Hallo allemaal,
Sinds ik de Omega Planet Ocean heb draag ik deze eigenlijk onafgebroken, voornamelijk op staal. Voor mij is dit nu MIJN holy grail.
Voordat ik de PO had kon ik uren lang verlekkerd allerlei horloge- en veilingsites afstruinen, op zoek naar de volgende: “Die is mooi…of die…nee, die dan…” Altijd zag ik weer wat mooiers en vergat ik het horloge dat ik op dat moment beschouwde als mijn favoriet. Maar de laatste weken heb ik dat helemaal niet meer…behalve bij 1 moeilijk te vinden horloge, altijd heel mooi gevonden, niet alleen door de uitstraling maar ook door het verhaal erachter. En er moet toch een horloge naast de PO, kan toch niet met 1 horloge door het leven gaan?
Dus toen dit nieuwe en ongedragen exemplaar op WUS binnen Europa te koop werd aangeboden voor een lagere vraagprijs dan te doen gebruikelijk was de deal zo gedaan, 's morgens om 05.46 betaald en drie dagen later vanuit Italie geleverd: de Tsunami UDT Bone Frog #50/100. Helemaal mooi omdat ik dit jaar 50 geworden ben!
Nu zal Tsunami (what’s in a name) als horlogemerk niet gelijk bij iedereen bekend voorkomen dus even een beetje geschiedenis.
De Tsunami horloges zijn voortgekomen uit het brein van Noah Fuller vanwege zijn grote voorliefde voor de oudere Seiko duikers zoals de 6309 en 6105. De laatste is al helemaal moeilijk te vinden en prijzig, de 6309 kennen we waarschijnlijk wel allemaal, moeilijk om een originele te vinden, geliefd bij modders als onze eigen Rob en Harold (Yobokies). Persoonlijk vind ik de 6309 een heel mooi en zeer comfortabel horloge, ik heb er zelf een aantal gehad.
Noah heeft ook hier een account gehad, let wel gehad want Noah is op 14 april 2011 op veel te jonge leeftijd overleden.
Zijn werk wordt echter voort gezet door zijn protege Jake Bourdeau, bekend van het in Hong Kong gevestigde Dagaz Watches en de bijbehorende website www.10watches.com.
Noah’s (en Jake’s) doel was en is om de 6309-case dusdanig opnieuw uit te vinden zodat deze geschikter is om aan te passen, niet alleen uiterlijk maar ook qua uurwerk. Daarom is een Tsunami, ongeacht welke uitvoering, altijd een creatie van de klant: glas, wijzerplaat, wijzer, bezel, bezelinsert, kroon, finish zijn te bepalen door de klant waardoor iedere Tsunami er anders uitziet. Volgens mij is zijn eerste prototype gelanceerd in 2009 en sindsdien worden de Tsunami’s in gelimiteerde oplage geproduceerd.
De UDT Bone Frog is van alle varianten wel de meest gezochte en zeldzame, internationaal zie je vraagprijzen van > $ 750,00 en dan worden ze eigenlijk ook nog altijd binnen een paar minuten verkocht. De UDT-wijzerplaten zijn niet meer leverbaar dus hebben we het over 100 stuks, dit is dus #50.
Ondanks dat de kasten sterk lijken op de 6309-kasten zijn ze anders, aan alle kanten iets groter en hoger en zeker een stuk zwaarder dan mijn 6309.
Wat zijn dan zo’n beetje de verschillen? Nou, de volgende: drilled lugs, 333m WR, handgemaakt, 5,05mm domed saffierglas, solid endlinks, geschroefde stalen band (thank you!), UDT Timer " froggie" wijzerplaat en de zogenaamde coffin wijzers en een handwinding, hacking uurwerk (unbranded Seiko 6R15). Daarnaast heeft deze uitvoering een volledig brushed finish wat hem nog wat meer toolwatch uitstraling geeft.
Daarnaast C3 Superluminova, 44mm diameter, 22mm lugs en 14mm hoog. Op #50 zit de triple grip bezel en bijbehorende kroon die bekend staat als de Fuller-Tech crown die zeer soepel met 5 volledige turns indraait. De bezel is helemaal geweldig, deze draait zo ontzettend goed, beter dan mijn PO en dat zegt wat!
Voor uitlevering wordt ieder uurwerk op 6 posities afgeregeld (3 up/down, 6 up/down, face up/down), ik zal de aankomende dagen kijken hoe het uurwerk zich verhoudt. Als ik de berichten mag geloven dan loopt het uurwerk makkelijk binnen COSC-normen.
De stalen band is van zeer hoge kwaliteit, beter dan ik ken van welk Seiko-model dan ook. Volledig solid, ook de endlinks, een duikextentie, 5 microadjustments en een zeer degelijke sluiting.
Ik sta versteld van het vakmanschap dat aan alle kanten van het horloge afdruipt, hij oogt wel klein als ik hem vergelijk met mijn PO maar het is echt een beauty, oordeel zelf maar!
En de wristshots…
En lumeshots…
Bedankt voor het lezen, ik denk dat ik weer een blijvertje gevonden heb…misschien moet ik hem maar niet dragen en weg leggen…
Groet,
Eric