (ik heb echt geen probleem, echt niet…)
Afsluitend, @lexaf zou teleurgesteld zijn als ik niet met een samenvattende climerick dit avontuur zou afsluiten:
Pak de koe bij de horens en hoop op een wonder,
Heibul met de wijzerplaat, erg bizon-der,
Deze verstierde rooie openbaart
Zich ineens als Italiaans raspaard
En doet nu voor het gouden kalf niet pokémonder
Bedankt voor het lezen, het medeleven, de lol en de verwondering, ik hoop dat jullie het leuk vonden.
Magisch hoe mooi de Zuid Amerikaanse geworden is!
Echt super hoe deze is opgeknapt, mijn complimenten.
ik kan niet wachten op het volgende avcontuur
Heel leuk zelfs
Knap werk
Ik wacht vol spanning op je volgende 516 project
Ik heb genoten, op naar het volgende verhaal/verslag
Mooi gedaan. Niet te herkennen.
Bedankt voor het delen.
Goed werk, ga zo door
Die “rode dame” stond met één lug in het graf
Fantastico! Heel leuk om te zien en lezen.
Zeer leuk beschreven reanimatie! Knap werk!
Proficiat met het eindresultaat, wat was het leuk om dit avontuur te volgen via jou bijzonder vermakelijke verhalen!
Geweldig om te lezen, goed werk!
prachtig resultaat!
Dit soort verhalen vind ik echt de pareltjes van het forum! Zeer leuk, humoristisch en informatief beschreven, dank!
Potverdorie dat heb je knap gedaan (en volgehouden). Chapeau!
En nu genieten
Knap gedaan hoor en een mooie, leesbare uiteenzetting!
Geweldig verhaal en heel knap gefixed zeg! ‘Queso de reloj’
Die was inderdaad verre van vers, en mooi van ver, maar verre van mooi.
Dank, het had wat voeten in aarde, maar ben vooral blij dat de bizon-dere beschadigingen vooral onder de indexring vallen. Dat was een meevaller.
Nou, daar ben ikzelf benieuwd naar en een beetje angstig voor
Wat een mooie complimenten, dank juliie wel.